2021-04-03, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kandalaki
Kolla på vad förort betyder innan trådstart. Det är givet för alla som bor i Stockholm att Kungsholmen är raka motsatsen till förort (dessutom inom tullarna?). Bara för att du fått ett löjligt bra erbjudande om en lägenhet på 5,5k på Kungsholmen och att du sett några halvsunkiga krogar där så betyder inte det att det är en förort ala Tensta.
Strandbergsgatan är ett företagsområde under Essingeleden. Visste inte att det finns lägenheter där. Stadshagen ligger som tidigare påpekats längst västerut på Kungsholmen och räknas därför till innerstaden.
Citera
2021-04-03, 14:47
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kandalaki
Kolla på vad förort betyder innan trådstart. Det är givet för alla som bor i Stockholm att Kungsholmen är raka motsatsen till förort (dessutom inom tullarna?). Bara för att du fått ett löjligt bra erbjudande om en lägenhet på 5,5k på Kungsholmen och att du sett några halvsunkiga krogar där så betyder inte det att det är en förort ala Tensta.

Menade mer att känslan är som en förort, enligt mig. Håller med om att priset är mycket bra och det beror på att det är som en bonus för att ta tjänsten, dock ej knutet till tjänsten utan en förmån som man får behålla efter avslutad tjänst (om man vill).
Citera
2021-04-03, 14:48
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Ligger på Strandbergsgatan, vid Designgymnasiet.

OK! Finns det lägenheter på den gatan? Jag trodde att det bara var kontorshus med tanke på den extrema närheten till Essingeleden. Jag antar att lägenheten vetter bort från leden?
Citera
2021-04-03, 14:51
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
OK! Finns det lägenheter på den gatan? Jag trodde att det bara var kontorshus med tanke på den extrema närheten till Essingeleden. Jag antar att lägenheten vetter bort från leden?

Ja det finns lägenheter där. Tror det är två hus ombyggda till lägenheter, men eftersom jag saknar historik kan jag bara gå efter uppfattningen av hur det ser ut. De flesta har bott där max två år så verkar nytt.
Citera
2021-04-03, 14:53
Medlem
mikaelss avatar
Förort? Förorter ligger utanför den ort de är förorter till, ibland t.o.m. i andra kommuner.
Kungsholmen ligger innanför tullarna och är därmed innerstan.
Förort till vad, Norrmalm?

Att det finns skabbiga områden där förändrar inget. Det är fräschare än t ex Söder, som ligger längre från city och inte heller är en förort.
Det är fö två ungefär lika stora öar, ca en mil runt om man går/springer.
Citera
2021-04-03, 14:55
Medlem
OdCaBos avatar
Stockholms centrala delar sunkigt? Kungsholmen en förort?

Stockholm är så rent och "välordnat" att det är trist. Det ger en steril känsla, som om ingen flyttat in än. Mer Singapore än Berlin liksom.

Och det räcker väl med att ta en titt på en karta eller ett flygfoto för att förstå att Kungsholmen inte är likt en förort på nåt sätt alls. Det är ju ordentliga stadskvarter och således kan man inte ha de problem och känslor alla menlösa förortsstrukturer leder till. Promenerar man där är det tryggt och fullt med folk överallt. Affärer och verksamheter överallt. Motsatsen till förorterna.

Kungsholmen är en stadsdel. En lite sömnig sådan. Vissa kvarter har lite förortskänsla, men det kan man säga om alla stadsdelar. Ta området norr om Ringvägen, kring Eriksdalshallen. Man skulle lika gärna kunna vara i Farsta nånstans.

Men med prat om skäggbarn och så vidare kommer du inte passa in i Stockholm. Rekommenderar nåt annat ställe.
Citera
2021-04-03, 14:59
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Men med prat om skäggbarn och så vidare kommer du inte passa in i Stockholm. Rekommenderar nåt annat ställe.

Vad rekommenderar du som ligger i närhet till sthlm city? Jag gillar inte skäggbarn, det är ett politiskt ställningstagande och har inget med min tjänst i sthlm att göra.
Citera
2021-04-03, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Drygt 4 km från öst till väst enligt google men absolut, beror på i vilken takt man går.

Tråden verkar vara delad. Vissa tycker att Kungsholmen är att likställa med Gamla Stan och andra att det är en tillflyktsort för krigsdrabbade skäggbarn, i synnerhet på sommaren, - vilket även vart den känslan jag fått när jag vart på Kungsholmen.

Till övriga. Jag gillar Stockholm. Jag vill minnas att jag alltid blivit förvånad över Kungsholmens förfall när jag vart där, men tänkte att jag kanske hade missat de fina kvarteren. Jag är säkert på att det finns en och annan gata som är mer synonym med namnet Kungsholmen, men i övrigt har jag mest sett 40-tals hus med dålig puts och skräpmat där jag enligt egen erfarenhet fick skitmat.

Jag ska ta mig en funderare på detta. Pallar inte nedgradera mig till Kungsholmen bara sådär.

Undvik Stadshagen. Stockholmare i minst 5:e generationen här. Allt öster om StE är OK.
Citera
2021-04-03, 15:02
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Förort? Förorter ligger utanför den ort de är förorter till, ibland t.o.m. i andra kommuner.
Kungsholmen ligger innanför tullarna och är därmed innerstan.
Förort till vad, Norrmalm?

Att det finns skabbiga områden där förändrar inget. Det är fräschare än t ex Söder, som ligger längre från city och inte heller är en förort.
Det är fö två ungefär lika stora öar, ca en mil runt om man går/springer.

Men det man tänker på när man säger "förort" är glesbyggdhet, funktionsseparering (allt uppdelat i exempelvis bostadsområden osv, uppdelat efter funktion istället för att ha det blandat som i staden), avsaknad av stadskvarter, inga människoflöden - bara människor som bor där rör sig i området osv. Allmänt elände med andra ord. Inte miljöer människor gillar att vara i.

"Fräschare än Söder" skulle de flesta stadsmänniskor formulera som "rejält mycket tristare än Söder". Bor man på Kungsholmen måste man ju ta sig till Söder för att få uppleva lite kvalitetstadsliv. Bor man på Söder har man det nere på gatan.
Citera
2021-04-03, 15:05
Medlem
526s avatar
Kungsholmen är egentligen två delar. Västermalm som är den östra delen. Kungsholmen börjar vid Stadshagen,
Citera
2021-04-03, 15:12
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo

"Fräschare än Söder" skulle de flesta stadsmänniskor formulera som "rejält mycket tristare än Söder". Bor man på Kungsholmen måste man ju ta sig till Söder för att få uppleva lite kvalitetstadsliv. Bor man på Söder har man det nere på gatan.
Så säger nog bara människor på Söder.
Själv föredrog jag, när jag bodde i stan, Vasastan, Norrmalm, Kungsholmen och Östermalm, i den ordningen. Söder åkte jag bara till om jag var tvungen.
Citera
2021-04-03, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Ts.

Central förort?

Kungsholmen är en stadsdel och räknas till Stockholms innerstad.

Din trådstart upplevs lite oseriös.
Kan bara hålla med, trådstarten känns bara löjlig, Kungsholmen är så långt från en förort som man vara kan komma, de östra områdena ligger ju typ 3 minuter från Sergels torg och efter Östermalm är Kungsholmen den stadsdel med högst anseende, sedan finns det allt från extra fina gator/områden som t ex Norr Mälarstrand till något sämre som tex området kring Stadshagen (som dock ändå är typ 10 gånger bättre än de flesta förorter).....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in