Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Då är jag med. 👍🏻
Det här med smittsamheten är definitivt en väldigt jobbig omständighet för labbet. Man kan ju (som du) absolut få tycka att västvärlden borde ha tagit viruset på större allvar i början. Det hade varit rätt agerande, med facit i hand.
Man hade förvisso inte facit. Men lite ödmjukhet hade inte skadat.
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Samtidigt så saknade man den avgörande pusselbiten, den att viruset antagligen hade ursprung i ett labb, till skillnad från SARS, MERS, fågelinfluensan m.m. Kina kämpade ju med SARS. Väst hanterade SARS med en axelryckning, eftersom det smittar dåligt mellan människor, typ genom saliv och sånt från svårt sjuka familjemedlemmar. Ett virus som SARS är inget att få panik över. Att Kina sen dessutom lyckades stoppa covid i Wuhan, talade också för att det här bara var ytterligare ett Kina-virus som fått för mycket TV-tid.
Som jag nämnt många gånger tidigare, man hade en god beredskap för SARS. Plötsligt var Italiens sjukhus fulla. Det var ett riktigt WTF-moment i Europa. Om Kina hade sagt att det kom från labbet, och var odlat för luftburen smitta mellan människor, så är jag säker på att väst hade agerat radikalt annorlunda.
Förhoppningsvis kommer omvärlden att gräva mer i detta. Men kineserna kommer inte att tycka om det.
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Om jag ska säga något som jag själv tycker är ett misstag i den här soppan. Det är ett misstag att lita på kommunistater.
Det "misstaget" begicks långt innan Covid-19 hade uppkommit. Det var ett fel som begicks medvetet, snarare än ett misstag. Kina har länge varit en kommunistdiktatur, och det har västländernas politiker varit väl medvetna om.
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Man kan aldrig utgå ifrån att en kommuniststat talar sanning, eftersom det här med att vara ärlig inte är en eftersträvansvärd egenskap för en kommunist. Att ljuga för en utomstående anses snarare vara "listigt".
Det påminner om zigenare.
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Man kan inte heller utgå ifrån att en kommuniststat berättar något av välvillighet. Att vara välvillig mot utomstående är inte heller en eftersträvansvärd egenskap för en kommunist. Kommunister lever i ett parallellt system för moral och etik, där allt som kommer ur munnen handlar om att maximera kommunistens nytta, och det är kulturellt accepterat att uppföra sig på det sättet. Därför borde man redan från dag 1 utgått från att labbet var källan, trots att Kina blånekade. Det diskuterades trots allt redan i januari 2020, och alla varningsklockor ringer enbart av att avståndet mellan epicentrum och labbet är besvärande kort.
Ja, det var ju också en märklig slump. Inte bara så "råkade" viruset vara anpassat till människa. Det "råkade" dessutom dyka upp just i kvarteren utanför virus-laboratoriet. Är virus-laboratoriets omgivning full av fladdermusgrottor? Eller finns någon annan förklaring till att viruset uppstod just där?
Vad anser du om kinesernas teori (edit: bortförklaring) att viruset kom till Kina med fryst mat?