Citat:
Ursprungligen postat av
jamenda
Hela ”kärring”-diskussionen uppfattar jag som ett uttryck för krocken som sker mellan kvinnan som innerligt hoppas att mannen ska vilja leva efter sunda genomtänkta värderingar och mannen som blir livrädd över hotet att få sin bekväma avstannade tankeapparat ifrågasatt, och därmed hävdar ”sån här e jag”.
Susanna såg tydligt från början att Johan under sin snällbussiga yta döljer en rädsla att behöva ägna en minut åt självreflektion. Samma gäller Anton. Susanna respektive Sofia hanterar dock problemet olika pga personlighet och erfarenheter samt impulskontroll. Plus att Sofia och Anton har betydligt mer i övrigt gemensamt med varandra än Susanna och Johan.
Snack, Susanna har inte gjort annat än klagat på allt vad Johan gör. Han gör ljud hon inte står ut med, han lägger väskan på sängen, han geggar med mat, han plockar granskott etc etc etc. Vad har det här med "sunda genomtänkta värderingar" att göra? Hon klagar på precis allt han gör.
När det kommer till värderingar har Susanna överanalyserat och är känslig för "kränkande språkbruk" som ett darrande asplöv för vind. Hade hon legat på en normal nivå när det gäller språk hade säkert Johan kunnat hyfsa till sitt språkbruk men hon kräver att han ska vara lika känslig för ord som en nervös överårig jungfru. Han i sin tur reagerar med att göra uppror - de här orden använder jag, basta.
Citat:
Ursprungligen postat av
jamenda
Jag håller inte med dig om att de som tycker annorlunda än en själv inte har tänkt. I detta fall, där Susanna hävdar att hon tar illa vid sig är det ju tydligt att Johan inte vill tänka vidare över det. För honom är det viktigare att slippa anstränga tanken än att undvika att såra Susanna. Tokigt tycker jag, och inte förenligt med en relation i utveckling.
Johan reagerar på Susannas ständiga felfinneri genom att bli obstinat. Det är en helt naturlig reaktion när man blir överöst med kritik. Man slutar lyssna, stänger av öronen och säger bara nej.
Susanna hade ju kunnat tänka igenom hur mycket hon sårade Johan genom att ständigt kritisera honom för allt han gör och säger. Med tanke på vad hon har utsatt honom för har hon ingen rätt att "bli sårad" och kräva att Grävis ska ta hänsyn. Var mot andra som du själv vill bli behandlad, är ett ordspråk Susanna kunde tänka igenom istället för att överanalysera feminismen. Det skulle hon ha mycket mer nytta av.