2021-04-02, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Då tippar jag som följer:

Sofia och Anton: JAAAA (kan inte bli annat).

Elinor och Lars: Efter tvekan från Elinor ett ja eftersom hon har ett enormt tålamod och är kär i Lars. Jag hoppas dock att hon kommer till insikt och säger nej eftersom det aldrig kan hålla dem emellan. Lars vill ha en glad och ytlig tjej som ständigt ska hitta på skojiga saker. Elinor vill ha en riktig man som hon kan känna sig trygg med, som kan uttrycka sina känslor och lyssna.

Susanna och Johan: Ett stort fett NEJ, men de ska fortsätta vara "vänner".

Den stora frågan är: Kommer Elinor och Johan att få en chans att prata med varandra? De passar grymt bra ihop tycker jag. Kanske i eftersnacket?

Ja, det vore skoj.
Susanna och Lars skulle nog också kunna passa ihop, båda tar sig på stort allvar och är sociala individer.
Citera
2021-04-02, 17:51
Bannlyst
Citat:
Den stora frågan är: Kommer Elinor och Johan att få en chans att prata med varandra? De passar grymt bra ihop tycker jag. Kanske i eftersnacket?

Ellinor skulle aldrig nedlåta sig till att bilda familj med en grävmaskinist. Det är absolut inte det hon söker. Hon är mycket medveten. Märktes också tyvärr ganska tydligt när hon manipulerade Lars föräldrar för att få fram den informationen hon ville. Hon såg glad ut och ställde ofarliga frågor om deras relation, men fick svar på precis det hon undrade över, dvs föräldrarna har format Lars, de tycker om att planera och att ha roligt tillsammans. Alltså ytterligare ett kvitto på att Lars inte kan vara något för henne. Slug liten dam det där.
Citera
2021-04-02, 18:02
Medlem
dialektikers avatar
Citat:

Jag vill inte vara taskig men jag tror att Grävis saknar lite väl mycket intellektuell kapacitet för att Elinor ska ha ut något av honom.
Jag spår att just det Elinor och Lars har ut av varandra är intellektuella analyser. De lyste ju verkligen upp där på slottet då de analyserade de andra paren.
Visserligen hade Elinor totalfel om tacos inledningsvis men sen gjorde de träffsäkra analyser av Johan och Susanna. Trots att det blir för mycket ältande av meningslösa saker så har de ut något av varandras analys-snack också, på något vis.

Alltså på ett sätt blir man ju lite kär i Grävis.
Men ibland spår jag ju att han är lite trög och för bonnigt sävlig.

För min egen del tycker jag iallafall intelligens är sexigt. Och det tror jag Elinor också tycker?
Och jag kräver dessutom intellektuella män, för att jag ska stå ut i ett förhållande.
Dock säger jag inte att alla behöver tycka som jag.
Senast redigerad av dialektiker 2021-04-02 kl. 18:19.
Citera
2021-04-02, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Men kan det inte vara så att både i Grävis och Elinors fall är ett uttryck att de inte vet hur de ska hantera sina ohanterliga partners.

Grävis kontrar med att han måste få säga "kärring" för han vet inte hur han ska hantera denna hitler-feminist till Susanna?
Han är lite extra trotsig där?
Jag tror att jag nog hört män säga kärringen min på ett vänligt sätt till sin fru.
Grävis kan nog säga det på ett vänligt och mjukt sätt också, med lite skämtsam ton?
(Men visst, jag gillar det inte ändå.)

Elinor vill prata och prata och utreder skitsaker, men det beror på att hon aldrig får ut något väsentligt ur Lars?
Han är så låst så själva umgänget blir frustrerande, eller?
Ja, det verkar vara ett helvete att hela tiden analysera varandra på detaljnivå, men jag upplever hennes "Vi måste prata!" att hon inte får ut något.

Hon vet helt enkelt inte hur hon ska hantera en kallpratande, ytlig person som Lars?
Och så blir hon asjobbig med sitt "vi måste prata".
Jag skulle inte heller stå ut med någon som Lars med hans divlater, flärd, lyx, fasad och att allt ska vara kul.
Jag upplever iallafall att det är något fel på karlstackarn, och är på team Elinor, även om det blivit deprimerande ältigt mellan dem nu.

Hmm, intressant, du har inte nödvändigtvis fel. Det är bara synd att Johan helt och hållet saknar en förmåga att uttrycka sig på ett sätt som inte låter barnsligt. Om Johan haft talets förmåga så hade han kanske kunnat identifiera varför Susanna är oskön och jobbig. Detta är dock Johans styrka, han gillar nörderier och fjantiga saker, han gillar att klä upp sig, han är helt enkelt bra med barn. Han skulle vara en bra pappa, hoppas att någon tjej som uppskattar en bra pappa slår klorna i honom.

Jag tycker ändå att Susanna blivit liiite för hårt kritiserad. Hon är bara oskön, det är ingen fara. Det är inte något fel heller på att vilja ha en man som kanske är en liten smula mer komplicerad än Grävis.

När det kommer till Ellinor och Lars har du helt fel. Ellinor är ett barn, Lars är en vuxen människa. Lars må vara en jobbig studentikos vuxen människa, men han är åtminstone en vuxen människa.
Senast redigerad av rellebelle 2021-04-02 kl. 18:08.
Citera
2021-04-02, 18:12
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rellebelle
Hmm, intressant, du har inte nödvändigtvis fel. Det är bara synd att Johan helt och hållet saknar en förmåga att uttrycka sig på ett sätt som inte låter barnsligt. Om Johan haft talets förmåga så hade han kanske kunnat identifiera varför Susanna är oskön och jobbig.

Bra där. Där sätter du huvudet på spiken med Grävis.

(Vad det gäller Lars och Elinor är vi dock inte ett dugg överens hur vi uppfattat dem.
Det kan också ha att göra med att vi själva har helt olika prioriteringar vad vi uppskattar hos människor.)
Senast redigerad av dialektiker 2021-04-02 kl. 18:16.
Citera
2021-04-02, 18:41
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Jag vill inte vara taskig men jag tror att Grävis saknar lite väl mycket intellektuell kapacitet för att Elinor ska ha ut något av honom.
Jag spår att just det Elinor och Lars har ut av varandra är intellektuella analyser. De lyste ju verkligen upp där på slottet då de analyserade de andra paren.
Visserligen hade Elinor totalfel om tacos inledningsvis men sen gjorde de träffsäkra analyser av Johan och Susanna. Trots att det blir för mycket ältande av meningslösa saker så har de ut något av varandras analys-snack också, på något vis.

Alltså på ett sätt blir man ju lite kär i Grävis.
Men ibland spår jag ju att han är lite trög och för bonnigt sävlig.

För min egen del tycker jag iallafall intelligens är sexigt. Och det tror jag Elinor också tycker?
Och jag kräver dessutom intellektuella män, för att jag ska stå ut i ett förhållande.
Dock säger jag inte att alla behöver tycka som jag.

Jag tycker nog att Johan uttryckte sig mycket fint och genomtänkt när han försökte förklara för Susanna varför hon kan glömma att fortsätta trycka ner honom. Han fick fram de rätta orden, en egenskap som jag tror Elinor uppskattar väldigt mycket. Jag tycker att Johan dessutom har lite vasshet i sina skämt, men som humorfria Susanna naturligtvis inte fattar alls.
Citera
2021-04-02, 18:59
Medlem
Citat:
Men kan det inte vara så att både i Grävis och Elinors fall är ett uttryck att de inte vet hur de ska hantera sina ohanterliga partners.

Grävis kontrar med att han måste få säga "kärring" för han vet inte hur han ska hantera denna hitler-feminist till Susanna?
Han är lite extra trotsig där?

Rätt uppenbart att han tröttnat och bestämt sig för att skilja sig. Nu handlar det för honom att rädda sin integritet och då blir han t.o.m. provokativ. Att kalla sin fru för kärringen är direkt löjligt och nedvärderande men eftersom deras relation är så speciell kan jag förstå honom. Han har tröttnat på att vara offret i deras relation.
Senast redigerad av avec 2021-04-02 kl. 19:08.
Citera
2021-04-02, 19:03
Medlem
Citat:
Ja, de ligger inte på samma nivå. Johan skulle haft en mer enkel och social kvinna. En förskollärare som gillar att umgås, ta hand om barnen och ordna i hemmet. Han ska inte ha en kvinna som vill ha intellektuella diskussioner.
Citera
2021-04-02, 19:10
Medlem
Dansflugans avatar
Är man intellektuell blir man väl inte sjuksyster? Varför detta val?
Citera
2021-04-02, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gregers.Werle
Är det ingen mer än jag som fattar att Fylle-Lars trauma ifrån barndomen har med hans homosexuella uppvaknande att göra?
Han var åtta år, flyttade, kom till en ny skolklass och blev kär i en kille. Han skrev en lapp och frågade chans vilket resulterade i gruppstryk på lunchrasten och sedan blev han mobbad resten av skolan. Elementärt.

För övrigt tror jag att både Fylle-Lars och Elli-lår bär på en gemensam erfarenhet som format dem. De blev båda av med oskulden till konfirmationsprästen. För bägge var det en positiv händelse och ingen av dem hade någon kvinnlig pastor...
Trevligt med någon annan som är inne på min linje...du ska se att vi får rätt så småningom när han till slut vågar glänta på garderobsdörren.
Citera
2021-04-02, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dansflugan
Är man intellektuell blir man väl inte sjuksyster? Varför detta val?

Ellinor är inte särskilt intellektuell. Hon verkar mest må dåligt och gillar att gräva ner sig det.
Citera
2021-04-02, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Ellinor skulle aldrig nedlåta sig till att bilda familj med en grävmaskinist. Det är absolut inte det hon söker. Hon är mycket medveten. Märktes också tyvärr ganska tydligt när hon manipulerade Lars föräldrar för att få fram den informationen hon ville. Hon såg glad ut och ställde ofarliga frågor om deras relation, men fick svar på precis det hon undrade över, dvs föräldrarna har format Lars, de tycker om att planera och att ha roligt tillsammans. Alltså ytterligare ett kvitto på att Lars inte kan vara något för henne. Slug liten dam det där.
Ja grävis duger naturligtvis inte. Hon vill ha en brat som kan röra sig hemtamt i Äppelviken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in