2021-04-03, 12:27
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ObiWonCannoli
CTEK 7 amp ser nästan identisk ut med min laddare.

Ganska säker på att jag har denna:
https://www.industritorget.se/objekt/CTEK+Batteriladdare/32564/

Brukar använda bilikonen. Kanske måste använda snöflingeikonen?

Har du mätt spänningen?
Vad blev det?

En CTEK MSX 7, 1590:-, behöver minst 2 volt för att starta.
Billigare kräver 7 Volt eller så mycket som 10,2 Volt.

Den du länkade till vet man inte modellen eller priset på.

Du får förladda med bilen eller med annat batteri.
Citera
2021-04-03, 13:09
Medlem
Citat:

Förhoppningsvis står den exakta modellbeteckningen (och andra data) skrivet på själva laddaren.
Om det är exakt den laddaren så har du manualen här:
https://www.batterystuff.com/files/765-multi-us-3300_us.pdf
Citat:
Det är oftast rätt att använda bilikonen utan (14,4 volt) snöflingan, snöflingan (14,7 volt) ska användas om
- Det är väldigt kallt
- Batteriet är av viss typ, text AGM - vad har du för sorts batteri?

Vilka lampor lyser/blinkar på laddaren
- När laddaren anslutits till batteriet men inte till elnätet?
- När laddaren nyss har anslutits till elnätet?
- När laddaren försökt ladda många timmar?

Har batteriet inspektionsfönster för att kolla elektrolytdensitet?
Är batteriet förslutet eller går det att fylla på? Kan hända att det har gasat tomt pga överladdning.
Citera
2021-04-03, 13:26
Medlem
RickRozays avatar
När min polare skulle hämta ut en bil han fått så var batteriet helt dött. Jag åkte dit och vi kopplade på startkablar på korrekt sätt men gick inte igång.
Så vi åkte förbi lokala förortsmekanikern och en av iranierna tog en apparat med sig och hoppade in i bilen.

Sen när vi kom fram så tog det ändå minst fem minuter av kopplande till olika delar av plåten och försök att starta innan bilfan gick igång.

Det krävs ändå lite ansträngning för att få igång en helt död kärra.
Senast redigerad av RickRozay 2021-04-03 kl. 13:28.
Citera
2021-04-03, 13:43
Medlem
Nej, jag har inte mätt spänningen. Jag har inte den blekaste om hur man gör sådant.

Ska förbi bilen och kolla igen imorgon, men har svårt att tro att något mer hänt med laddningen. Kanske värt att ge snöflingan en chans iaf? Ska se om jag hittar några startkablar också.
Citera
2021-04-03, 15:17
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Nej, jag har inte mätt spänningen. Jag har inte den blekaste om hur man gör sådant.

Ska förbi bilen och kolla igen imorgon, men har svårt att tro att något mer hänt med laddningen. Kanske värt att ge snöflingan en chans iaf? Ska se om jag hittar några startkablar också.

Släng dig på cykeln och åk till LIDL och köp denna multmeter för 147:-
https://www.lidl.se/sv/p/verkligt-bra-verktyg/digital-multimeter-med-autorange/p46401

Det kommer inte fungera med någon vinterladdning.
Laddaren måste veta att det finns ett batteri överhuvudtaget och hur mycket det är laddat.
Citera
2021-04-03, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Har du mätt spänningen?
Vad blev det?

En CTEK MSX 7, 1590:-, behöver minst 2 volt för att starta.
Billigare kräver 7 Volt eller så mycket som 10,2 Volt.

Den du länkade till vet man inte modellen eller priset på.

Du får förladda med bilen eller med annat batteri.

Hade inte ens glöd på instrumentbelysningen - i ett fall var det gelbatteri
i annat fall vanligt batteri
Citera
2021-04-03, 21:47
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Hej! Använder mig ibland av en bil som inte körs regelbundet. Brukar sätta den på laddning i garaget med en liten laddare som inte är mycket större än ett glasögonfodral.

Idag när jag kom till garaget var batteriet helt urladdat. Laddaren stod på standby, så troligtvis (men inte nödvändigtvis) har jag råkat dubbeltrycka på knappen och batteriet har således inte laddats alls på ca en månad.

Provade att sätta laddaren i rätt läge och gick tillbaka till garaget ca tio timmar senare. Bilen var fortfarande tvärdöd.

Är det kanske så att en sådan här laddare inte klarar av att ladda om batteriet är helt dött?
Det kan ju vara så att du får punga ut för ett nytt batteri...
Ja,jag VET!! Surt,men så är det!
"Skaffa bil,sa de,det blir kul.."👍😄
Citera
2021-04-04, 11:32
Medlem
Citat:

men om du redan har testat en Ctek så behöver du förmodligen köpa ett nytt batteri, vilket kostar en tusenlapp eller nåt.
Citera
2021-04-04, 12:11
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
När min polare skulle hämta ut en bil han fått så var batteriet helt dött. Jag åkte dit och vi kopplade på startkablar på korrekt sätt men gick inte igång.
Så vi åkte förbi lokala förortsmekanikern och en av iranierna tog en apparat med sig och hoppade in i bilen.

Sen när vi kom fram så tog det ändå minst fem minuter av kopplande till olika delar av plåten och försök att starta innan bilfan gick igång.

Det krävs ändå lite ansträngning för att få igång en helt död kärra.

Ja, tydligen så är det så på vissa bilar idag att man måste ge datorerna extra spänning via OBD-kontakten om huvudbatteriet är helt dött men jag vet inte vilka som det gäller.
Dumt så att det räcker.
Citera
2021-04-05, 00:44
Medlem
killawifes avatar
Om batteriet är stendött och inte ger nånting så är det oftast så att man får köpa ett nytt oavsett vad man gör. Batterier tar skada av att bli urladdade och man får sällan upp det till 100% igen om de har gått under 10 volt men det varierar lite beroende på batterityp.

Om däremot alla lampor tänds och det bara är startmotorn som inte går så kan man mycket väl ladda batteriet med de flesta batteriladdare och även få igång bilen med en starthjälp. Jag har själv en liten lithium starthjälp från Biltema som funkar mycket bra så länge det finns spänning kvar i batteriet.
Citera
2021-04-05, 14:05
Medlem
Bilen gick igång direkt med startkablar. Sen körde jag runt 15-20 min. Så fort jag parkerade och vred om nyckeln var 100% av all ström borta igen. Min gissning, baserat på noll kunnighet, är att batteriet är i väldigt dåligt skick? Sedan så lät bilen lite annorlunda när jag körde den. Svårt att förklara, men den puttrade lite mer. Kan det vara normalt i ett sådant här sammanhang? Bilen ifråga är en Audi A4 turbo från 90-talet om det spelar någon roll.
Citera
2021-04-05, 14:10
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Bilen gick igång direkt med startkablar. Sen körde jag runt 15-20 min. Så fort jag parkerade och vred om nyckeln var 100% av all ström borta igen. Min gissning, baserat på noll kunnighet, är att batteriet är i väldigt dåligt skick? Sedan så lät bilen lite annorlunda när jag körde den. Svårt att förklara, men den puttrade lite mer. Kan det vara normalt i ett sådant här sammanhang? Bilen ifråga är en Audi A4 turbo från 90-talet om det spelar någon roll.
Är batteriet totalt dött så går bilen bara på generatorns ström, kanske försöker den ladda allt den kan trots att batteriet inte tar laddning och då får motorn anstränga sig några hkr mer.

Det låter enklast att byta batteri som nästa åtgärd. Biltema brukar vara generösa med öppet köp om det visar sig vara något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in