2021-04-02, 23:00
Medlem
Hej! Använder mig ibland av en bil som inte körs regelbundet. Brukar sätta den på laddning i garaget med en liten laddare som inte är mycket större än ett glasögonfodral.

Idag när jag kom till garaget var batteriet helt urladdat. Laddaren stod på standby, så troligtvis (men inte nödvändigtvis) har jag råkat dubbeltrycka på knappen och batteriet har således inte laddats alls på ca en månad.

Provade att sätta laddaren i rätt läge och gick tillbaka till garaget ca tio timmar senare. Bilen var fortfarande tvärdöd.

Är det kanske så att en sådan här laddare inte klarar av att ladda om batteriet är helt dött?
Citera
2021-04-02, 23:12
Medlem
Strychnos avatar
Moderna batteriladdare av den typen kan inte ladda ett dött batteri, det sitter en polaritetssenorkrets i dom som måste känna av att det finns spänning(ca 2 Volt) för att den ska börja ladda.
För att ladda ett dött batteri behöver du en gammal "dum" laddare som inte har dylika elektronikkretsar, eller starta bilen med startkablar först så att batteriet får lite spänning och sedan koppla in din laddare(om du inte kör en sväng för att ladda batteriet).
Citera
2021-04-02, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ObiWonCannoli
Brukar sätta den på laddning i garaget med en liten laddare som inte är mycket större än ett glasögonfodral.
Vad är det för märke och modell på laddaren?
Citat:
Är det kanske så att en sådan här laddare inte klarar av att ladda om batteriet är helt dött?
Beror på:
Om batteriet i sig är i för dåligt skick går det inte att rädda.
Om laddaren är för simpel så kan den faktiskt ladda sönder ett batteri om laddningen står på länge.
Det finns mer avancerade laddare som känner av batteriets skick och laddar med olika spänning och strömstyrka i en sekvens av flera olika steg. Sådana laddare har större chans att få igång ett dött batteri.
Citera
2021-04-02, 23:39
Medlem
VoktorDodkas avatar
Man kan paralellkoppla två batterier där det ena har lite ström i sig och ladda båda, då får det tömda batteriet i sig tillräckligt för att kunna laddas. Har sett det på youtube.
Citera
2021-04-02, 23:41
Medlem
du får köpa en booster så startas skiten inom 15 min.
Citera
2021-04-02, 23:44
Avstängd
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Moderna batteriladdare av den typen kan inte ladda ett dött batteri, det sitter en polaritetssenorkrets i dom som måste känna av att det finns spänning(ca 2 Volt) för att den ska börja ladda.
För att ladda ett dött batteri behöver du en gammal "dum" laddare som inte har dylika elektronikkretsar, eller starta bilen med startkablar först så att batteriet får lite spänning och sedan koppla in din laddare(om du inte kör en sväng för att ladda batteriet).

Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Man kan paralellkoppla två batterier där det ena har lite ström i sig och ladda båda, då får det tömda batteriet i sig tillräckligt för att kunna laddas. Har sett det på youtube.
Ja, det är 2 knep, gammal dum laddare, som kommer förstöra batteriet om det inte kopplas bort i tid.
Och ansluta ett till så den smarta laddaren luras att fortsätta att ladda.

Det går att få urladdade batterier att återfå funktionen, men om de har stått urladdade en längre tid har de fått en inre beläggning av sulfat som inte kan lösas upp och batteriet är bortom räddning.

Försök inte med några gamla knep som att ansluta svetsen eller hälla syra i batteriet, svåra olyckor kan hända med blybatterier som exploderar!
Citera
2021-04-02, 23:48
Medlem
Glömde att fota tyvärr.

Någon som kan länka så jag kan se vad detta är för något?
Citera
2021-04-02, 23:59
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Glömde att fota tyvärr.

Någon som kan länka så jag kan se vad detta är för något?

Det är en starthjälp han menar, exempel: https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/starthjalp/starthjalp-12-v-900-a-med-kompressor-2000035161

Finns att köpa på många ställen med olika pris, funktioner, pryttlar och dittan och dattan.
Det är ett litet batteri som är en "starthjälp", och ska inte användas till något annat.
(Biltemastarthjälpen jag länkade är bara menat som exempel, inte för att den är bra!)
Citera
2021-04-03, 00:04
Medlem
Megaforces avatar
Vissa laddare kan sättas i power supply-läge. Då ger den en stabil spänning på ca 13V och då kan man ladda ett dött batteri till en spänning som sen går att köra ett normalt laddningsprogram på.
Citera
2021-04-03, 10:57
Medlem
Har laddat heldött batteri med CTEK 7 amp.
Citera
2021-04-03, 12:07
Medlem
CTEK 7 amp ser nästan identisk ut med min laddare.

Ganska säker på att jag har denna:
https://www.industritorget.se/objekt/CTEK+Batteriladdare/32564/

Brukar använda bilikonen. Kanske måste använda snöflingeikonen?
Senast redigerad av ObiWonCannoli 2021-04-03 kl. 12:10.
Citera
2021-04-03, 12:16
Medlem
zoombos avatar
Citat:
CTEK 7 amp ser nästan identisk ut med min laddare.

Ganska säker på att jag har denna:
https://www.industritorget.se/objekt/CTEK+Batteriladdare/32564/

Brukar använda bilikonen. Kanske måste använda snöflingeikonen?

Nä, den är bara till för att kompensera om det är riktigt kallt ute. Har själv en sån.
Det är som det står i tråden att nyare, elektroniska laddare inte klarar av att ladda helt tomma batterier utan man måste lura dem först på nåt sätt. Lika illa är det om laddaren sägs ska klara att välja 6/12V med automatik och man kopplar in ett 12V batteri som har 7V; då tror den att det är ett 6V batteri den ska ladda och det blir ju inte så bra. Jag har dock sett att det finns laddare som även klarar helt tomma batterier genom att dom har tillfört nån extra funktion och knapp för detta men då pratar vi premiumladdare som är rätt dyra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in