2021-04-02, 22:10
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Fullständigt självklart så vaccinera vi oss igen redan nästa dag men ett annat vaccin! Tar man sprutor mot fästingar, stelkramp, difteri, influensa, polio etc etc mm så man väl för fan ta mot covid flera gånger.

Kommer nya mutationer kommer det att finnas vaccin!

Vad är det du inte fattar?

Friska människor tar inga sprutor eller vaccin över huvud taget.
Jag vaccinerades nog som barn för 40-50 år sedan, men sedan dess har jag låtit kroppens immunförsvar sköta det på egen hand.
Menar du på allvar att du vaccinerar sig titt som tätt mot massa saker??
Sluta med det är mitt råd.
2021-04-02, 22:38
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sound
Jobbar vårt immunförsvar mot vaccinet?

Ja, speciellt AstraZenecas vaccin, därför kommer det också bli svårt att uppdatera det mot muteringar.
2021-04-03, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provenzano
Nåra sådana siffror är inte kända eftersom det som pågår är ett medicinskt experiment. Det är viktigt att folk är medvetna om att det finns stora risker med dom här injektionerna, många har ju också redan avlidit till följd av dessa. Dessutom är det ju trist om det drabbar en själv, speciellt som riskerna med sjukdomen är så låga.

Jämförelse med covid-19 så äre fruktansvärt och avsevärt stora skillnader och bara alarmistiskt. Biverkningarna är bra att dom kommer fram ändå. Finns inga 100% icke risker. Men covid-19 är betydligt skadligare.
2021-04-03, 02:45
Medlem
https://www.lakemedelsvarlden.se/vaccinradslan-sprider-sig/

Några år på nacken men minst lika aktuellt idag. Fascinerande. Ju bättre vi tycks må desto mer kritiska blir en del mot det som faktiskt fått oss leva länge idag. Men de räcker med 1 person som får en allvarlig biverkning och en stat som visar halv/0 intresse för denna persons lidande och du får en grupp skeptiska människor som vill måla fan på väggen angående vaccin, Tragiskt. (Inte för att förminska personens lidande)
2021-04-03, 07:22
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Friska människor tar inga sprutor eller vaccin över huvud taget.
Jag vaccinerades nog som barn för 40-50 år sedan, men sedan dess har jag låtit kroppens immunförsvar sköta det på egen hand.
Menar du på allvar att du vaccinerar sig titt som tätt mot massa saker??
Sluta med det är mitt råd.

Jag vaccinerade inte som barn, vattkoppor, röda hund, mässling, påssjuka var något man skulle gå igenom helt enkelt. Sedan kom invandrarna utan vårt medärvda skydd då blev det vaccin.

Första vaccinet var TBC man hade inget att sätta emot. Hade du? Detandra vara Polio men det var organiserat blev bara två sprutor men polio som skördade flera liv i min fars släkt liv dog ut. Att inte vara poliovaccinerad anse väl riskfritt i dag om man inte lämnar Sverige.

Andra vacciner har jag bekostat själv på grund av mitt aktiva friluftsliv och resor. Men jag har "tron" att de fungerar.
2021-04-03, 07:31
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
Ja, speciellt AstraZenecas vaccin, därför kommer det också bli svårt att uppdatera det mot muteringar.

Man behöver inte uppdatera AZ de kan ta fram någon nytt varianter av mRNA vaccin. Det är den nya vaccinframtagningsmetoden som kommer att fasa ut alla andra metoder. Vectorvacciner som klara nya mutationer får givetvis leva vidare ett tag.

Anledningen till vectorvaccinena för corona är omställningen, kompetens, tidspressen, fabrikskapaciteten, Endast ett fåtal företag har kompetens, Moderna och Biontec-Pfizer.
2021-04-03, 09:29
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell

Citat:
Man behöver inte uppdatera AZ de kan ta fram någon nytt varianter av mRNA vaccin. Det är den nya vaccinframtagningsmetoden som kommer att fasa ut alla andra metoder. Vectorvacciner som klara nya mutationer får givetvis leva vidare ett tag.

Anledningen till vectorvaccinena för corona är omställningen, kompetens, tidspressen, fabrikskapaciteten, Endast ett fåtal företag har kompetens, Moderna och Biontec-Pfizer.

Varför skulle det bli svårt med vektorvacciner att uppdatera?

Upp till sex månader med testning och det lär väl gälla även för mRNA-vaccinerna:

AstraZeneca says vaccine against new Covid variants may take six months
/.../A six-month turnaround for an updated vaccine would represent a vast improvement over traditional vaccine development timelines.
https://www.theguardian.com/business/2021/feb/11/astrazeneca-says-vaccine-against-new-covid-variant-may-take-six-months
2021-04-03, 10:34
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Jag vaccinerade inte som barn, vattkoppor, röda hund, mässling, påssjuka var något man skulle gå igenom helt enkelt. Sedan kom invandrarna utan vårt medärvda skydd då blev det vaccin.

Första vaccinet var TBC man hade inget att sätta emot. Hade du? Detandra vara Polio men det var organiserat blev bara två sprutor men polio som skördade flera liv i min fars släkt liv dog ut. Att inte vara poliovaccinerad anse väl riskfritt i dag om man inte lämnar Sverige.

Andra vacciner har jag bekostat själv på grund av mitt aktiva friluftsliv och resor. Men jag har "tron" att de fungerar.
Så var det, man gick igenom det som kallades barnsjukdomar på den tiden. Själv har jag haft alla utom mässlingen men smittkoppor, TBC, polio och stelkramp har jag vaccinerats mot. 5 sprutor mot polio på grund av att en av doserna konstaterades vara felaktig och icke verksam. Normalt var 4 doser för full effekt. Många skadades svårt eller till och med dog av dessa barnsjukdomar.

Därefter har det blivit stelkrampvaccin var 10:e år samt hepatit A+B vid långresor. En dos säsongsinfluensavaccin betald av jobbet när ett projekt låg risigt till. Nu när jag är gammal nog får jag säsongsinfluensa- och pneumocockvaccin gratis och i år tänker jag ta TBE-vaccin samt corona när det blir min tur. TBE får jag bekosta själv förstås.

Sällan några biverkningar av alla dessa sprutor. Lite ömt och lite frossa kanske men jag ser inte det som biverkningar.

De nya vaccinerna är spännande. Mest spännande tycker jag är Novavax där man tillverkar spikprotein i insektceller och sedan skördar proteinet och sätter ihop virusliknande partiklar av spikarna. Coronavirus men utan resten av viruset. Tyvärr är det tveksamt om vi ens får se röken av Novavax då britterna tagit hem all produktion till sig och lär inte exportera något. Det gör det svårare för EU att stoppa AstraZenecas vaccin.
2021-04-03, 10:47
Medlem
sovad-p1s avatar
Vaccinen bygger på de tidigare vaccinen mot coronavirus som blev stoppade i djurtesterna. Ingen frågar hur dessa nya skiljer sig mot de stoppade.

MRNA har man gjort tester med. Efter 1-2 år utvecklar försöksobjekten cancer och eller autoimmuna sjukdomar. Inger vi behöver prata med befolkningen om.
2021-04-03, 12:17
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovad-p1
Vaccinen bygger på de tidigare vaccinen mot coronavirus som blev stoppade i djurtesterna. Ingen frågar hur dessa nya skiljer sig mot de stoppade.

MRNA har man gjort tester med. Efter 1-2 år utvecklar försöksobjekten cancer och eller autoimmuna sjukdomar. Inger vi behöver prata med befolkningen om.
Är det kul att sitta och blåljuga på ett forum? Eller har du vetenskapliga källor till dina påståenden?
2021-04-03, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Är det kul att sitta och blåljuga på ett forum? Eller har du vetenskapliga källor till dina påståenden?

Grundforskningen som delades världen över för att snabba på framtagningen är samma som de byggde på så i princip kan man ju säga att det är så, det är inte rätt men man kan...

De olika vaccinen är sedan olika sätt att lösa problemet på men grunden är samma så man kan förvänta sig ett likvärdigt resultat över tid oavsett viket man väljer, de direkta biverkningarna kan ju däremot skilja rejält och gör det.
2021-04-03, 13:30
Medlem
WimHofs avatar
Tydligen har antalet missfall ökat i UK efter vaccineringen. Skulle tro att rubriken "483% ökning av missfall" är missvisande då det handlar om väldigt små siffror men det är troligt att vaccinet har ett finger med i spelet.

https://dailyexpose.co.uk/2021/03/28/number-of-pregnant-women-suffering-miscarriage-after-having-covid-vaccine-increases-by-483-in-just-7 -weeks/#comments

Innan någon kommer med att detta är "debunked" här Reuters "fact checkers":

https://www.reuters.com/article/factcheck-miscarriage-vaccine/fact-check-there-is-no-evidence-to-suggest-covid-19-vaccines-increase-the-risk-of-miscarriage-idUSL1 N2LT21A

Var och en får dra sina egna slutsatser men följande mening är inte direkt lugnande:

"The MHRA added that it was closely monitoring a small number of miscarriage reports following vaccine exposure in the first 12 weeks of pregnancy, but said there was “no pattern” to suggest an increased risk"

"Faktacheckarna" fortsätter, sina vanor trogna, att hänvisa till "no pattern", "no evidence", "no context".

Om någon gravid där ute funderar på att ta sprutan är det nog bättre att vänta ett tag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in