Citat:
Ursprungligen postat av
Returpapper
Jag vaccinerade inte som barn, vattkoppor, röda hund, mässling, påssjuka var något man skulle gå igenom helt enkelt. Sedan kom invandrarna utan vårt medärvda skydd då blev det vaccin.
Första vaccinet var TBC man hade inget att sätta emot. Hade du? Detandra vara Polio men det var organiserat blev bara två sprutor men polio som skördade flera liv i min fars släkt liv dog ut. Att inte vara poliovaccinerad anse väl riskfritt i dag om man inte lämnar Sverige.
Andra vacciner har jag bekostat själv på grund av mitt aktiva friluftsliv och resor. Men jag har "tron" att de fungerar.
Så var det, man gick igenom det som kallades barnsjukdomar på den tiden. Själv har jag haft alla utom mässlingen men smittkoppor, TBC, polio och stelkramp har jag vaccinerats mot. 5 sprutor mot polio på grund av att en av doserna konstaterades vara felaktig och icke verksam. Normalt var 4 doser för full effekt. Många skadades svårt eller till och med dog av dessa barnsjukdomar.
Därefter har det blivit stelkrampvaccin var 10:e år samt hepatit A+B vid långresor. En dos säsongsinfluensavaccin betald av jobbet när ett projekt låg risigt till. Nu när jag är gammal nog får jag säsongsinfluensa- och pneumocockvaccin gratis och i år tänker jag ta TBE-vaccin samt corona när det blir min tur. TBE får jag bekosta själv förstås.
Sällan några biverkningar av alla dessa sprutor. Lite ömt och lite frossa kanske men jag ser inte det som biverkningar.
De nya vaccinerna är spännande. Mest spännande tycker jag är Novavax där man tillverkar spikprotein i insektceller och sedan skördar proteinet och sätter ihop virusliknande partiklar av spikarna. Coronavirus men utan resten av viruset. Tyvärr är det tveksamt om vi ens får se röken av Novavax då britterna tagit hem all produktion till sig och lär inte exportera något. Det gör det svårare för EU att stoppa AstraZenecas vaccin.