Citat:
Ursprungligen postat av
Maviel
Är det ni beskriver förbjudet just för att det är nybygge?
Jag har förstått det som att det i princip är omöjligt att dra sig ur - om det inte är så att säljaren dvs den som bygger på något sätt allvarligt inte motsvarar det som avtalats - t ex om det fördröjs med 2 år eller dylikt.
När vi sålde vår bostadsrätt så ångrade sig köparen lite som Esbjörn fast först när det gått en månad och handpenningen var betalad. De ville då dra sig ur - men mäklaren avrådde dem eftersom marknaden just då var extremt påverkad. Och att de hade blivit skadeståndsskyldiga. Så de sålde i sin tur utan att ha tillträtt och det blev så att vi lämnade över nycklarna direkt till den som de i sin tur sålde till...
Det är inte nödvändigtvis förbjudet, men i vissa nya föreningar finns det inskrivet i avtalet att man inte kan sälja bostaden inom det första året efter tillträde just för att få lite stabilitet vid bildandet av en ny förening.
Banker kan ofta säga nej till att finansiera köp av nyproduktion där det är en privat säljare som inte ens bott i bostaden. Detta för att de inte vill uppmuntra till spekulation.
Detta innebär att byggherren inte heller vill att bostäderna skall förhandsbokas av någon som vill sälja innan de ens flyttat in, eftersom det kan bli svårt att hitta köpare som får ok från sin bank att skriva på. I värsta fall får byggherren ta över ägandet vid färdigställandet och sedan leta köpare, vilket är väldigt omständigt.