2021-04-03, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
När man mördar någon. Och sen bedyrar, att det inte "var meningen", då är man en äkta psykopat, och de är de värsta! Men de brukar ju glida på bananskal, rätt in i svenska finkan, som man också kallar "bed & bfeakfast+ spa, och tillgång till träningsgym, utbildning, bibliotek, kuratorer, och psykologer? Är det det som vänta GM? (pg), men vem får lida?
Eller så vill han bara få lindrigare straff genom att förneka att han hade avsikt att döda henne. Det som skedde var inte ett misstag från mannens sida.
Citera
2021-04-03, 03:18
Medlem
Snabb sammanfattning någon?
Citera
2021-04-03, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elgrego
Fin stavning där

Killen fick reda på hon va otrogen slog henne i huvet med en yxa sen knäcktes av sina tankar o erkände allt!
Jag e nästan säker på att han kunde inte kontrollera känslorna o det blev som det blev
Citera
2021-04-03, 05:18
Medlem
Solituds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunapojken
”Vita män”.

Jaha då vet jag var du kommer från. Det jag slås av är av att det strömmar in en mängd

Spekulation om eventuell gärningsman ursprung. Från alla tangentbordet krigare rasister.

Men i det här fallet var det klart från början att hon varit hemma hos en som du utrycker det ”vit man” och därför uteblev det för en gångs skull.

Annars svämmar Flashback alltid över med info om misstänkta men när du yttrar dig har det varit väldigt försiktigt och sparsamt.

Det sägs på facebook att gärningsmannen hade högerextrema åsikter.

Han lär vara nationalist och stödja Sverigedemokraterna.

Och det är klar att det mest patriarkala partiet med en unken föråldrad syn på mansrollen och synen på våld.

Konservativ nationalist mördar kvinnor.

Vem är förvånad om det bevisas i domstol vara han? Med den bakgrunden.

För övrigt varför ”mörkar” media hans kulturella ursprung? Det som jag nyss beskrivit.

Om man ska vara konsekvent i att ifrågasätta varför kulturellt ursprung inte målas ut på gärningsmän i Dagens Nyheter och Expressen.

Ska man väll vara det här också?
Ingen aning vad du babblar om. Jag antar att du är full?

Nu är det så att en oskyldig person fått en jävla massa meddelanden, för att någon hängde ut fel person i början.

Vidare så har det här ingenting med vare sig kultur eller politik att göra - vilket du försöker få det till. Snarare har det att göra med en djupt störd person som gränsar till efterbliven, om han nu inte redan räknas som det. Han har definitivt grav autism.

En förståndshandikappad person har mördat någon och du försöker dra kopplingar till nationalism och svensk kultur.
Citera
2021-04-03, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mextio
Nej det blir inget dråp bara för att vederbörande slagit personen med en flaska, kontra med flaska och kniv, det blir mord oavsett sålänge det finns ett uppsåt. Dråp blir enbart aktuellt då det rör sig om barmhärtighetsmord eller om det finns en uppenbarligen provokation vilket inte är aktuellt i det här fallet. Han kommer dömas för mord.

Att begå dråp är, såvitt jag förstår, "att döda någon i hastigt mod". Det var inte planerat, men just där och då ville personen döda.

Mord är att ha uppsåt och åtminstone någon sorts planering. Ju mer planering, ju tydligare är det mord.

Så om GM hade bjudit hem Elin för att slå ihjäl henne, så är det definitivt mord. Om han hade bjudit hem henne för att tvinga henne att ha sex med honom, och hon gjorde motstånd och han blev rasande, så är det kanske mord.
Citera
2021-04-03, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
KomVux är just till för de som inte klarat gymnasiet som unga. Andra vill kunna förbättra äldre gymnasiebetyg för att kunna söka in på högskolor. Då läser de på KomVux.

Nu menade jag det vanliga gymnasiet, inte Komvux.

Jag har själv läst på Komvux.
Citera
2021-04-03, 06:30
Medlem
muddyfunters avatar
Från Lawline:
Vad gäller mord så krävs det att man dödar en annan person med uppsåt. Detta innebär att avsikten vid handlingen ska vara att beröva den andre livet. Vad som gäller för mord framgår av 3 kap. 1 § brottsbalken (BrB).

Dråp innebär i princip samma sak som mord, men att det finns förmildrande omständigheter. T.ex. kan det handla om något som ger förståelse för gärningsmannens handlingar. Detta framgår av 3 kap. 2 § BrB.

Vållande till annans död är ett förfarande som finns beskrivet i 3 kap. 7 § BrB. Detta kräver inte att den som döms har haft uppsåt till själva dödandet, utan det handlar i stället om oaktsamhet. Man skiljer på medveten och omedveten oaktsamhet, där den förstnämnda innebär att man varit medveten om att det funnits en risk för att en annan personen kommer att avlida till följd av handlingen, men att man inte är likgiltig för följden, medan den andra innebär att man inte varit medveten om att det förelegat en risk men man borde ha insett detta.
Citera
2021-04-03, 07:16
Medlem
vitvalens avatar
Lustigt när så många inklusive mordoffret vet att han är en sjuk individ. Om någon beter sig som en seriemördare anmäl det.
Citera
2021-04-03, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitvalen
Lustigt när så många inklusive mordoffret vet att han är en sjuk individ. Om någon beter sig som en seriemördare anmäl det.

Vad exakt tycker du att alla dessa många borde ha anmält MGM för? "Hej polisen, jag vill anmäla en person som beter sig som en seriemördare. Nej, han har inte mördat någon ännu eller ens varit våldsam mot någon. Nej, han har inte seriemördat några ännu. Men han skulle kanske kunna göra det." Klick. I bästa fall.

Hur beter sig en seriemördare? Hur kommer du ens in på seriemördare när det förmodligen handlar om ett tragiskt dråp? Vi har för övrigt nästan inga seriemördare alls i Sverige. Har du tittat på för många amerikanska filmer på sistone?
Citera
2021-04-03, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limpan12
Ja uppenbarligen var hon det eftersom hon tidigare hade haft en relation med PG, ett välgörenhetsarbete från hennes sida då han är ful som stryk.

Äsch, han ser vanlig ut, men du kanske ser ut som en bildskön fotomodell eller filmstjärna och har dig själv som referens? Det värsta är när folk är fula inombords, men det behöver man inte vara en mördare för att vara! Man kan ha en bildskön utsida och en väldigt ful insida!
Senast redigerad av Havskung 2021-04-03 kl. 08:35.
Citera
2021-04-03, 08:11
Medlem
SkogsKonungs avatar
Höör är ju verkligen inte stort, knappat 8000 invånare. Mord på unga personer är ju alltid tragiskt men detta måste slita sönder hela samhället på något sätt. Föräldrar till offer och gärningsman måste ändå ha det tufft att bo kvar.

Offrets föräldrar blir påminda om sin dotter var de än går. Vilka de än stötter på vet de om vilken tragedi de varit utsatta för.

GMs föräldrar är ju rökta på orten. Kan bara gå till mig själv. Hade jag verkligen fortsatt umgåtts med en familj där sonen kallblodigt slagit ihjäl en 18årig tjej? Jag vet att man ska skilja mellan familjen och förövaren. Men asså ärligt? Hur hade man betett sig...?

Nej. Fy fasen vilken fruktansvärd tragedi för hela orten. Och tjejens föräldrar, finns ju inget samhället eller vänner kan göra för att "förbättra" situationen. Deras liv är förstört.
Citera
2021-04-03, 08:40
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BevaraNordenRent
I AB står det att "mordvapnet" hittades i en sjö. Vad var det för slags mordvapen?

Kniv? Yxa? Hammare?
Trodde (hoppades?) att det skulle vara mer olyckliga omständigheter, typ ett slag/knuff och föll illa, men använder man tillhygge mot en ung packad tjej så är det seriöst illa.
Hoppas snubben trillar olyckligt i fängelset och blir invalidiserad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in