2021-04-02, 00:29
Medlem
Allcopsarebastardss avatar
Vilken näring brukar ni använda?

Har tidigare bara använt planteringsjord vilket fungerade fett bra verkar vara endel näring där i och då odlade jag ändå i typ blandad löv och barr skog och blev nästan perfekt. grävde gropar och hällde i ett par liter.

Finns också närings ampuller/tabletter som man bara gräver ner i jorden vid stället. Då gäller det att man hittar bra/någorlunda bra jord vid spottet som man kan blanda med.

Och så kan man blanda sin p jord med ko skit eller annan skit har jag hört.

Vad tycker ni är bäst? Drar inte skit till sig en massa jävla insekter o skit?
Citera
2021-04-02, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gyr
En fråga till er inbitna angående spot, hur tänker ni?
Har nog traskat runt i skogspartierna runt min stad i snart 10 timmar och lyckas inte hitta något optimalt. För öppet, för instängt, för mycket tecken på vildsvin mm...

Har sett på en massa brittiska youtube-videor där de hittar bramble jungles och klipper in sig till den perfekta spotten. Vad är Sveriges motsvarighet till detta?

Kan ni beskriva era spots? Kanske posta bild på omgivning?

Har hittat några potentiella inom cykelavstånd här i zon 3 men är orolig för vildsvin på de bästa och mest täta snåren jag hittad. Hur skyddar man sig mot gris?

Hur tänker ni ang spots? Åker ni bil 20 min utanför staden och sedan tar en timmes promenad till er spot eller har ni nära hemmet?

Mvh

Nån gång har jag odlat ”in plain sight”. Dvs nära bebyggelse men kamouflerat med andra växter runt omkring så man måste titta noga för att se. På senare tid kör jag bil en bit ut och hikar ut i kanske 8km. Har också problem med vildsvin. Kör på plaststolpar och fågelnät. Nackdelen med det är att din spot måste vara låååångt ut och verkligen undangömt. För plaststolpar syns tydligt om man går bredvid. Använd Google maps för att leta bra spot eller iaf bilda dig en uppfattning om hur det ser ut runt omkring.

Lycka till
Citera
2021-04-02, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allcopsarebastards
Vilken näring brukar ni använda?

Har tidigare bara använt planteringsjord vilket fungerade fett bra verkar vara endel näring där i och då odlade jag ändå i typ blandad löv och barr skog och blev nästan perfekt. grävde gropar och hällde i ett par liter.

Finns också närings ampuller/tabletter som man bara gräver ner i jorden vid stället. Då gäller det att man hittar bra/någorlunda bra jord vid spottet som man kan blanda med.

Och så kan man blanda sin p jord med ko skit eller annan skit har jag hört.

Vad tycker ni är bäst? Drar inte skit till sig en massa jävla insekter o skit?

Blåkorn, ej organiskt men jävligt effektivt och billigt som satan. Koskit eller naturgödsel på påse är ändå bara torv men fyller ut bra och finns ändå näring i.
Benmjöl bra för blom. Blodmjöl är bra för vegetations fasen men drar till sig vildsvin och asätare. Finns olika organiska gödsel på påse som är långtidsverkande. Såg att öob hade en påse på 10L för 179kr.
Ica maxi har också någon sån där påse som är organiskt långtidsverkande, tror den heter algoritm eller något liknande. Dessa är dom vanligast.

Jag kör blåkorn, rådjursbajs som jag plockar själv och naturgödsel. Nu sist blev det det en del blodmjöl oxå men det kastade jag på nu för några veckor sedan som förgödsling, plus att jag har nät sen när jag odlar. Hade inte använt blodmjöl i samband med utplantering eller om jag inte hade nät. Hade ett paket blodmjöl som legat hemma ett tag som jag ville bli av med. I min värld är inte näringen hugget i sten så länge man tillgodoser plantan dess näringsbehov from vegg till blom. Jag tar det jag har hemma och köper sällan något om jag inte verkligen behöver det.
Senast redigerad av Perlite 2021-04-02 kl. 09:19.
Citera
2021-04-02, 21:07
Medlem
Citat:
Tänkte odla några nordic ryder honor som jag klonar och gör kanske 30 till på samma spot. tänkte börja i maj och hålla på hela sommaren sålänge det går.
Blir ganska smidigt och inte så dyrt för slipper köpa mesta fröna.

Någon som brukar klona plantor?

Ska du klona en auto? Hur hade du tänkt göra det? Lycka till!
Citera
2021-04-02, 21:17
Medlem
Citat:
Ni som torkar utomhus "guerilla style", hur gör ni?

Under en pressenning jag hänger upp i skogen en varm vecka brukar jag göra sen trimma och torka typ en vecka till i papperskassar sen ner i burkar som jag kurerar utomhus.

Va ska du göra om din skördetid inte sammanfaller med ”en varm vecka” utan med en kall och regnig vecka?
Torka utomhus går om man inte har något val. Men förbered dig på att få buds som luktar och smakar halm.
Citera
2021-04-02, 21:23
Medlem
Tjuvstartar. Inte optimalt tidsmässigt. Har en liten LED lampa och driver upp i fönsterkarmen. Är tidigt ute men har en del frön att leka me. Tar ut dom i slutet på april. I mitten på maj slår vi på stortrumman.

https://anonymousfiles.io/OLLM8P07/

https://anonymousfiles.io/6bzha4bb/
Citera
2021-04-02, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perlite
Har också problem med vildsvin.

Lycka till

Tar de rötterna eller hela plantan?
Citera
2021-04-02, 22:22
Medlem
Citat:
Tjuvstartar. Inte optimalt tidsmässigt. Har en liten LED lampa och driver upp i fönsterkarmen. Är tidigt ute men har en del frön att leka me. Tar ut dom i slutet på april. I mitten på maj slår vi på stortrumman.

https://anonymousfiles.io/OLLM8P07/

https://anonymousfiles.io/6bzha4bb/
Vad fint dom tar sig 😁 vilka sorter? Är det på bilderna kommer gå super när du veggar med lampa några veckor👌
Citera
2021-04-02, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Tar de rötterna eller hela plantan?

Hahaha jag önska att mina plantor kom så långt. Dom plockade plantorna när dom var några veckor. Vildsvin och rådjur. En gång tog dom runt 50 plantor i ett nafs. Jag odlade ut dom och tänkte att djuren max tar hälften men dom tog allt. Fick en enda kvar som sen också va borta nästa gång jag tittade till spoten. Sen dess är det nät som gäller. Har inte förlorat en enda planta sen jag började med nät. Nackdelen med nät är att det syns från långt håll därför bör platsen ligga långt in i skogen för att minska risken att någon går förbi.
Citera
2021-04-02, 22:29
Medlem
Citat:
Va ska du göra om din skördetid inte sammanfaller med ”en varm vecka” utan med en kall och regnig vecka?
Torka utomhus går om man inte har något val. Men förbered dig på att få buds som luktar och smakar halm.
Vet, det är inte direkt optimalt. Man får välja en vecka när det inte är dåligt väder kanske skörda lite tidigt ibland istället för att det möglar bort.
Sen när man kurerar dom så får dom tillbaka sin lukt
Citera
2021-04-02, 22:30
Medlem
Citat:
Ska du klona en auto? Hur hade du tänkt göra det? Lycka till!

aa juste jag e dum men ska ta en early fem och klona den
Citera
2021-04-02, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cp barn
Vad fint dom tar sig 😁 vilka sorter? Är det på bilderna kommer gå super när du veggar med lampa några veckor👌

Dom två som är lite större är mini thunder fuck auto och dom mindre är Upzz auto. Tar ut dom några timmar på dagarna så dom härdas lite. Provar för första gången att driva upp i komposterbara koppar i papper. Rötterna borde växa igenom botten så man slipper stressa plantan när man planterar ut. Vore fett om det sker. Får vänta och se. Isf ska jag bara driva upp resten oxå i pappers koppar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in