Citat:
Ursprungligen postat av
Allcopsarebastards
Vilken näring brukar ni använda?
Har tidigare bara använt planteringsjord vilket fungerade fett bra verkar vara endel näring där i och då odlade jag ändå i typ blandad löv och barr skog och blev nästan perfekt. grävde gropar och hällde i ett par liter.
Finns också närings ampuller/tabletter som man bara gräver ner i jorden vid stället. Då gäller det att man hittar bra/någorlunda bra jord vid spottet som man kan blanda med.
Och så kan man blanda sin p jord med ko skit eller annan skit har jag hört.
Vad tycker ni är bäst? Drar inte skit till sig en massa jävla insekter o skit?
Blåkorn, ej organiskt men jävligt effektivt och billigt som satan. Koskit eller naturgödsel på påse är ändå bara torv men fyller ut bra och finns ändå näring i.
Benmjöl bra för blom. Blodmjöl är bra för vegetations fasen men drar till sig vildsvin och asätare. Finns olika organiska gödsel på påse som är långtidsverkande. Såg att öob hade en påse på 10L för 179kr.
Ica maxi har också någon sån där påse som är organiskt långtidsverkande, tror den heter algoritm eller något liknande. Dessa är dom vanligast.
Jag kör blåkorn, rådjursbajs som jag plockar själv och naturgödsel. Nu sist blev det det en del blodmjöl oxå men det kastade jag på nu för några veckor sedan som förgödsling, plus att jag har nät sen när jag odlar. Hade inte använt blodmjöl i samband med utplantering eller om jag inte hade nät. Hade ett paket blodmjöl som legat hemma ett tag som jag ville bli av med. I min värld är inte näringen hugget i sten så länge man tillgodoser plantan dess näringsbehov from vegg till blom. Jag tar det jag har hemma och köper sällan något om jag inte verkligen behöver det.