Citat:
Ursprungligen postat av
karlkula12
Du menar alltså att man måste uppvisa symptom för att vara immun? Har du något belägg kring detta? Förövrigt är det nog direkt skadligt att jaga upp sig av något udda fall på IVA. Jag vet en kille som kolade vippen av influensan för några år sedan efter en tid på IVA. Dubbelsidig lunginflammation. Inte fan blev det några rubriker i kvällspressen kring det. Också frisk sedan tidigare. Tänk vad mycket hemskheter i form av ovanliga sjukdomsförlopp det händer ute i vårt land som inte rapporteras.
Jag vet inte det, jag har läst olika från olika "experter". Vissa har sagt att det behövs ett ordentligt sjukdomsförlopp för att man ska få en ordentlig immunitet, och andra att man kan ha en tyst infektion och bli ordentligt immun ändå.
Men i och med att immuniteten som uppmätts i antikroppsundersökningarna (och ja de allra flesta som är immuna har antikroppar ett bra tag, DET tror jag alla är överens om nu) varit så låg, så är det uppenbart att det inte har varit så många med tysta infektioner som blivit immuna. Giesecke trodde ju att det försiggick en massa tysta infektioner, och att det skulle vara flockimmunitet i åtminstone Stockholm i maj FÖRRA ÅRET, men så var det ju liksom inte... Vet inte om de redde ut hur många stockholmare som verkligen var immuna då, men det var i alla fall inte mer än några få procent...
Folk aktar sig för att bli smittade, och blir därför inte smittade och inte heller sjuka. Börjar de att slappa efter på reglerna - ja då BLIR de sjuka.