2021-03-31, 19:38
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Jag tittar på lägenheter i Stockholms innerstad men har beslutat mig för att vänta.

Tror att andra faktorer kan få priserna att gå ned nämligen att det blir trendigt att flytta ut på landet igen. Historian upprepar sig ,en ny grönvåg är på väg.
Många vill odla sina egna grönsaker och finna lugn och ro ligger i tiden!
Människor ,barnfamiljer vill inte uppleva ett otryggt centrum med gängskjutningar vid gaveln ,nya pandemiutbrott där stadens nöjen inte blir aktuella då det blir lock down.

Just Stockholm s innerstad är förlorare då priset i jämförelse med fastigheter inom en radie av 5-10 mil erbjuder fina villor ,dessutom slipper man trafiksituationen och parkeringsdjungeln.

Vad säger historian, allting går igen !

Minns för övrigt 90-talets krasch då man på text-tv kunde ta del av hyresfastigheter i Gamla stan som såldes för några hundra tusen kronor ,insatslägenheter såldes för den symboliska 1 kronan.

Tyvärr var man ung på den tiden och hade inga kontanter...
Att markpris är högt centralt (och därmed BR-priser) beror på att många vill bo där. De nackdelar du nämner förbleknar i jämförelse med sådant som de ser som fördelar.
Sådant ändras inte så lätt. (Själv vill jag inte bo centralt. Men det är bara att konstatera att många vill det).

Den gröna vågen som refereras till ibland handlade inte om att folk inte ville bo centralt längre. Utan pga statliga regleringar. Att flytta till förorten var enda möjligheten att få sig en bostad med dräglig standard. Där nyproducerades bostäder. Medan hyresreglering i praktiken hindrade fastighetsägarna från att renovera och modernisera.
(Någon kan tycka att det verkar fullkomligt galet, med det var Tage Erlander-politiken. Och folk röstade på den).

Till slut fick man ge sig med de allra vansinnigaste delarna av hyresregleringen. Och då vände det. Sedan byggdes också BRF, som inte föll under hyresregleringen.

Där det var billigt vid nedgången i början på 90-talet så var det i föreningar med höga lån. Då var månadsavgiften större än hyra i motsv HR. Och då är priset inte högt på en sådan BR.
Men jag har bekanta som köpte BR i centrala Stockholm, i förening med god ekonomi. Och där hade det inte varit någon nämnvärt prisfall.
Citera
2021-03-31, 19:42
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Nej, den ökande penningmängden som en följd av globala räddningspaket kommer istället att fördubbla dagens bostadspriser.

Pengar minskar i värde, vilket gör att fasta tillgångar ökar i värde.
KPI ger inte att pengar minskar i värde speciellt mycket. Inte ens i den takt som Riksbanken vill.
Citera
2021-03-31, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
KPI ger inte att pengar minskar i värde speciellt mycket. Inte ens i den takt som Riksbanken vill.

Nej det är sant, men när det gäller priset på tillgångar (som bostäder) kan man säga att ens pengar har minskat i värde.
Citera
2021-03-31, 20:55
Medlem
En ny grön våg är absolut på väg men jag tror inte just priser i Stockholms innerstad kommer sjunka. Priser på Östermalm kommer fortsätta kraftigt uppåt medan förorterna kommer tappa rejält. Skogs och jordbruksfastigheter kommer explodera i pris tack vare den gröna vågen och klimatet. Eliten kommer äga gårdar ute i vischan och en övernattningslgh på Östermalm.
Citera
2021-04-01, 01:41
Medlem
Sperssons avatar
Citat:

Ett dilemma för Riksbanken är att när räntan sänks så sjunker KPI, vilket får motsatt effekt till varför Riksbanken sänker räntan, dvs syftet att öka inflationen.
Citera
2021-04-01, 20:01
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Om pris på tillgångar stiger mer än KPI så beror det på något annat än minskat värde på pengar.

T ex har Kina hamstrat råvaror, för att bygga upp lager i händelse av handelskonflikt. (De har ju utsatts av det av Trump). Det har drivit upp pris på koppar och liknande varor.

Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Ett dilemma för Riksbanken är att när räntan sänks så sjunker KPI, vilket får motsatt effekt till varför Riksbanken sänker räntan, dvs syftet att öka inflationen.
Det som rättfärdigar för RB att sänka räntan för att öka KPI är att en ytterligare sänkt realränta för spararna göra att den negativa realräntan på sparande skall svida så pass att de blir mer spendervilliga. Blir dom det så stiger efterfrågan och KPI ökar.
Hittills har sparare i mångt och mycket uthärdat den negativa realräntan. Och inte varit så villiga att slösa. Varvid KPI inte ökar så mycket.

Man kan se detta på hur velocity faller. Och nu under corona har velocity närmast störtdykt. Dvs pengarna ligger still. De används inte.
Citera
2021-04-02, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
men om det nu är så att invandringen bidrar till ständigt ökade priser så kommer ju inte alls arvet att bestå av lån för då har ju den du ärver gjort en god investering.

mitt arv kommer alldeles för sent i livet för att det ska bidra med typ mer än hjälp att köpa en sommarstuga i inlandet. det är liksom inte pengar jag står och faller med. och så tror jag att det är för de flesta. många har föräldrar som bor i hus i ödeshög - vad är det huset värt när det säljs? eller så kanske de har bott i hyrselägenhet hela livet = 0 kr i vinst (och 0 kr i lån).

Läxan man lär sig är att köpa tidigt, så tidigt som möjligt. Då har man marginalerna ovanför som tak och kan kliva ur med en vinst förhoppningsvis. Nu har tåget gått för länge sen och det är väll snarare nära ändstationen vid det här laget, och med ändstationen menar vi då i det här fallet en massiv bergvägg. När man har följt och sett många bubblor skapas, utvecklas och spela ut till dess att de spricker lär man sig att känna igen sentimentet ganska väll. Euforin när allt pekar uppåt, vifta bort all rationalitet och risker. Paniken när allt kollapsar. Ni kanske minns dippen 2017 och prisfallet i Stockholm? Början av pandemin? Då räddade Riksbanken inte bara bomarknaden, utan hela vår ekonomi med nytryckta pengar, rykande färska från sedelpressarna. Folk glömmer väldigt fort, det är något som aldrig kommer förändras. Gällande fortsatt uteckling, att nu köpa något för 5 miljoner och tro att det går plus 5 miljoner för att då vara break even på lånet känns lite väl bullish även för den mest positiva av naiva idioter. Den utvecklingen skulle innebära att vi var i samma fas som bitcoin/tulpanmanin där allt sticker iväg exponentiellt. Fasen där man börjar köpa lägenheter som får stå tomma i ren spekulation i väntan på snabb försäljning och en annons redo att slänga ut när som helst. Sjuka är väll att många hatar invandringen men samtidigt direlt gynnas av den, fast skenbart. För det är verkligen att såga av den gren man sitter på och flina samtidigt. Gällande arv, jag vet ett antal som fått arv i 40-årsåldern, varav en arbetare som gick från knegarlön till att sitta med en förmögenhet på 10-15 miljoner efter duktigt företagande av föregående generation. Vad har de flesta att komma med gällande arv idag? Ett belånat hus. Är det troligt att bomarknaden kollapsar inom 10 år? Ja. Har folk betalat av sina skulder då? Nej, knappast.
Citera
2021-04-02, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Läxan man lär sig är att köpa tidigt, så tidigt som möjligt. Då har man marginalerna ovanför som tak och kan kliva ur med en vinst förhoppningsvis. Nu har tåget gått för länge sen och det är väll snarare nära ändstationen vid det här laget, och med ändstationen menar vi då i det här fallet en massiv bergvägg. När man har följt och sett många bubblor skapas, utvecklas och spela ut till dess att de spricker lär man sig att känna igen sentimentet ganska väll. Euforin när allt pekar uppåt, vifta bort all rationalitet och risker. Paniken när allt kollapsar. Ni kanske minns dippen 2017 och prisfallet i Stockholm? Början av pandemin? Då räddade Riksbanken inte bara bomarknaden, utan hela vår ekonomi med nytryckta pengar, rykande färska från sedelpressarna. Folk glömmer väldigt fort, det är något som aldrig kommer förändras. Gällande fortsatt uteckling, att nu köpa något för 5 miljoner och tro att det går plus 5 miljoner för att då vara break even på lånet känns lite väl bullish även för den mest positiva av naiva idioter. Den utvecklingen skulle innebära att vi var i samma fas som bitcoin/tulpanmanin där allt sticker iväg exponentiellt. Fasen där man börjar köpa lägenheter som får stå tomma i ren spekulation i väntan på snabb försäljning och en annons redo att slänga ut när som helst. Sjuka är väll att många hatar invandringen men samtidigt direlt gynnas av den, fast skenbart. För det är verkligen att såga av den gren man sitter på och flina samtidigt. Gällande arv, jag vet ett antal som fått arv i 40-årsåldern, varav en arbetare som gick från knegarlön till att sitta med en förmögenhet på 10-15 miljoner efter duktigt företagande av föregående generation. Vad har de flesta att komma med gällande arv idag? Ett belånat hus. Är det troligt att bomarknaden kollapsar inom 10 år? Ja. Har folk betalat av sina skulder då? Nej, knappast.

Jag vet inte hur du räknar men det räcker med att huset går upp med 1 spänn för att du ska klara av att lösa lånet.
Citera
2021-04-02, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Jag vet inte hur du räknar men det räcker med att huset går upp med 1 spänn för att du ska klara av att lösa lånet.

Menade mest att kliva ur helt skuldfri + 100%, vilket många av de som köpte tidigt eller ägde sedan tidigare kunnat göra med råge. Fast jag kanske är för girig, 1 krona är ju inte fy skam att få ärva. Minus skatt.
Citera
2021-04-02, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Menade mest att kliva ur helt skuldfri + 100%, vilket många av de som köpte tidigt eller ägde sedan tidigare kunnat göra med råge. Fast jag kanske är för girig, 1 krona är ju inte fy skam att få ärva. Minus skatt.

Alltså jag förstår inte ditt resonemang. Är du arg för att nästkommande generationer inte kommer att få feta pengar för sina föräldrars hus pga det inte längre kommer att bubbla om bostadsmarknaden? Att du vill ha en bubbla/spekulation men är förbannad för att tåget redan har gått?
Citera
2021-04-04, 13:09
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Så länge Sveriges befolkning fortsätter växa med cirka 1% per år och de flesta hyresrätter kvoteras ut till invandrare så kommer priserna fortsätta att öka.
Egentligen borde Löfven använda det som ett argument i den kommande valrörelsen, röstar ni på SD så kommer bostadsmarknaden kollapsa. Det hade säkert gått hem hos alla som belånat sig upp till öronen med förhoppningen att de ska göra "bostadskarriär".
Citera
2021-04-04, 13:44
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Nej

Bara trams / överdrivet. Kommer ni inte ihåg diskussionerna om att Coronan skulle orsaka lägre bostadspriser? Inget hände, i mina hemtrakter blev utvecklingen den motsatta.

Så att vi skulle uppleva någon slags crash efter Coronan (efter en kris / problematiskt tid) det har jag väldigt svårt att tro.

Folk kommer jobba mer, få mer pengar i börsen, behovet av bostäder kommer kanske t.o.m. öka pä sina håll = högre priser.

Håller med, ingen chans att priserna går ner med hälften aldrig.
Det är ingen bubbla då det kostar som fan att bygga husen. Bygger du en villa så tjänar du ca 20% det är så små marginaler.

Det är som bitcoin kommer bara gå uppåt aldrig ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in