Citat:
Att markpris är högt centralt (och därmed BR-priser) beror på att många vill bo där. De nackdelar du nämner förbleknar i jämförelse med sådant som de ser som fördelar.Jag tittar på lägenheter i Stockholms innerstad men har beslutat mig för att vänta.
Tror att andra faktorer kan få priserna att gå ned nämligen att det blir trendigt att flytta ut på landet igen. Historian upprepar sig ,en ny grönvåg är på väg.
Många vill odla sina egna grönsaker och finna lugn och ro ligger i tiden!
Människor ,barnfamiljer vill inte uppleva ett otryggt centrum med gängskjutningar vid gaveln ,nya pandemiutbrott där stadens nöjen inte blir aktuella då det blir lock down.
Just Stockholm s innerstad är förlorare då priset i jämförelse med fastigheter inom en radie av 5-10 mil erbjuder fina villor ,dessutom slipper man trafiksituationen och parkeringsdjungeln.
Vad säger historian, allting går igen !
Minns för övrigt 90-talets krasch då man på text-tv kunde ta del av hyresfastigheter i Gamla stan som såldes för några hundra tusen kronor ,insatslägenheter såldes för den symboliska 1 kronan.
Tyvärr var man ung på den tiden och hade inga kontanter...
Tror att andra faktorer kan få priserna att gå ned nämligen att det blir trendigt att flytta ut på landet igen. Historian upprepar sig ,en ny grönvåg är på väg.
Många vill odla sina egna grönsaker och finna lugn och ro ligger i tiden!
Människor ,barnfamiljer vill inte uppleva ett otryggt centrum med gängskjutningar vid gaveln ,nya pandemiutbrott där stadens nöjen inte blir aktuella då det blir lock down.
Just Stockholm s innerstad är förlorare då priset i jämförelse med fastigheter inom en radie av 5-10 mil erbjuder fina villor ,dessutom slipper man trafiksituationen och parkeringsdjungeln.
Vad säger historian, allting går igen !
Minns för övrigt 90-talets krasch då man på text-tv kunde ta del av hyresfastigheter i Gamla stan som såldes för några hundra tusen kronor ,insatslägenheter såldes för den symboliska 1 kronan.
Tyvärr var man ung på den tiden och hade inga kontanter...
Sådant ändras inte så lätt. (Själv vill jag inte bo centralt. Men det är bara att konstatera att många vill det).
Den gröna vågen som refereras till ibland handlade inte om att folk inte ville bo centralt längre. Utan pga statliga regleringar. Att flytta till förorten var enda möjligheten att få sig en bostad med dräglig standard. Där nyproducerades bostäder. Medan hyresreglering i praktiken hindrade fastighetsägarna från att renovera och modernisera.
(Någon kan tycka att det verkar fullkomligt galet, med det var Tage Erlander-politiken. Och folk röstade på den).
Till slut fick man ge sig med de allra vansinnigaste delarna av hyresregleringen. Och då vände det. Sedan byggdes också BRF, som inte föll under hyresregleringen.
Där det var billigt vid nedgången i början på 90-talet så var det i föreningar med höga lån. Då var månadsavgiften större än hyra i motsv HR. Och då är priset inte högt på en sådan BR.
Men jag har bekanta som köpte BR i centrala Stockholm, i förening med god ekonomi. Och där hade det inte varit någon nämnvärt prisfall.