2021-04-02, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Den bekanten bar Phi*ip.

Ok. Tack.
Mindre lyckat trådinhopp.
Citera
2021-04-02, 09:27
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Man blir så ledsen när man läser något sådant. Det gäller för föräldrarna att ta hand om sitt barn eller sina barn.

Fast det verkar ju som att skolan har fallerat stort här, någon annan undrade över alla de som kommenterade PGs facebook, de hade tydligen uppenbara problem med stavning etc.

Föräldrarna har ju t o m klagat till Skolinspektionen. Barn har SKOLPLIKT i Sverige (andra länder har lärarplikt (en skyldighet att lära barn läsa, skriva etc)), så vad ska föräldrar göra om skolan skiter i det problematiska barnet.

Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Mm...men om föräldrarna är någorlunda vettiga och vanliga har dom nog haft bök med honom i 20 år och är trötta, de är ju äldre också. De var väl ganska nöjda med att han höll sig i husbilen och inte ställde till skit. Tyvärr såg han till att återstoden av deras liv blev just det - skit.

Precis, fast det kan ju kanske vara (lite) skönt för dem att han nu sitter där han sitter, också. Självklart en stor tragedi för båda familjerna.

Och PG borde nog ha fått hjälp och utredning för länge sedan.......vilket skolan borde ha varit behjälplig med, där hans avvikande beteende var mer uppenbart.
Citera
2021-04-02, 09:28
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Tror faktiskt inte det om det handlar om ett telefonsamtal. Vilket faktiskt kan vara varför polisen kom in så snabbt.

Polisen kom in tidigt, ja.
Men polisen visste inte att hon var död, bara försvunnen.
Ärendet gick snabbt vidare till Missing People och allmänheten engagerades.
Vilket absolut INTE sker i ett akut skede om polisen misstänker att en person dödats/mördats (man gick från start ut med att hon inte försvunnit frivilligt) och att det någonstans finns en färsk brottsplats (läs fyndplats/mordplats)
Citera
2021-04-02, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ok. Tack.
Mindre lyckat trådinhopp.
Lugnt. Svårt skilja på rykten, fakta och hinna läsa artiklarna. Han erkände igår, och när jag vaknade i morse trodde jag drömt det. Men nej. Han erkänner inte mord som rubricering, för "det var inte meningen", han erkänner att han råkat döda henne (mitt ordval).
Citera
2021-04-02, 09:36
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette

Precis, fast det kan ju kanske vara (lite) skönt för dem att han nu sitter där han sitter, också. Självklart en stor tragedi för båda familjerna.

Och PG borde nog ha fått hjälp och utredning för länge sedan.......vilket skolan borde ha varit behjälplig med, där hans avvikande beteende var mer uppenbart.
Paradoxalt nog: ja. Känner till ett par äldre föräldrar vars son (knepig typ, påminner om Philip) slog ihjäl en man - skammen var förstås enormt jobbig, men det vardagliga livet enormt mycket friare, då någon annan tog ansvaret över sonens vardag. Han fick också ett bättre liv, på alla punkter.
Citera
2021-04-02, 09:41
Medlem
Franz.Biberkopfs avatar
Citat:
Lugnt. Svårt skilja på rykten, fakta och hinna läsa artiklarna. Han erkände igår, och när jag vaknade i morse trodde jag drömt det. Men nej. Han erkänner inte mord som rubricering, för "det var inte meningen", han erkänner att han råkat döda henne (mitt ordval).

Hans agerande efter att han dödat henne är en katastrof. Han kommer att dömas bl. a. för brott mot griftefriden. Han hade eventuellt kommit lindrigare undan om han genast ring 112.
Citera
2021-04-02, 09:43
Medlem
Neolitikums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Nåt i linje med detta låter troligt. Att han närmat sig henne med agendan att vara den snälla och lyssnade kompisen men att han blivit mer och fixerad vid henne. Därav hennes omnämnda oro på slutet.

Jag tror dock att ett våldtäktsförsök spårat ur och att hon försvarat sig och precis lyckats ta sig därifrån (husbilen). Men att hon hunnits upp och att han strax därefter slagit henne i bakhuvudet med nåt. tillhygge. Och slaget tog så illa att han insett konsekvenserna...så han kände han tvingades avslutad det.
Alternativt att ett debacle uppstått efter ett våldtäktsförsök och att hon fått panik och kämpat på rejält och han grabbat tag i en närliggande kniv (det är ju en husbil så jag antar att det köksutrustning i den)

Men jag tror inte det kommer att visa sig vara särsklit komplicerat.
En vänskap som misstolkats av en person som lätt blir fixerad, som utvecklat ett stalkerbeteende och som sedan följts av ett övergrepp som spårat ur.
Mördare brukar aldrig redogöra hur eller varför de utför ett dåd, så antingen så får vi en bra blid av polisutredningen, eller så får vi leva med att inte få veta något alla, då sanningen tar han med sig in i döden.
Citera
2021-04-02, 09:47
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Journalister får väl inte läsa journaler hur som helst?

givetvis inte.

och den som läcker till pressen blir snabbt påkommen. det vill säga, en läkare eller sjuksköterska får inte utan förekommen anledning öppna PG:s journal, allt sådant loggas och det är böter, erinran och i värsta fall avsked som påföljd.
Citera
2021-04-02, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Fast det verkar ju som att skolan har fallerat stort här, någon annan undrade över alla de som kommenterade PGs facebook, de hade tydligen uppenbara problem med stavning etc.

Föräldrarna har ju t o m klagat till Skolinspektionen. Barn har SKOLPLIKT i Sverige (andra länder har lärarplikt (en skyldighet att lära barn läsa, skriva etc)), så vad ska föräldrar göra om skolan skiter i det problematiska barnet.

Han skulle fått ha gått i hjälpklass eller resursskola. Det fick min son göra.
Man säger att det är tre som har ansvaret om ett barns skolgång. Och det är skolan, föräldrarna och eleven.
Senast redigerad av Braskamin58 2021-04-02 kl. 10:03.
Citera
2021-04-02, 10:10
Medlem
Citat:

Har läst på lite nu.
Tydligen hä-förhandling idag kl 14. Och de nämnde precis på morgon-tv att han nekar till mord.

Citat:
Ursprungligen postat av Franz.Biberkopf
Hans agerande efter att han dödat henne är en katastrof. Han kommer att dömas bl. a. för brott mot griftefriden. Han hade eventuellt kommit lindrigare undan om han genast ring 112.

Men inte har det framkommit något konkret om vad han gjort med kroppen?
Citera
2021-04-02, 10:12
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Stämmer den här bilden är det ganska tydligt att han försökte sig på henne sexuellt...

https://www.expressen.se/kvallsposten/26-aringens-liv-fore-misstankta-mordet-pa-elin-udda-och-labil/

Ja tyvärr inte dugg förvånade.

Elin verkade vara en rar, empatisk och omtänksam tjej som som närmade sig personer (som den intervjuade tjejen med slöja) som visade tecken på någon form av utanförskap. Och trots att GM på senare tid gjorde henne såväl oroad som rädd så fortsatte hon ändå umgås med honom.
Vilket snälla och omtänksamma personer tyvärr alltför ofta gör för att inte såra dessa redan ”utstötta”..
Vila i frid Elin 💔
Citera
2021-04-02, 10:16
Medlem
dannbaggens avatar
I trådar om aktuella brottsfall, där det inte finns en speciell tråd om medierapporteringen, så brukar det anses On Topic att även diskutera medias rapportering av fallet. Samt gärningsmannens etnicitet.

I detta fall verkar förövaren vara en pursvensk grabb, som lutar lite åt det smårasistiska hållet av döma av hans sociala media. Jag vill bara säga att medias rapportering är exakt som den brukar vara även när förövaren är invandrad. Det vill säga man nämner honom bara som en "man i 25-årsåldern" och ingenting annat.

Tycker att detta talar emot den vanliga "Flashback-sanningen" att media är så vinklad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in