Citat:
Det finns möjligheten att de betalar ut när en dom har fallit, Men jag är ganska säker att Försäkringsbolaget läser domen och finns det möjlighet att avvakta så gör de det. Försäkringsbolag tjänar pengar på att betala ut en lagom mängd försäkringspengar men mindre än vad de får in.
Sen vet jag inte heller om Försäkringsbolaget kan göra ett återkrav. Dock gissar jag att det gör de nog inte en kvinna som säger sig ha blivit våldtagen, om det inte finns en fällande dom om bedrägeri.
Försäkringsbolag - Civilrätt - lägre beviskrav
Våldtäkt - straffrätt - högre beviskrav än civilrättsliga mål
Sen vet jag inte heller om Försäkringsbolaget kan göra ett återkrav. Dock gissar jag att det gör de nog inte en kvinna som säger sig ha blivit våldtagen, om det inte finns en fällande dom om bedrägeri.
Försäkringsbolag - Civilrätt - lägre beviskrav
Våldtäkt - straffrätt - högre beviskrav än civilrättsliga mål
Sannolikt, ja.
Citat:
Om EA har verkligen lämnat in sin mobiltelefon "till en mobilbutik" vet vi inget om. Vi vet att hon påstår så. Om polisen har kontaktat mobilbutiken för att verfifiera EA:s utsaga framgår inte, vad jag kan läsa mig till.
Göran om det hela:
Göran om det hela:
Emma tillfrågas om det går att se tidsangivelser på inspelningarna.
Emma svarar att de inte går att se. Emma säger att hon återställde telefonen igår på grund av ett mjukvarufel. Ljudinspelningarna finns därför inte kvar i mobilen. Emma berättar att även meddelandehistorik är borta men meddelanden på Messenger finns kvar.
Emma tillfrågas vad som hände med telefonen som gjorde att hon återställde den.
Emma säger att hon har haft problem med den sen den kom, det var en utbytesenhet. Det har varit problem med ljudet och igår gick inget att göra med telefon. Halva skärmen blev grå och hade fläckvis dålig touch. Emma lämnade därför in telefonen på en Apple-butik i Täby igår.
Förhöret avslutat på grund av tidsbrist, av samma anledning lästes förhöret inte upp vid förhörstillfället.”
http://goranlambertz.se/manipulations-och-forsummelsebetraktelse/
Ja, jag vet givetvis det. Det är ju inte direkt något som talar för EA oavsett hur fabriksåterställningen skett. Telefonen är rensad - igen. Polisen hittar inte ens den oklippta ljudfilen denna gång. Det är ju minst sagt udda.
Amatoll tycker dock att det är starkt, ärligt och ädelt när EA lämnar in sin fabriksåterställda telefon till polisen. EA kunde ju lika gärna gömt telefonen i röven eller slängt den i sjön istället.
Senast redigerad av Vaxad 2021-04-02 kl. 09:39.
Senast redigerad av Vaxad 2021-04-02 kl. 09:39.