2021-04-02, 00:39
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upinsmoke
Nej, men nu ter det sig att en stor den av dödahavsrullarna är fake och därmed är dina argument invalida.
Det åsido, kristendomen var viktigt de senaste hundra åren - tror du på allvar att ingen inom vatikanen haft ett möte och bestämt ord för ord vad som skall sägas?

Hade jag varit en av påvarna hade jag självklart gått igenom min branding..
Det är ytterst lite skillnader mellan 2100 år gamla Dödahavsrullarna och moderna Torah rullar. De hebreiska texterna har inte ändrats nämnvärt.

Översättningar är översättningar, inte den egentliga Bibeln.

Katolska kyrkan har en tradition att utgå från den medeltida översättningen Vulgata och göra moderniserade översättningar utifrån denna.

Östligt ortodoxa favoriserar moderna översättningar gamla grekiska Septuaginta ersättningar.

Många västerländska översättningar utgår från masoretiska hebreiska bibeltexter från 100-talet, men det hör till sakens natur att man kan formulera meningar olika så översättningar har stor variation.

Pedagogiskt exempel: Hur ska man översätta "Fick off!" till svenska? Ordagrant "knulla av"? Eller anta att det betyder konkret betyder "kliv av kuken". Lämnar man bokstavstrogna tolkningar av "fick off" kan man dra slutsats att det låter som motsatsen till fin kärleksfull samvaro och måste översättas med ett svenskt kraftuttryck ex Djävlar! Den som har kulturell insikt om den amerikanska kulturen förstår att det betyder "dra åt helvete", men översätter kanske med det finare ordet "försvinn!"

Det går att översätta texter på många olika sätt, med mer eller mindre bra synonymer.

Att översättningar har stor variation är naturligt, men Bibelns hebreiska grundtexter är inte ändrade.
Citera
2021-04-02, 00:39
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är inte en saklig biblisk diskussion.
Läs Matteus evangelium,

Det verkar inte som att du tror på sanningen faktiskt men det är ditt problem.
Citera
2021-04-02, 00:42
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Ok.
Du har endast bekräftat alla mina misstankar, tyvärr är risken stor att du påverkar andra människor
Citera
2021-04-02, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LenaPaul
Du har endast bekräftat alla mina misstankar, tyvärr är risken stor att du påverkar andra människor

Tyvärr så är du dömande mot andra människor.

Det är nästan så att jag tror du är ett troll som låtsas vara en kristen, men jag har stött på sådana dömande "kristna" i verkligheten, så du är nog seriös.
Citera
2021-04-02, 00:51
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Absolut med det finns andra problem som du vet ... som jag sa jw.org är ett falskt evangelium. Det är precis det som Jesus varnade för du har bekräftat det.

en
Jo, Jehovas översätter så det passar vad deras anhängare anser är rätt.

På samma sätt som många andra översättare (ex Folkbibeln) deklarerar sin tro, för översättare översätter ofta så det stämmer med deras tro.

Det är därför som evangelikala kristna översättare inte översätter lika som Judiskt ortodoxa översättare, för alla översätter mer eller mindre så det passar med deras tro.

Bibel 2000 var annorlunda som försökte översätta språkvetenskapligt och utifrån historisk forskning, men många härligt frälsta kristna blev missnöjda då. De ville ha en bibel där formuleringarna stämde med deras tro.

Översättningar är översättningar, inte den egentliga Bibeln som är på hebreiska.

Personligen gillar jag B2000 och judiska översättningar bäst.
Citera
2021-04-02, 00:56
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:

Det är nästan så att jag tror du är ett troll som låtsas vara en kristen, men jag har stött på sådana dömande "kristna" i verkligheten, så du är nog seriös.
Du får ge dig faktiskt det är som jag så förut Jehovas vittnen är envisaste personer man kan träffa på.inte ens när man konfrontera dem med alla bevis ger dem sig utan fortsätter försvara sin falska profet. Du är precis som kvinnorna som var hemma hos mig och du lurar ingen som är här,

Alla har genomskådat dig.
Citera
2021-04-02, 00:59
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:

Det verkar inte som att du tror på sanningen faktiskt men det är ditt problem.
Jag unnar dig att leva härligt välsignat i din tro att Jesus är sanningen.

Men jag tror inte på Jesus längre, och det är välsignande gott för mig att bara tro på GT.

Mitt begrepp för sanning är mer vetenskapligt inspirerat, att det måste finnas tydliga argument/bevis för att hålla något som sannolikt och trovärdigt.
Citera
2021-04-02, 01:10
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Jo, Jehovas översätter så det passar vad deras anhängare anser är rätt.

På samma sätt som många andra översättare (ex Folkbibeln) deklarerar sin tro, för översättare översätter ofta så det stämmer med deras tro.

Det är därför som evangelikala kristna översättare inte översätter lika som Judiskt ortodoxa översättare, för alla översätter mer eller mindre så det passar med deras tro.

Bibel 2000 var annorlunda som försökte översätta språkvetenskapligt och utifrån historisk forskning, men många härligt frälsta kristna blev missnöjda då. De ville ha en bibel där formuleringarna stämde med deras tro.

Översättningar är översättningar, inte den egentliga Bibeln som är på hebreiska.

Personligen gillar jag B2000 och judiska översättningar bäst.
Det är därför som jag rekommenderar du ska jämföra översättningar 😀
Det är inte ngt större fel med b2000 men språket är inte tillräckligt fint o högtidlig det beror på vilket tillfälle du läser den ,
Citera
2021-04-02, 01:16
Avstängd
TwoThousands avatar
Människokyrkan har varit framme många gånger i världshistorien, väldigt många utav dom hade ingen kännedom om den levande Gud och människosonen..

Var nu inte en falsk Kristen utan istället döm denna syndfulla generation för deras onaturliga beteende.
Citera
2021-04-02, 01:28
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Jag unnar dig att leva härligt välsignat i din tro att Jesus är sanningen.

Men jag tror inte på Jesus längre, och det är välsignande gott för mig att bara tro på GT.

Mitt begrepp för sanning är mer vetenskapligt inspirerat, att det måste finnas tydliga argument/bevis för att hålla något som sannolikt och trovärdigt.
Alla vi blir utsatt för prövningar det är inget konstigt om du tvivlar jag är säker på att du kommer att hitta rätt väg
Citera
2021-04-02, 08:48
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:

Jag är ledsen att jag så hårda ord det var helt onödigt så jag ville be om ursäkt
Alla får ju ha den tron som vill det är ju det som är religionsfriheten
Citera
2021-04-02, 13:51
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Alla vi blir utsatt för prövningar det är inget konstigt om du tvivlar jag är säker på att du kommer att hitta rätt väg
Tack, men jag har hittat rätt! Prövningarna är över.

Jag ber varje dag och reciterar Psalmer från Psaltaren. Jag lever enligt de enkla grundläggande bud som gäller alla människor (inte alla 613 st för judar). När jag gör fel (bryter mot de enkla buden) försöker jag rätta till det och jag ber Gud om förlåtelse och Gud är kärleksfull och förlåter. Jag upplever att jag lever i Guds kärlesfulla omsorg om mig och det tackar jag Gud för många gånger varje vecka.

Det var denna vecka våren 2008 som jag lämnade nya testamentet bakom mig och jag har stor frid i det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in