2021-04-02, 00:10
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det roliga i kråksången är att det är just King James översättning som tog ställning för hur Gudsnamnet YHVH ska skrivas och uttalas:

"That men may know that thou, whose name alone is Jehovah, art the most high over all the earth." (Ps 83:18 King James version)

Jehovas vittnen läste och tog till sig King James version.
Än sen då!?! Vad är så hemskt med det?

De ändrade inte Bibeln, den hebreiska grundtexten, de satte vokaler där det saknas vokaler i namnet YHVH och skrev det i en översättning.

Det går att vokalisera YHVH på andra sätt oxå, ganska spekulativt vad som var ursprungliga uttalet.

Kristna översättningar utesluter att skriva ut de verkliga Gudsnamnen och ändrar sina översatta "biblar" så det står Herren istället.

En översättning är en översättning, inte egentligen en Bibel (även om vi i slarvigt dagligt tal kallar översättningen för bibel).
Citera
2021-04-02, 00:10
Medlem
LenaPauls avatar
Så ttsp har precis bekräftat mina värsta misstankar om hens agenda vi får anse att hen är avslöjad. På något sätt var det ändå bra att sanningen kommer fram o jag hoppas ändå att hen ska komma fram till insikt o bättra sig.
Citera
2021-04-02, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LenaPaul
Så ttsp har precis bekräftat mina värsta misstankar om hens agenda vi får anse att hen är avslöjad. På något sätt var det ändå bra att sanningen kommer fram o jag hoppas ändå att hen ska komma fram till insikt o bättra sig.

"That men may know that thou, whose name alone is Jehovah, art the most high over all the earth." (ps 83:18 King James Version)

https://www.biblegateway.com/passage/?search=ps+83%3A18&version=KJV
Citera
2021-04-02, 00:17
Medlem
Citat:
jag hoppas ändå att hen ska komma fram till insikt o bättra sig.

Vilken insikt ska jag komma fram till?
Citera
2021-04-02, 00:17
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Än sen då!?! Vad är så hemskt med det?

De ändrade inte Bibeln, den hebreiska grundtexten, de satte vokaler där det saknas vokaler i namnet YHVH och skrev det i en översättning.

Det går att vokalisera YHVH på andra sätt oxå, ganska spekulativt vad som var ursprungliga uttalet.

Kristna översättningar utesluter att skriva ut de verkliga Gudsnamnen och ändrar sina översatta "biblar" så det står Herren istället.

En översättning är en översättning, inte egentligen en Bibel (även om vi i slarvigt dagligt tal kallar översättningen för bibel).
Absolut med det finns andra problem som du vet ... som jag sa jw.org är ett falskt evangelium. Det är precis det som Jesus varnade för du har bekräftat det.

Det är nu min skyldighet tyvärr att varna för dig , fast jag hoppas Att du ska inse det själv.

Du har satt mig i en extremt svår situation hoppas att du inser varför jag kommer aldrig att släppa sanningen
Citera
2021-04-02, 00:25
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Vilken insikt ska jag komma fram till?
Jag hade hoppats att du kunde hålla dig till saklig bibeln diskussion,

Men det gick inte, du var tvungen att komma ut som en företrädare för det falska evangelium o en falsk profet. Jag visste det från början men hoppades ändå.

Nu är det mitt problem att jag måste svara på alla dina inlägg o försvara sanningen.
Citera
2021-04-02, 00:30
Medlem
Citat:

Men det gick inte, du var tvungen att komma ut som en företrädare för det falska evangelium o en falsk profet. Jag visste det från början men hoppades ändå.

Nu är det mitt problem att jag måste svara på alla dina inlägg o försvara sanningen.

Vilken sakfråga tänker du på?
Citera
2021-04-02, 00:32
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Att du företrädare Jehovas vittnen, det falska evangelium

Du kommer att brinna i den eviga elden.
Citera
2021-04-02, 00:35
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Att du företrädare Jehovas vittnen, det falska evangelium

Det är inte en saklig biblisk diskussion.
Citera
2021-04-02, 00:36
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Ja, du får återkomma.
Jesus sa att hororna och publikanerna ska gå gå före dig in i himlen.
Citera
2021-04-02, 00:36
Medlem
Citat:
Du kommer att brinna i den eviga elden.

Ah ok, tack.

Jag antar att du har makten att döma människor?
Citera
2021-04-02, 00:37
Medlem
Citat:
Jesus sa att hororna och publikanerna ska gå gå före dig in i himlen.

Ok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in