2021-03-24, 23:33
Medlem
Sphinxen7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clanli
@ArgusStark: Låter bra det du skriver. Jag ville dra det så långt det gick åt att köra lagligt.
Du redovisar affärerna som om pengarna/kontot var ditt eget och då blir det ju rätt med 30% kapitalskatt. Även om skatten blir lite mer eftersom du fått endast 70% av de 100% du redovisat via mt4.

Vilket rapportverktyg använder du förresten, eller räcker det med html-rapporten från mt4?

Jag skulle tro att HTML versionen av mt4 samt nått utdrag från ftmo skulle funka bra. Man kan nog presentera "fakturan" man får.

Tycker dock att Skatteverket hittills skött denna fråga oerhört märkligt. Har scoutat alla forum för att få fram ett svar. Vill ju inte behöva öppna upp en enskild firma liksom.
Citera
2021-03-28, 04:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sphinxen7
Jag skulle tro att HTML versionen av mt4 samt nått utdrag från ftmo skulle funka bra. Man kan nog presentera "fakturan" man får.

Tycker dock att Skatteverket hittills skött denna fråga oerhört märkligt. Har scoutat alla forum för att få fram ett svar. Vill ju inte behöva öppna upp en enskild firma liksom.

vad för utdrag? och hur skickar man in den? ska man inte ba deklarera på k4 blankett o skriva ner varje trade man har tagit hand för hand?
Citera
2021-03-28, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusStark
Bra initiativ - Men tror detta är fel forum för denna typ av frågor min vän. Men jag håller själv på med detta och har ett flertal vänner som kört FTMO innan. Man får betala 30% skatt och får skicka in sina trades från antingen MT4 eller genom ett utdrag man kan be ftmo om. Har pratat med Skv typ 4 ggr för att säkerställa detta

Men rekommenderar att du ringer in och dubbelkollar då dem inte alltid har koll!

Btw kolla gärna på The Prop Trading & FundingTalent - Ganska bra substitut för FTMO som begränsar ens nyhetstrading.

Vad menar du med att skicka in dem? hur gör man det? skriver man inte ner allt i en k4 blankett?
Citera
2021-03-30, 05:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blabal23232
Vad menar du med att skicka in dem? hur gör man det? skriver man inte ner allt i en k4 blankett?

Jag har hittills kör mest på IG Markets som broker. De skickar in alla uppgifter åt dig.
Skatteverket kan inte tillgodogöra sig 100-tals affärer på en K4 blankett. Det ska räcka med att du summerar resultatet på en K4 och samtidigt skickar in någon form av underlag på alla affärer, tex utdraget från metatrader 4 eller 5 i det här fallet. Det finns alternativa rapportverktyg på mql5.com för just kontorapporter. Jag tänker börja där i varje fall och klagar de så får vi ta det därifrån.
Citera
2021-03-30, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sphinxen7
Jag tolkar det som att man betalar 30% av själva profit splitten man får. Detta styrks genom utdrag från banken samt faktureringen man gör på ftmo's sida. Jag blev precis fundad så det är rätt nytt för mig med. Däremot har jag fått höra av polarna som varit fundade ett tag att detta skall räcka.

Uppdatera gärna om ni hör annat

//Edit: skriver från mitt andra nick

Finns det något maxtak för 30%?
Om man deklarerar som man gör för vanligt trading så är det 30% på vinsten? FTMO tar 30% och sen ska man skatta 30% på det som man själv får, men hade för mig att det fanns ett maxtak?

Fick höra av en som mötte Lassie att han kände en snubbe som tradade och hade aktiebolag i Sverige och sen holdingbolag i London. Var någonting med att kapitalet var kvar i fem år eller nåt.

Senaste stycket är så dåligt skrivet haha! Jag vet inte riktigt vad jag vill ha sagt.
Citera
2021-03-30, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiagaraFalls
Finns det något maxtak för 30%?
Om man deklarerar som man gör för vanligt trading så är det 30% på vinsten? FTMO tar 30% och sen ska man skatta 30% på det som man själv får, men hade för mig att det fanns ett maxtak?

Fick höra av en som mötte Lassie att han kände en snubbe som tradade och hade aktiebolag i Sverige och sen holdingbolag i London. Var någonting med att kapitalet var kvar i fem år eller nåt.

Senaste stycket är så dåligt skrivet haha! Jag vet inte riktigt vad jag vill ha sagt.

Har inte hört om något maxtak.
Känner inte alls till några regler för bolag utomlands. Hörde dock att om man förde över 10 mille till Italien så fick man bara 11% skatt på överfört kapital. Men hur det ser ut i praktiken har jag ingen aning om.
Jag tycker man ska jobba långsiktigt. Klarar man av 10% på FTMO så fixar man det på andra funders också. Handla med bolag, spara pengar och handla parallellt med ditt privata konto tills det växer.
Citera
2021-04-01, 08:55
Medlem
Citat:
Har inte hört om något maxtak.
Känner inte alls till några regler för bolag utomlands. Hörde dock att om man förde över 10 mille till Italien så fick man bara 11% skatt på överfört kapital. Men hur det ser ut i praktiken har jag ingen aning om.
Jag tycker man ska jobba långsiktigt. Klarar man av 10% på FTMO så fixar man det på andra funders också. Handla med bolag, spara pengar och handla parallellt med ditt privata konto tills det växer.

Så 30% gäller i så fall oavsett om det är 200 000 kr eller 20 000 000?
Har för mig att jag också hört om något maxtak, men det kanske bara var ett förslag från de rödgröna.
Tror också att man ska jobba långsiktigt. Risk management de luxe.
Citera
2021-04-01, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiagaraFalls
Så 30% gäller i så fall oavsett om det är 200 000 kr eller 20 000 000?
Har för mig att jag också hört om något maxtak, men det kanske bara var ett förslag från de rödgröna.
Tror också att man ska jobba långsiktigt. Risk management de luxe.

Nope, inget maxtak enligt länken nedan.
https://www.swedbank.se/privat/spara...skattning.html

Men jag kan tänka mig att det finns, eller samtal om tak på ISK.
Senast redigerad av clanli 2021-04-01 kl. 09:11.
Citera
2021-04-01, 09:41
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Låter som en scam.
Citera
2021-04-02, 01:09
Medlem
Hela upplägget är som gjort för att bli lurad
Citera
2021-04-02, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lodjuret
Hela upplägget är som gjort för att bli lurad

Har hittills inte hört om någon som blivit lurad.
Citera
2021-04-02, 10:10
Medlem
Citat:
Har hittills inte hört om någon som blivit lurad.

Nej, inte jag heller. Men det ploppar upp nya firmor hela tiden och det kommer såklart scammas.

FTMO verkar väletablerat i alla fall och är inom EU.
5%ers vet jag inte.
The prop firm är väl från Australien?

Man ska nog vara försiktig i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in