2021-04-01, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Han nämnde också bara att nu har han gömt den, underförstått enligt henne att det var mordvapnet. Hon ville ju inte veta nånting. Han kanske pratade om nåt helt annat.
Ja, exakt. Lite för mycket av ”kvinnlig intuition” här. Jag förstår att poliserna inte orkade låtsas att de var intresserade och att de tog tipset på allvar.
Citera
2021-04-01, 19:19
Medlem
elysons avatar
Här en beskrivning av den holländska film som LZJ:s dotter fått fram och som visats där på NPO 2Doc den 2 mars [direkt till filmen - textad till holländska bara, danska och svenska talas också; kommer den hitåt?]. Med bara gratis-VPN lyckades jag se bara knappt hälften innan det sa stopp, men det var intressant för en som dök ned lite i det förra året.

Brännande frågor tycks vara: gick det flyg Arlanda-Keflavik, så att en GM LZJ kunnat vara tillbaks i Eidar, Island, redan på måndagen? Annars behöver det nog ha gått via Kastrup eller Oslo.

Kan husägaren övertalas att tillåta skickligare sökning på vinden i Spånga?
Senast redigerad av elyson 2021-04-01 kl. 19:29.
Citera
2021-04-01, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Jag får snarare intryck av att hon är 100 procent övertygad om att LZ är mördaren och att det är i ett ärligt försök att klara upp mordet som hon träder fram.

Däremot finns inte något konkret som hon kan peka på som stöder tesen. Vad som tycks ha påverkat henne mest är att han sa ”Jag vet vem som sköt Palme”. Att utifrån det dra slutsatsen att han syftade på sig själv är rätt så extremt.

Tycker också det verkar ologiskt att gömma mordvapnet i ett hus som man inte själv bor i och som man så att säga inte har under ständig bevakning. Det skulle göra mig väldigt nervös, och jag skulle hela tiden gå och vänta på att några poliser skulle dyka upp och fråga om jag är ägare av ett vapen som dom har hittat.

Jag kan knappt tänka mig något annat än att mördaren har slängt vapnet i en sjö eller från en Finlandsbåt. Varför behålla det om man inte själv VILL bli dömd för mordet.

Enligt ett inlägg i tråden dog Leif 1992 så han precis som Victor G , Stig E , CP och CA behöver inte vara så oroliga att bli dömda, eftersom de befinner sig på andra sidan
Citera
2021-04-01, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Enligt ett inlägg i tråden dog Leif 1992 så han precis som Victor G , Stig E , CP och CA behöver inte vara så oroliga att bli dömda, eftersom de befinner sig på andra sidan
Var han död när han gömde vapnet på vinden eller på vilket sätt är det relevant för mitt resonemang att han nu är död?
Citera
2021-04-01, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Var han död när han gömde vapnet på vinden eller på vilket sätt är det relevant för mitt resonemang att han nu är död?

Bra synpunkt från dig men Leif var vad jag vet aldrig i fokus för PU när han levde så han kanske inte kände sig så väldigt pressad av risken för att bli dömd för mordet( Om han nu överhuvudtaget hade något med saken att göra)
Citera
2021-04-01, 20:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag antar hennes poäng med Leifs längd är att många personer hävdar att Leif skulle vara alldeles för kort att vara gm, hon vill påpeka att han var lite längre än vad som sagts..
Många hävdar ju att gm var cirka 180 cm och skottvinkeln indikerar väl också på en sådan längd.
Och? LZJ längd är likväl 173 cm. GM var 180 minst.
Citera
2021-04-01, 20:56
Medlem
Nja ...Tänk om det änkan säger är sant. Jag tycker änkan är trovärdig! Varför går hon ut med de här uppgifterna om det är lögn. Vad vinner hon på det?

Då har vi vi vår GM här.
Måste medge att han är svår att hitta.
Motiv vet inte?
För fosterlandets väl....
Jag tror inte hon var gift med någon nallebjörn direkt, slagit ihjäl en person i ett P garage och misshandlat en kollega!
Indirekt anklagar hon någon för att ta livet av Bo Ragnar Ståhl...

Att han är för kort i längd för att ingå i vittnesuppgifterna. Ärligt hur kan man bedöma längd på GM i halvmörker under några mörka sekunder!
Vem är militären som besökte honom?
Citera
2021-04-01, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Så kan det vara. Men vi hade en bordellhärva med illustra polskor i marginalen som höll på att välta regeringen. Min utredningsnäsa säger att det kan finnas något här bakom. Och då menar jag inte Staffan Tapper.
Du anar inte hur nära sanningen du skrinnar på den tunna isen. JUST sådana fenomen är starka påtryckningsmedel. Ponera att fotfolk som kände till och medverkat till så banala hemligheter föreläggande kunnat utnyttja det för egna syften.
Citera
2021-04-01, 22:18
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Nja ...Tänk om det änkan säger är sant. Jag tycker änkan är trovärdig! Varför går hon ut med de här uppgifterna om det är lögn. Vad vinner hon på det?

Då har vi vi vår GM här.
Motiv vet inte?
Jag tror inte hon var gift med någon nallebjörn direkt, slagit ihjäl en person i ett P garage och misshandlat en kollega!

Att han är för kort i längd för att ingå i vittnesuppgifterna. Ärligt hur kan man bedöma längd på GM i halvmörker under några mörka sekunder!

Jag skrattade gott åt hennes kommentar att han dödat en man i ett parkeringsgarage men att detta blivit nedtystat.

Tyckte inte alls hon pratar trovärdigt. Det är också väldigt inövat.
Citera
2021-04-01, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Ja, det finns nog ovända grytor i denna byk.
Jajamensan. Både relaterade och helt orelaterade.

Hur kan ögat och jönsar som Jocke von B vara aktiva 35 år efter att de avpolleteras pga ineffektivitet med till synes god finansiering?

Hur kan dagens Säpo jobba på 50talsnivå tillb internationellt åtlöje idag. Senaste industrispionen flagggade med 70talsflaggor i sällskap av ambassadpersonal på krogen 23 månader innan de tog betet.
Citera
2021-04-01, 22:46
Medlem
elysons avatar
Om änkans berättelse ska handla om mordet ska det väl dessutom innebära att LZJ:s resa till Stockholm, dit han tycks resa enkom för mordet och/eller bara för att ta hand om vapnet (skruvat), att det måste kunna planerats, dvs fredagen den 28:e varit spikad sen ett tag.

Hur ofta har det sen förresten gått flyg från Eidar - mitt i veckan? - eller har han varit borta från internatskolan där hela veckan innan mordet? Annars, att det funnits ett flyg Eidar-Reykjavik fredag och tillbaks söndag kväll känns troligast. Även att han kunnat ta, säg Arlanda-Kastrup på lördagkvällen efter mordet. Sen brukar flyg till Island gå på förmiddagen, söndag då.
Senast redigerad av elyson 2021-04-01 kl. 22:48.
Citera
2021-04-01, 22:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tradera

Då har vi vi vår GM här.
Motiv vet inte?

Då vill jag ha dokumentation på att han varit inblandad vid ett slagsmål i något P-hus.

Bedöma längd? Det är solklart att GM var 180 cm. Det ser man på skottvinklarna och att alla vittnen säger att GM var minst ett huvud längre än Palme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in