2021-03-31, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Det är mycket desinformation i omlopp i denna utredning.
De flesta teorierna är, som du brukar säga, fel.
Därför är det ”lätt” att trampa fel.

Jag anar konturerna av minst fyra olika nätverk/grupper. Och det är bara i det ena laget som mördaren finns.

Betänk när ni gräver att den lösning ni ser måste kunna förklara hur man kunnat påverka PU i 34 år!

Det är inte troligt att ILLUSTRA personer i marginalen eller ensamagerande kan ha åstadkommit detta och spans kollektiva minnesförlust.

Leder trådarna bort från det är det sannolikt desinformation och fantasier.
Citera
2021-03-31, 19:17
Medlem
Enligt insider info från högt uppsatta inom SÄPO.
Återuppstod han som Dr Bombay senare ??
Citera
2021-03-31, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Om man ska vara lite iskall kan man säga att Den långe blonde inte behövde dölja sig. Att knalla omkring i GS är inte olagligt. Ej heller att stå i en gränd nära Palmes bostad oavsett tid på dygnet. Att han av allt att döma vistades på Kammakargatan vid 22-tiden kan inte juridiskt binda honom till Palmemordet. Att använda WT kan vara lite misstänkt men före mordet tänkte ingen på det. Väktare, knarkspanare, Säpo etc. Det är först efter mordet vittnen och PU börjar fundera över vad som hänt.

Den långe blondes enda utmaning var att direkt efter mordet snabbt försvinna från mordkvarteret/Sthlm. Vilket han uppenbarligen gjorde. Samma med Tunnelbanemannen. De båda är som uppslukade av jorden. Liksom GM.

Problemet för gruppen hade varit om PU fått tag i någon av dem och pumpat ur denne information som kunde leda till övriga. Men så skedde icke.

Om man normalt syns i området så är det väl än mindre suspekt kan man tänka.

Påminner om att TT bodde på Kammakargatan. Samt hade lägenhet på Luntmakargatan.

Bredvid någon som var något kortare (säg 170) så skulle nog TT kunna beskrivas som "den långe blonde". Han kan ju även beskrivas som rödlätt. Vilket stämmer med vissa bilder.
Citera
2021-03-31, 19:56
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Det är mycket desinformation i omlopp i denna utredning.
De flesta teorierna är, som du brukar säga, fel.
Därför är det ”lätt” att trampa fel.

Jag anar konturerna av minst fyra olika nätverk/grupper. Och det är bara i det ena laget som mördaren finns.

Du skrev i ett tidigare inlägg att en grupp kunde syssla med kontraövervakning. En tolkning av detta är främmande makts beskydd av egen spion. Är det det du avser eller nåt annat?
Citera
2021-03-31, 20:10
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Betänk när ni gräver att den lösning ni ser måste kunna förklara hur man kunnat påverka PU i 34 år!

Det är inte troligt att ILLUSTRA personer i marginalen eller ensamagerande kan ha åstadkommit detta och spans kollektiva minnesförlust.

Leder trådarna bort från det är det sannolikt desinformation och fantasier.

Så kan det vara. Men vi hade en bordellhärva med illustra polskor i marginalen som höll på att välta regeringen. Min utredningsnäsa säger att det kan finnas något här bakom. Och då menar jag inte Staffan Tapper.
Senast redigerad av 14thInt 2021-03-31 kl. 20:21.
Citera
2021-03-31, 20:12
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Du skrev i ett tidigare inlägg att en grupp kunde syssla med kontraövervakning. En tolkning av detta är främmande makts beskydd av egen spion. Är det det du avser eller nåt annat?

Jag menar lite bredare. Försvåra annans övervakning eller som du säger skydda egen verksamhet, som skulle kunna vara en egen agent.
Citera
2021-03-31, 20:21
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, gallerispåret börjar bli hett. Mare R pekade ut Västerlånggatan 28. Vet vi vilka som försökte hyra lokal på 27/29 vecka 6/7? Såg i 14thints inlägg att polackens galleri fick delas av pga den höga hyran. Den avdelade ytan bör då ha hyrts ut. Till någon.

I galleri-PM säger en UL att två personer i februari hyrde ett galleri nära Palmes bostad.

PU verkar ha lagt hela gallerispåret åt sidan när de fick veta att Art Atrium renoverades.

Trots LP:s uppgift om mannen i den blå jackan.

Då har jag fått två svar från myndigheter idag.
Ett ganska väntat och ett ganska intressant.

Tomasz L utvandrade till Polen 2001.

Tomas Interiör bildades så sent som 1985-11-20.
Det indikerar att Tomasz och Jerzy kände varandra sen tidigare. Jerzy hade haft sitt galleri sen 1980 (säte Växjö). Det är inte sannolikt att han skulle välja en okänd person utan referenser från tidigare jobb för att åstadkomma en ståndsmässig lokal.
Citera
2021-03-31, 21:07
Medlem
Leif Zeilons änka ger sin version om Leif Zeilon
Hon säger bland annat att Leif var 173 cm med skor ,ungefär samma längd som Olof Palme.
Leif var mycket upprörd över att OP skulle resa till Moskva.

Änkan kände Bo Ragnar Ståhl
Leif hade en mörkblå anorak och han hade ammunitionsaskar bland annat vita askar med röda kryss på.
Änkan vågade inte lämna in ammunitionen till polisen.
Änkan kontaktade PU 2019 men PU visade svagt intresse då gick hon vidare till swebbtv.

https://poddtoppen.se/podcast/108638...an-del-3-ankan

Idag får vi höra den andra sidan av historien om Leif, då hans änka framträder i podden. Hon berättar sin historia, som hon upplevde det, och breddar med det bilden ytterligare kring det ämne Tobias och Jonas tittat på de senaste veckorna.

I avsnittet förekommer en del kritik mot en medarbetare till oss. Vi vill därför betona att all kritik, liksom alla åsikter, som framförs i dagens avsnitt är gästens egna och inte speglar poddens syn.
Senast redigerad av Sumer 2021-03-31 kl. 21:21.
Citera
2021-03-31, 21:20
Medlem
FurirRevaers avatar
Det är alldeles för mycket kring den där förbannade härvan som inte kommit fram! Den är dessutom av just sådan art att blotta misstanken om att den på något vis ligger bakom mordet skulle få folk av alla kategorier att knipa igen.

Är t ex bordellverksamheten en fortsättning av callgirl-verksamheten som bedrevs av C-byrån under världskriget, ja då är det sprängstoff.

Om någon bara andas om att detta är en del i motivbilden skulle folk stänga sig som musslor för att slippa veta, slippa bli inblandade. Och det gäller också långt över tid, ändå in i nutid.
Citat:
Så kan det vara. Men vi hade en bordellhärva med illustra polskor i marginalen som höll på att välta regeringen. Min utredningsnäsa säger att det kan finnas något här bakom. Och då menar jag inte Staffan Tapper.
Citera
2021-03-31, 21:52
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Det är alldeles för mycket kring den där förbannade härvan som inte kommit fram! Den är dessutom av just sådan art att blotta misstanken om att den på något vis ligger bakom mordet skulle få folk av alla kategorier att knipa igen.

Är t ex bordellverksamheten en fortsättning av callgirl-verksamheten som bedrevs av C-byrån under världskriget, ja då är det sprängstoff.

Om någon bara andas om att detta är en del i motivbilden skulle folk stänga sig som musslor för att slippa veta, slippa bli inblandade. Och det gäller också långt över tid, ändå in i nutid.

Nu tänkte jag inte på det som en direkt fortsättning, utan som ett exempel på att det kan dölja sig saker bakom polska hantverkare av olika slag.

Det finns dock faktiskt en sak som länkar när jag tänker efter och det är att inspektören Morgan Svensson finns centralt i utredningen även här. Jag har haft ett inlägg om telefonnummer där han kan passa in.
Citera
2021-03-31, 22:13
Medlem
FurirRevaers avatar
Även Holmér hade en central roll i mörkläggningen, i egenskap av Säpochef. Det var han som utövade påtryckningar på Svensson. Denne visste ju också att HH snart skulle tillträda som polismästare i Stockholm.

Även Holmérs polare Ebbe fanns med i bilden redan då. Mönstret går igen ett decennium senare.
Citat:
Nu tänkte jag inte på det som en direkt fortsättning, utan som ett exempel på att det kan dölja sig saker bakom polska hantverkare av olika slag.

Det finns dock faktiskt en sak som länkar när jag tänker efter och det är att inspektören Morgan Svensson finns centralt i utredningen även här. Jag har haft ett inlägg om telefonnummer där han kan passa in.
Citera
2021-03-31, 22:29
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Även Holmér hade en central roll i mörkläggningen, i egenskap av Säpochef. Det var han som utövade påtryckningar på Svensson. Denne visste ju också att HH snart skulle tillträda som polismästare i Stockholm.

Även Holmérs polare Ebbe fanns med i bilden redan då. Mönstret går igen ett decennium senare.

Ja, det finns nog ovända grytor i denna byk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in