2021-04-01, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
I grunden bygger det på falsarier.
Den är spekulativ, vilket författarna är uppriktiga med, däremot kan man inte påsta att den bygger på falsarirr
Citera
2021-04-01, 15:36
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Var står det någonstans att "det bästa" skulle vara att vara könlös? Paulus skriver ju att genom barnafödande skall kvinnorna vinna frälsning, implicit "föröka eder och upfyllen jorden".

Jag citerade Jesus. Han lär väl smälla högre teologiskt än Paulus.

Citat:
Inte alltid så med rätta. Paulus varnar ju för "onda andars läror som vill förbjuda äktenskap".

Återigen, du verkar följa Paulus snare än Jesus.

Citat:
Nej. Jag tror att du är dåligt påläst både vad gäller Bibeln samt kyrkohistorien och du rör ihop saker och ting anings- eller gissningsvis. Dina lösryckta bibelcitat harmonierar inte med andra bibelcitat utan de krockar med varandra i en enda osystematisk röra där de stora Gudsmännen predikar mot varandra.

Återigen, Jesus egna ord är mer värt än 1000 "gudsmän".
Citera
2021-04-01, 15:38
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Synd är allt utom att göra Guds vilja. Ungefär om när anställda på ett företag inte arbetar enligt riktlinjerna utan gör lite som de vill. Nu är vi inte anställda och vi har en fri vilja och förväntas inte vara syndfria.

Våra kroppar måste dö medan vi själva måste leva vidare. De som anses värdiga ett liv i Guds rike får leva där medan de som anses odugliga för ett evigt liv får ett annat öde. Gud är den ende som kan döda oss själsligen och alla som vill härska genom att splittra, ljuga och döda kommer att dödas av Gud.

Jaha, men nu sa ju Jesus att "den som kan må tillägna sig detta (d.v.s. att leva som könlös).
Därmed är ju hierarkin lagd.
Citera
2021-04-01, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Jo.

Vadå "jo"? E du skön eller? Som sagt, ingen seriös teolog eller historiker håller med om detta. Kom med källa i sådana fall.

Citat:
Så evangelierna är från flera hundra år innan det dom handlar om?

Nej, efter. E kr betyder "efter kristus". Du säger att vissa texter bara är bullshit eftersom att de skrevs efter Jesus dog. Jag säger att alla evangelier som vi vet om idag skrevs 200-300 år efter kristus och därför är det inget argument vilket jag citerat källa på. Om du vill bli tagen seriös och ha en seriös diskussion så föreslår jag att ifall du svarar på detta inlägg kommer med någon form av källa vilket du inte gjort hittils utan enbart sagt vad du tror och tycker.
Citera
2021-04-01, 15:45
Medlem
Citat:
Roger Viklund är ingen fåne men har inte heller stöd i forskningen för alla sina teorier, vilket kan vara bra att veta.

Med tanke på att jag aldrig nämnt honom eller ens känner till honom så förstår jag inte hur detta inte är offtopic?
Citera
2021-04-01, 15:58
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Jaha, men nu sa ju Jesus att "den som kan må tillägna sig detta (d.v.s. att leva som könlös).
Därmed är ju hierarkin lagd.
Hans lärjungar skulle gå från stad till stad i Israel och förkunna vad de sett och hört för att budskapet i slutändan skulle komma att förkunnas för all världens folk. Då finns inget lagligt alternativ till celibat.

Vad för hierarki du menar vet jag inte.
Citera
2021-04-01, 16:00
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raptenen
Med tanke på att jag aldrig nämnt honom eller ens känner till honom så förstår jag inte hur detta inte är offtopic?
Du citerade hans variant av Filipposevangeliet 63:30–64:9).
Citera
2021-04-01, 16:01
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Hans lärjungar skulle gå från stad till stad i Israel och förkunna vad de sett och hört för att budskapet i slutändan skulle komma att förkunnas för all världens folk. Då finns inget lagligt alternativ till celibat.

Vad menar du? Jesus ansåg att celibat var det bästa och att de som kunde skulle tillägna sig detta.
Därmed är det det bästa värdet satt i syndernas hierarki. Även äktenskapligt sex är underordnat celibatet, glasklart.
Citera
2021-04-01, 16:05
Medlem
Citat:

Du glömmer bort att Jesus sa att bara de som fått gåvan av Gud kan leva så. Det beror alltså inte på människans ansträngning eller vilja. Och då är krav på celibat att likna vid tortyr.
Citera
2021-04-01, 16:08
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Vad menar du? Jesus ansåg att celibat var det bästa och att de som kunde skulle tillägna sig detta.
Därmed är det det bästa värdet satt i syndernas hierarki. Även äktenskapligt sex är underordnat celibatet, glasklart.
Ja de skulle inte vandra runt med sina familjer, så apostlarna avstod verkligen från mycket. Men hierarkitanken förstår jag inte. De var tjänare som gjorde vad de skulle och det är Gud som avgör en himelsk hierarki. På jorden skulle alla vara bröder och endast ha Jesus som läromästare.
Citera
2021-04-01, 16:10
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Du glömmer bort att Jesus sa att bara de som fått gåvan av Gud kan leva så. Det beror alltså inte på människans ansträngning eller vilja. Och då är krav på celibat att likna vid tortyr.
Det fanns väl inget uttalat krav? De tjänade efter förmåga.
Citera
2021-04-01, 16:10
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin

Fast då kan man ju även hävda att vissa inte klarar att avstå synd överhuvudtaget. Gud gjorde dessa "syndiga" och därför är de utan ansvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in