2021-04-01, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det ser så ut.

När är bilden tagen?

Hans bild är tagen 2017-04-15 och publicerad i GC-galleriet 2017-04-16.
Citera
2021-04-01, 14:58
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Som sagt, ett hårstrå kan ligga ihoprullat, behöver inte ligga utsträckt. Inte heller behöver det ha kommit in nyligen, eftersom Lena hade kommit in i menopausen. Det gör slemhinnorna torrare och skörare så det kan ha fastnat där.
Ingen match på SD, då kan hårstrået tillhöra någon av de övriga två män som hon hade sex med under maj månad.
Var någonstans framgår det att L hade kommit in i menopaus?
Citera
2021-04-01, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Förstår hur du menar men då är hans ”risk management” ute och cyklar rätt rejält.

En rätt stor låda med grejer som används av kollegorna och en rätt så klumpig domkraft som normalt står i garage och inte ligger i bil saknas väl förr eller senare.
Om inte annat vid nästa däckbyte.

Nu visade det sig att chefen var på hugget redan när SD kom ur häkte 2018 så hans tanke då att chefen inte hade koll var ju fel tänkt från början.

En teori jag har är att han dumpat den gamla domkraften och lämnat in den domkraftens skaft. Han visste chefens skaft också var rött men missade att det hade en vinkel.

Kvar i garaget står den nya som han ses använda vid däckbyte 2017-04-15.

Alltså vore det bra om de hade varit lite mer noggranna i början med den tekniska undersökningen för då hade de kanske inte missat att han sparat den gamla domkraften och samtidigt haft en hyfsat nyare också då i sin ägo.

I senaste aktbilagan, på sidan 26, står följande

FL: Har du någonting mer att säga om det jag läste upp?
MT: Nej...jag vet i allafall att jag inte har använt någonting sånt där för att skada nån. Sen vad nån annan har haft, ingen aning. Och eller bara så ...(ohörbart)
BFL: vilket då menar du? Vad? Jag hörde inte vad du sa? Vad?
MT: vad nån annan har använt för någonting.

tystnad

FL: har du nått mer?
BFL: nej
FL: Backman?
A: ja
FL: då avslutar vi förhöret. Klockan är då 13:27.

Inspelningen avslutas

Så, han erkänner? Nån annan? SD själv med ev ficklampa, och HD eller SOA eller JG som grabbat första bästa tillhygge och hjälpt till?
Han har gjort det, men inte ensam.

Advokaten ville ju säga någonting.
Är det här han inser att det blir riktigt körigt för sin klient?
Citera
2021-04-01, 15:17
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
B*eholder*X har långt hår.

#TeamÅsaHiding Tick, tack, tick, tack....

SD´s sjuka(och hotfulla?) meddelande till ÅH:

https://www.bildtagg.se/bild/aupydkvc23o5twbln56df1dt

Gör inte hårstråfyndet mer skada än nytta kan jag undra. Om det inte matchar SD öppnar det väl för rimligt tvivel gällande alternativ GM?
Citera
2021-04-01, 15:28
Medlem
Citat:
Det vet jag. Men han skulle ju gjuta något i/utanför sin sommarstuga? Han lånade ju en cementblandare av SD.

Den nya sökfunktion här på FB är ju värdelös mot innan, så jag vet inte ens om jag ids leta.

Exempel på hur den misstänkte tycker om att hålla vännen JG i ovisshet
https://forumbilder.com/i/roI7

jag läste kanske lite för snabbt eftersom trappan har kommit upp igen som möjlig gömma till mordvapnet. En trappa han kollade innan mordet. Ibland drar folk lite förhastade slutsatser.

JG gjöt ett golv på torpet i augusti. Personligen tycker jag det verkar långsökt att mordvapnet har gömts i 3 månader för att sedan muras in i JGs golv.
Citera
2021-04-01, 15:30
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Gör inte hårstråfyndet mer skada än nytta kan jag undra. Om det inte matchar SD öppnar det väl för rimligt tvivel gällande alternativ GM?

Men tänk om det matchar HD?

Att SD är kvar som huvudmisstänkt oavsett vad som kommer fram är i mina ögon (och polisens och åklagarens) självklart, men givetvis det finns ju utrymme för fler inblandade, som så också står i åtalsrubriceringen.

Nå, det finns ju chansen att det blivit kvar efter BX med och borde givetvis testas mot hans hår om det inte är gjort ännu?

Som Nötis skriver, så var hon ju i klimakteriet och då kan kan sköra slemhinnor hålla kvar något i underlivet.

Vet vi vart det satt? Långt inne, eller vid mynningen?

Det betyder ju inte att SD inte är skyldig, för det är nog mer än uppenbart att han är. Men det KAN betyda att någon annan var med. HD till exempel. Men samtidigt verkade ju inte vara tidsutrymme för någon slags penetrerande sex vid mordtillfället.

Eller tillhör hårstråt någon som jobbar inne på SD´s kontor? Han kanske hade suttit i soffan och tallat med sig själv en stund innan LW anlände på fredagen?

Massor av möjligheter finns. Men möjligheten att SD är oskyldig, finns inte för varken mig eller proffsen.

SD´s sjuka meddelande till ÅH:

Citera
2021-04-01, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund

Hårstrået kan ha befunnit sig där länge, inget sex har skett vid tidpunkt för mord eller i direkt anslutning till det.
Citera
2021-04-01, 15:40
Medlem
Citat:
Det är väl så som man har läst om många gånger de sista åren, NFC är vansinnigt överbelastade (skjutningar, bomber med mera), och de lyckas aldrig åtgärda det faktum att de inte hinner med.

Så NFC står där och har inte tid, personal - eller pengar nog - och prioriterar bort det som polisens tekniker har valt ut för testning? Eller så fryser det in det, arkiverar det och glömmer bort det för nya fall strömmar in hela tiden?

För så mycket är klart - NFC är en bromskloss, istället för en fantastisk resurs, som det borde vara.

Förr skickades väldigt mycket till andra länder, både USA, England och andra länder, då de hade/har mycket mer avancerad teknik.

Men de sista 10-20 åren har Sverige fått för sig att vi klarar allt själva, vad det än gäller och ingen annan kan klara det bättre. Landet Bror Duktig. Se bara på Covid och mycket annat.

Och resultatet ser vi här och i andra fall. Och jämför det med danska polisen och dess resurser under till exempel fallet med Kim Wall. Där samarbetar de målmedvetet för offrens upprättelse.

https://www.domstol.se/nyheter/2021/03/huvudforhandling-i-det-s.k.-hjarstamordet-i-orebro-startar-i-april/

De har nog svårt med rekryteringen. Inte världens sexigaste jobb att sitta med DNA-extrakt hela dagarna även om de säkert roterar lite.
Citera
2021-04-01, 15:43
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Men tänk om det matchar HD?

Att SD är kvar som huvudmisstänkt oavsett vad som kommer fram är i mina ögon (och polisens och åklagarens) självklart, men givetvis det finns ju utrymme för fler inblandade, som så också står i åtalsrubriceringen.

Nå, det finns ju chansen att det blivit kvar efter BX med och borde givetvis testas mot hans hår om det inte är gjort ännu?

Som Nötis skriver, så var hon ju i klimakteriet och då kan kan sköra slemhinnor hålla kvar något i underlivet.

Vet vi vart det satt? Långt inne, eller vid mynningen?

Det betyder ju inte att SD inte är skyldig, för det är nog mer än uppenbart att han är. Men det KAN betyda att någon annan var med. HD till exempel. Men samtidigt verkade ju inte vara tidsutrymme för någon slags penetrerande sex vid mordtillfället.

Eller tillhör hårstråt någon som jobbar inne på SD´s kontor? Han kanske hade suttit i soffan och tallat med sig själv en stund innan LW anlände på fredagen?

Massor av möjligheter finns. Men möjligheten att SD är oskyldig, finns inte för varken mig eller proffsen.

SD´s sjuka meddelande till ÅH:

Ja om det t.ex. är HD:s är SD fortfarande GM så klart. Då har vi två mördare. Men jag tänker att så länge hårstrået är oidentifierat kan det tillhöra en helt annat part (icke kopplad till Davidssons) som dödat henne. Sett ur en domstols perspektiv menar jag då.
Citera
2021-04-01, 15:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
I senaste aktbilagan, på sidan 26, står följande

FL: Har du någonting mer att säga om det jag läste upp?
MT: Nej...jag vet i allafall att jag inte har använt någonting sånt där för att skada nån. Sen vad nån annan har haft, ingen aning. Och eller bara så ...(ohörbart)
BFL: vilket då menar du? Vad? Jag hörde inte vad du sa? Vad?
MT: vad nån annan har använt för någonting.

tystnad

FL: har du nått mer?
BFL: nej
FL: Backman?
A: ja
FL: då avslutar vi förhöret. Klockan är då 13:27.

Inspelningen avslutas

Så, han erkänner? Nån annan? SD själv med ev ficklampa, och HD eller SOA eller JG som grabbat första bästa tillhygge och hjälpt till?
Han har gjort det, men inte ensam.

Advokaten ville ju säga någonting.
Är det här han inser att det blir riktigt körigt för sin klient?
Detta "nån annan" är alltid intressant.
Självklart så försöker han komma undan, men samtidigt kommer jag att tänka på hans ord i häktningsförhandlingen.

Han pladdrar ibland som om han tänker högt, liksom fattar inte vad han säger. I vissa stunder är han rent naiv, brutalt ärlig och tycks ha noll koll på hur saker uppfattas.
... För att sen växla till manipulativ, slug och medveten. Hans status har liksom en variabel.

Här är han typ kinkig på motivet från ÅK och resten blir väl sådär bra om drömkvinnan när han ska ge en förklaring.
Han håller alltså en logisk tråd men sätter HD i klistret.

FL2: Jag minns när vi sitter på den här häktningsförhandlingen .. så säger du eh .. du säger nått liknande "är det nån som har motiv så är det Hanna".
SD: (lång tystnad) mm
FL2: Vad menar du med det?
SD: Ja .. Åsa försöker ju få det till nån slags .. svartsjuke .. jag ve .. jag förstod inte riktigt vad hon tänkte att jag skulle ha för .. ha för motiv men .."
(...)
L2: Vad menar du när du säger det?
SD: Ja att eh .. Hanna ser ju att det är jag och Lena som har förstört Hannas och mitt liv. Så om Hanna skulle vilja göra sig av med Lena .. ah .. det skulle .. det är helt orimligt men .. men det skulle kunna finnas nått psykologiskt samband en linje att dra
FL2: Hur då, förklara här nu.
SD: Ja att.. nu är det ju inte Lenas fel eh .. jag är liksom en stor del i det hela men nu pratar vi om Lena .. eh .. Lena har förstört Hannas liv .. genom att vara med mig. Och tar man bort det som förstört livet då tar man bort liksom nånting som .. som inte har varit bra .. men .. nej .. jag vet givetvis att Hanna inte har mördat Lena. Men ... men hon skulle kunna ha ett motiv.
FL2: Hade hon ett motiv?
SD: Näe ... allts .... det är klart på pappret så kan man väl få det till det men .. näe .. jag vet inte liksom .. hur vill du att jag ska svara på det."

Edit.
Här ses btw även hans svartvita, rigida tänk - jag har tiden då det skulle elimineras HDs lidande om det så gällde barn (eller hennes andra önskemål om att dö själv) i åtanke.
Från A till B.

" Och tar man bort det som förstört livet då tar man bort liksom nånting som .. som inte har varit bra. "
Senast redigerad av develi 2021-04-01 kl. 16:06.
Citera
2021-04-01, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det är just när man klickar på främmande länkar som ens IP kan spåras. Men å andra sidan är Gofile en hemsida/server så den har koll på din IP ändå.

Tips är att ha VPN igång men annars ska det mycket till att någon ”avslöjar” vem du är genom t.ex. ”social engineering”. Alltså att de lyckas snacka till sig din identitet genom att höra av sig till din internetleverantör. Som kuriosa kan jag nämna att de då kan ha inspelat barnskrik i bakgrunden för att stressa den i kundtjänsten osv.

”Min man är borta och internet strular bla bla bla och jag är ensam med barnet som har kolik och har en KRY-tid om 10 min vårt IP är xxx.xxx.x.x och jag har glömt bort vad min man heter, kan du kolla tack?”

Tillbaks till ämnet. Just som SD hade lite vind i swglen där med ny karriär och nya hemsidan så ska nu hans ”svans” och alla grannar där läsa om hur han byggt om garaget till foto- och filmatelje och häcklar kammaråklagaren med handskriven lapp? Hur rimmar det med att han ska vara den trovärdiga oskyldigt anklagade?

Denne SD som är så stabil och hjälper till och är en så positiv person som aldrig klagar.

Hoppas iaf någon av dem omvärderar sitt umgänge med honom och tänker att ett domkraftsskaft nog är ett rätt rimligt mordvapen.

I synnerhet som vi vet att vapnet inte hade kraft att avsluta LWs liv omgående. SD hade hotat om en långsam och plågsam död. Fy fan...
Citera
2021-04-01, 16:09
Medlem
Citat:
Något som man idag önskar var att det fanns riktigt många och bra bilder från husrannsakningarna.

Det är riktigt märkligt med hans förklaringar runt hur han kom hem efter förhöret och letar fram skaftet. Mekar fram och tillbaka med det under två dagar, med filmning osv.

Nu undrar jag om den andra killen som SR menar är den av de tre som brukar bilen, kommer att förhöras? Hur vet SR att det inte är MC. Menar han att han frågat, eller att nycklarna inte har lånats efter SD och att SR var den som efter de här veckorna hade tillgång till bilen?
Jag menar inte att jag inte tror på SR, utan man behöver få klart tydligt vad det är som avgör att skaftet inte kan ha kommit bort på annat sätt.

Förhör SR:
"Anledningen till att domkraften låg i bilen var att en kompis behövde låna den av honom
tidigare i samband med byte till sommardäck. Efter lånet ställde SR domkraften i
företagsbilen i bagagen. Den blev sedan kvar i bilen i några veckor. Han vet med säkerhet att
handtaget till domkraften fanns när han fick tillbaka den, det var han själv som ställde
domkraften i bilen.
SR upptäckte att plastbacken och domkraften saknades när han skulle använda sina
gummistövlar som han trodde fanns i bilen. Bilen hade Stefan återlämnat direkt efter att han
var i Revingehed.
Det är uteslutet att någon annan än Stefan lånat sakerna, bilen brukas endast av tre personer,
Ramström, Stefan och MC
. Bilen står låst i garaget och nyckeln har Ramström
på sitt kontor. Ramström vet att MC inte tagit sakerna. Ramström sa till Stefan att han var
tvungen att ställa tillbaka sakerna i bilen. Stefan förklarade att han ställt ur sakerna i sitt
garage för att få plats med andra saker då han skulle åka till Revingehed.
Ramström var tvungen att påminna Stefan ytterligare en gång innan han ställde tillbaka
8sakerna. När Stefan ställde tillbaka sakerna var det i samma bil som tidigare.
"

Jag blir också förvirrad av att SD lämnar in ett skaft som inte passar till den inlämnade domkraften.

"Analys och slutsats
Reglaget till frigöringsventilen på domkraften har en utformning som ej stämmer
överens med skaftet/handtaget. Detta visar att skaftet/handtaget inte är
överensstämmande med det skaft/handtag som varit med i domkraftens
originalförpackning.
Den sammantagna bedömingen är att domkraften och skaftet/handtaget ej hör ihop.
Skaftet/handtaget är inte tillverkat på en sådant sätt att det passar på frigöringsventilens
reglage i samband med nedsänkning. Skaftet/handtaget bedöms dock kunna användas i
pumphävstången i samband med upphöjning av domkraft.
"

Som du säger, hade en ny undersökning av garaget varit bra. Finns det två domkrafter, var är den "gamla" och finns det två skaft? Var är det skaft som passar till den inlämade domkraften???

Det här påminner ju verkligen om en annan situation, den med vattenspridaren.

För i förhör säger ju SD att hans domkraft är typ längst in där han har däcken:

https://www.bildtagg.se/bild/ribm6eomb11xyy444axayoog

GHR58/24

"BFL: Aah din domkraft.. du hade ju egna domkrafter..
MT: Aah men dom köpte jag aah, aah.
BFL: Mm… Så ställer du dom här intill då? Den här intill eller? Eftersom du säger att du kan
ha blandat..
MT: Ingen aning.
BFL: Du vet inte? Var i garaget?
MT: Ja brukar stå ihop med däcken.
BFL: Och vart brukar du ha däcken?
MT: Sitta på väggen, brukar domkraften stå under.
BFL: När man kommer in där?
MT: Mm.
BFL: Juste. Mm.
Förhör med Davidsson, Karl Stefan; 2020-09-03 13:04 diarienr: 5000-K574218-18 24MT: Mm.
Tystnad
FL: Hur var det med garaget? Är det byggt, tillbyggt nyligen eller är det gammalt?
MT: 10 år sen kanske.
FL: 10 år sen, mm.
"

Hur ka han ha blandat ihop allt på det här sättet?

Och det är för mig ganska otroligt att SD som är så teknisk och byter däck själv, skulle lasta in en domkraft utan skaftet. Den låg ju inte i sin orginalförpackning? Utan låg förmodligen lös på golvet.

När det gäller så viktiga saker som ett förmodat mordvapen, då hoppas jag att man har både förhör med MC och att man har kollat i SDs garage.

Risken är väl annars att det blir för många lösa ändar här.
Två saknade skaft, bara ett som inte passar till en av de tre domkrafterna.

Min tanke, när jag läste förhöret, är att SD helt enkelt inte fattat att det var chefens domkraft utan trott att det var något "utan ägare" som kanske plockats upp på ett bygge och som ingen skulle ha koll på vilka delar som fanns. Det perfekta mordvapnet på så sätt att ingen någonsin skulle förknippa det med honom, inte ens om man hittade det.
Eller att han helt enkelt tog fel skaft på kvällen den 14:e och dörför först lämnade tillbaka utan skaft och sedan plockade fram ett annat skaft när det efterfrågades så att det fick ersätta så gott det gick utan att han var medveten om att tekniken skiljer lite mellan olika domkrafter - han trodde nog skaft som skaft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in