2021-04-01, 13:47
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Så du menar att Da Vinci-koden är falsk?

Da Vinci-koden är ett skönlitterärt verk, inte en faktabok.

Citat:
Finns mycket intressanta fakta där om alla möjliga grejer.

Det finns alla möjliga grejer där som bygger på myter.
Citera
2021-04-01, 13:48
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raptenen
BS då med andra ord.

Nej, inte BS. Det var bara länge sen jag läste om det och jag lyckades inte googla fram källan.

Citat:
Nja, du kommer istället med massa andra påståenden som mest verkar handla om hur du tycker.

Nix, dom bygger på bibeln.
Citera
2021-04-01, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Vad är det för motstånd som jag har manifesterat?

Här https://rogerviklund.wordpress.com/2010/11/02/kysste-maria-magdalena-sin-make-jesus-pa-munnen/ kan man läsa om Viklunds efterforskningar.

Avfärdandet av seriösa teologiska tolkningar som om det enbart vore svammel från någon flashback fåne.
Citera
2021-04-01, 13:57
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Avfärdandet av seriösa teologiska tolkningar som om det enbart vore svammel från någon flashback fåne.
Roger Viklund är ingen fåne men har inte heller stöd i forskningen för alla sina teorier, vilket kan vara bra att veta.
Citera
2021-04-01, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Nej, inte BS. Det var bara länge sen jag läste om det och jag lyckades inte googla fram källan.

Som sagt, BS du har dragit ur röven. Finns ingen seriös inom ämnet som hävdar att orginal texterna ens är i närheten av vad som står idag. Redan 300 e kr var då man knåpade ihop större delen av grunderna för kristendom. Det är ett historiskt faktum.

Citat:
Nix, dom bygger på bibeln.

Vilken bibel? Jag hoppas du är medveten om att det finns tre stora kyrkor med väldigt olia tolkningar? Vidare nyare översättningar och mycket annat. Ifall du hade lärt dig gammal grekiska och läst väldigt gamla texter så hade du inte fått samma historia som nu, förutsatt att du ens kan tolka det som står annat än ordagrant. Tänk sedan att dessa texterna är någonstans mellan 300-600 år äldre än Kristus.
Citera
2021-04-01, 14:00
Medlem
Booiis avatar
Enligt min arabiske bekanta så är det inte en synd om det sker inom äktenskap. Har fått en uppläxning (Verbal) av honom på grund av att jag har samlag utanför äktenskap... Han vill inte att Allah ska bli arg på mig... Jag antar att det är liknande inom kristendomen.
Citera
2021-04-01, 14:02
Medlem
Citat:
Nej, inte BS. Det var bara länge sen jag läste om det och jag lyckades inte googla fram källan

För din kännedom

Citat:
Evangelium*(ytterst av*grekiska*ευαγγέλιον, ’glädjebudskap’) kallas i*kristendomen*de nedskrivna framställningar som förtäljer om*Jesu*liv, ord och gärningar, några av de äldsta bevarade skrifterna återfinns bland*Chester Beatty-papyri*och*Egerton 2-papyrusen

Citat:
Chester Beatty-papyri*är en stor samling*papyrusmanuskript*med texter från*Gamla Testamentet*och*Nya Testamentet,[1][2][3][4]*några ark innehåller också skrifter om*medicin*och andra ämnen. Den medicinska texten är den äldsta bevarade skriften om*ändtarmssjukdomar.[5]*Huvuddelen av manuskripten dateras till cirka 300-talet e.Kr. och förvaras idag till större del på*Chester Beatty Library*i*Dublin*och vid*University of Michigan*i*Ann Arbor.

Citat:
Egerton 2-papyrusen*(även*Egertonevangeliet) är en samling av*papyrusfragment*ur en kodex med texter från ett*evangelium*som fram till fragmentens upptäckt varit helt okänt. Fragmenten innehåller lämningar av en av de äldsta bevarade texterna av ett evangelium från tiden för*urkristendomen. Handskriften dateras till cirka år 200 e.Kr. och de tre bevarade fragmenten förvaras i dag på*British Library*i*London.[1][2][3][4]
Citera
2021-04-01, 14:08
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Som sagt, BS du har dragit ur röven. Finns ingen seriös inom ämnet som hävdar att orginal texterna ens är i närheten av vad som står idag. Redan 300 e kr var då man knåpade ihop större delen av grunderna för kristendom. Det är ett historiskt faktum.

Skitsnack. Det finns kompletta manuskript från hela böcker i NT från redan från 200 e kr.

Citat:
Vilken bibel? Jag hoppas du är medveten om att det finns tre stora kyrkor med väldigt olia tolkningar? Vidare nyare översättningar och mycket annat. Ifall du hade lärt dig gammal grekiska och läst väldigt gamla texter så hade du inte fått samma historia som nu, förutsatt att du ens kan tolka det som står annat än ordagrant. Tänk sedan att dessa texterna är någonstans mellan 300-600 år äldre än Kristus.

Bibeln. Skillnaderna mellan dom manuskript som finns är såpass små att det inte är av vikt för det jag har skrivit.

Det du börjar snurra in på sen berör GT. Det är inte ens relevant.
Citera
2021-04-01, 14:36
Medlem
Citat:
Da Vinci-koden är ett skönlitterärt verk, inte en faktabok.

Det finns alla möjliga grejer där som bygger på myter.

Da Vinci-koden bygger i mångt och mycket på en tidigare bok, Heligt blod, helig graal. Den är inte skönlitterär.
Citera
2021-04-01, 14:37
Medlem
Citat:
Skitsnack. Det finns kompletta manuskript från hela böcker i NT från redan från 200 e kr.

Det var ju det jag sa. Men de är inte samma som det som står i evangelierna idag.

Citat:
Bibeln. Skillnaderna mellan dom manuskript som finns är såpass små att det inte är av vikt för det jag har skrivit.

Det du börjar snurra in på sen berör GT. Det är inte ens relevant.

Du har uppenbarligen ingen koll. Var vänlig kom med källor om du skall säga emot etablerad fakta och konsensus. Jag är inte alls inne på GT, allt jag talat om handlar om evangelierna.
Citera
2021-04-01, 15:25
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Da Vinci-koden bygger i mångt och mycket på en tidigare bok, Heligt blod, helig graal. Den är inte skönlitterär.

I grunden bygger det på falsarier.
Citera
2021-04-01, 15:26
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Det var ju det jag sa. Men de är inte samma som det som står i evangelierna idag.

Jo.

Citat:
Du har uppenbarligen ingen koll. Var vänlig kom med källor om du skall säga emot etablerad fakta och konsensus. Jag är inte alls inne på GT, allt jag talat om handlar om evangelierna.

Så evangelierna är från flera hundra år innan det dom handlar om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in