2021-04-01, 00:42
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raptenen
Kan ha varit fru ja.

Filipposevangeliet skrevs långt efter att Jesus levde och har inget med lärjungen Filippos att göra. Det är ett falsarium.

Citat:
Råder väl bara inte konsensus. Olika tolkar det olika. Kan vara ödmjuk, kan vara äktenskapsbryterska, kan vara prostituerad. Finns andra sätt att tolka på och man är inte ens 100% överens om exakt vem i bibeln som är maria magdalena och inte under evangeliets gång.

Det finns dom som gör tolkningen att hon är en prostituerad som nämns på ett annat ställe, men det står ingenstans att det är så. Det är en ren och skär gissning, typ som att jag skulle gissa att din mamma är prostituerad.
Citera
2021-04-01, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Filipposevangeliet skrevs långt efter att Jesus levde och har inget med lärjungen Filippos att göra. Det är ett falsarium.

Jag tror att alla evangelium skrev efter jesus dog. Spelar nog inte så stor roll med tanke på hur långt ifrån orginalen man idag är. 300 talet e kr var väl då man lade grunden för kristendomen borta i vatikanen? Tvivlar starkt på att de svenska översättningar vi har haft tillgång till de senaste 500 åren är ens i närheten av originaltexten.

Citat:
Det finns dom som gör tolkningen att hon är en prostituerad som nämns på ett annat ställe, men det står ingenstans att det är så. Det är en ren och skär gissning, typ som att jag skulle gissa att din mamma är prostituerad.

Ja, det står inte i klartext i bibeln att hon skulle vara det eller inte. Men utöver prostituerad finns ju andra tolkningar om att hon skulle vara äktenskapsbrytare eller annat.

Oavsett så var en sådan diskussion inte mitt syfte. Min poäng var att Jesus umgicks med människor som inte hade särskilt bra rykte. Att kristendomens kärna är att du inte nödvändigtvis behöver vara ett helgon för att för att vandra den vägen.
Citera
2021-04-01, 01:17
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Jag tror att alla evangelium skrev efter jesus dog.

Korrekt, men dom som finns i bibeln skrevs av dom som levde på Jesu tid, till skillnad mot den bs du citerade.

Citat:
Spelar nog inte så stor roll med tanke på hur långt ifrån orginalen man idag är. 300 talet e kr var väl då man lade grunden för kristendomen borta i vatikanen? Tvivlar starkt på att de svenska översättningar vi har haft tillgång till de senaste 500 åren är ens i närheten av originaltexten.

Det där är också BS. Man har hittat fragment som är väldigt tidiga och dom stämmer. Däremot är dom äldsta kompletta kodexarna inte från apostlarnas tid.

Citat:
Ja, det står inte i klartext i bibeln att hon skulle vara det eller inte. Men utöver prostituerad finns ju andra tolkningar om att hon skulle vara äktenskapsbrytare eller annat.

Det finns massa tolkningar ja, men det är bara spekulationer.

Citat:
Oavsett så var en sådan diskussion inte mitt syfte. Min poäng var att Jesus umgicks med människor som inte hade särskilt bra rykte. Att kristendomens kärna är att du inte nödvändigtvis behöver vara ett helgon för att för att vandra den vägen.

Jesus sa själv - Det är inte friska som behöver läkare.

Men sanningen är att ingen egentligen förtjänar bra rykte. Alla människor är fallna. Men dom som har fallit långt nog har lättare att erkänna, det är ju ändå så uppenbart, dom har inget att förlora.
Citera
2021-04-01, 01:19
Medlem
Beror ju på vilken sexualitet du har.

Bögeri? Solklar synd.
Citera
2021-04-01, 01:21
Medlem
Citat:
Det där är också BS. Man har hittat fragment som är väldigt tidiga och dom stämmer. Däremot är dom äldsta kompletta kodexarna inte från apostlarnas tid.

Källa på det?

Citat:
Det finns massa tolkningar ja, men det är bara spekulationer.

Precis som du med dina spekukationer.

Citat:
Jesus sa själv - Det är inte friska som behöver läkare.

Men sanningen är att ingen egentligen förtjänar bra rykte. Alla människor är fallna. Men dom som har fallit långt nog har lättare att erkänna, det är ju ändå så uppenbart, dom har inget att förlora.

Ja precis. Även om du är syndare så finns det möjlighet att bli räddad och gå rätt väg.
Citera
2021-04-01, 01:27
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Källa på det?

Hittar den inte nu, tyvärr. Återkommer om jag springer på den.

Citat:
Precis som du med dina spekukationer.

Fast jag hävdar inte att Maria Magdalena var det ena eller det andra.
Citera
2021-04-01, 11:09
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Kan ha varit fru ja.
Att Jesus kysste Maria Magdalena på munnen är Flashbackanvändaren RogerViklunds tolkning av Filipposevangeliet, vilken är en gnostisk skrift.
Citera
2021-04-01, 11:47
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Ja, men du påstod att det var "trasigt" att känna åtrå för Guds skapelse. Paulus ord visar att det inte är fel att känna så.
Jag tror du har rätt i det.
Citera
2021-04-01, 12:37
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Jesus är Guds son, som kom hit med ett mycket speciellt syfte. Det vore fullständigt ologiskt för Jesus att gifta sig här på jorden. Jesu brud är församlingen.

Så du menar att Da Vinci-koden är falsk?

Finns mycket intressanta fakta där om alla möjliga grejer.
Citera
2021-04-01, 13:36
Medlem
Citat:
Hittar den inte nu, tyvärr. Återkommer om jag springer på den.

BS då med andra ord.

Citat:
Fast jag hävdar inte att Maria Magdalena var det ena eller det andra.

Nja, du kommer istället med massa andra påståenden som mest verkar handla om hur du tycker.
Citera
2021-04-01, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Att Jesus kysste Maria Magdalena på munnen är Flashbackanvändaren RogerViklunds tolkning av Filipposevangeliet, vilken är en gnostisk skrift.

Vem e RogerViklund? Det är fler än random flashback fånar som menar att Jesus eventuellt ska ha haft någon form av romantisk relation med Maria. Men det enorma motståndet från sådana som dig och trollfeeder utan att referera till någon form av källmaterial annat än "jag tycker inte så" är ganska intressant.
Citera
2021-04-01, 13:46
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Vem e RogerViklund? Det är fler än random flashback fånar som menar att Jesus eventuellt ska ha haft någon form av romantisk relation med Maria. Men det enorma motståndet från sådana som dig och trollfeeder utan att referera till någon form av källmaterial annat än "jag tycker inte så" är ganska intressant.
Vad är det för motstånd som jag har manifesterat?

Här https://rogerviklund.wordpress.com/2010/11/02/kysste-maria-magdalena-sin-make-jesus-pa-munnen/ kan man läsa om Viklunds efterforskningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in