Citat:
Ursprungligen postat av
raptenen
Jag tror att alla evangelium skrev efter jesus dog.
Korrekt, men dom som finns i bibeln skrevs av dom som levde på Jesu tid, till skillnad mot den bs du citerade.
Citat:
Spelar nog inte så stor roll med tanke på hur långt ifrån orginalen man idag är. 300 talet e kr var väl då man lade grunden för kristendomen borta i vatikanen? Tvivlar starkt på att de svenska översättningar vi har haft tillgång till de senaste 500 åren är ens i närheten av originaltexten.
Det där är också BS. Man har hittat fragment som är väldigt tidiga och dom stämmer. Däremot är dom äldsta kompletta kodexarna inte från apostlarnas tid.
Citat:
Ja, det står inte i klartext i bibeln att hon skulle vara det eller inte. Men utöver prostituerad finns ju andra tolkningar om att hon skulle vara äktenskapsbrytare eller annat.
Det finns massa tolkningar ja, men det är bara spekulationer.
Citat:
Oavsett så var en sådan diskussion inte mitt syfte. Min poäng var att Jesus umgicks med människor som inte hade särskilt bra rykte. Att kristendomens kärna är att du inte nödvändigtvis behöver vara ett helgon för att för att vandra den vägen.
Jesus sa själv - Det är inte friska som behöver läkare.
Men sanningen är att ingen egentligen förtjänar bra rykte. Alla människor är fallna. Men dom som har fallit långt nog har lättare att erkänna, det är ju ändå så uppenbart, dom har inget att förlora.