2021-03-31, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Nej, inte får. Kan. Och det sade Jesus direkt adresserat till lärjungarna. Det är högst oklart om det skulle gälla någon annan än just apostlarna.
Just att två kan be om det vittnar om att det gäller alla, sant att det gäller vad som helst två vill komma överens om. Eller tror du att det bara gällde vissa lärjungar när han sa:

Om ni blir kvar i mig och mina ord blir kvar i er, så be om vad ni vill, och ni skall få det. Joh 15:7

Det sa han också bara till de lärjungar som var närvarande, men varför skulle det inte gälla alla som tror? Och varför skulle då Matt 18:18-19 bara gälla apostlarna? Det är universella bud enligt mig.
Citera
2021-04-01, 00:01
Medlem
JustZlatans avatar
Hur ser Gud på religösa tjejer som är slampor?

För ett tag sen körde jag två tjejer som pratade snusk i bilen. De var lösaktiga om man säger så. Knappast oskulder och säkert knullat runt. Sen kom de in på vad de ska utbilda sig till och de började helt seriöst prata om att utbilda sig till präster. Jag satt där och kunde knappt tro vad jag hörde. ”Är de dumma i huvudet?” tänkte jag för mig själv.

Så jag undrar hur Gud ser på slampor?
Citera
2021-04-01, 00:06
Medlem
Med tanke på att vi skapades i syfte att skulle fortplanta oss och livnära planeten så tror jag dessa tjejer är exemplariska präster. Gud säger nog kör på 👍🏽
Citera
2021-04-01, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
För ett tag sen körde jag två tjejer som pratade snusk i bilen. De var lösaktiga om man säger så. Knappast oskulder och säkert knullat runt. Sen kom de in på vad de ska utbilda sig till och de började helt seriöst prata om att utbilda sig till präster. Jag satt där och kunde knappt tro vad jag hörde. ”Är de dumma i huvudet?” tänkte jag för mig själv.

Maria Magdalena var prostituerad och stod Jesus väldigt nära.
Citera
2021-04-01, 00:27
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Dom är förlorade får som alla andra människor.

Citat:
Ursprungligen postat av Nasjeh
Med tanke på att vi skapades i syfte att skulle fortplanta oss och livnära planeten så tror jag dessa tjejer är exemplariska präster. Gud säger nog kör på 👍🏽

Nix, Gud säger att sex hör hemma inom äktenskapet.
Citera
2021-04-01, 00:28
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raptenen

Det har du rätt i. Eller var hon Jesus fru?
Citera
2021-04-01, 00:29
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raptenen

Att hon var det får du svårt att belägga med bibeltext.
Citera
2021-04-01, 00:30
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Det har du rätt i. Eller var hon Jesus fru?

Nej.
Citera
2021-04-01, 00:33
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Nej.

Hur vet du det? Hon kan mycket väl ha varit Jesus fru.
Citera
2021-04-01, 00:35
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Jesus är Guds son, som kom hit med ett mycket speciellt syfte. Det vore fullständigt ologiskt för Jesus att gifta sig här på jorden. Jesu brud är församlingen.
Citera
2021-04-01, 00:38
Medlem
Citat:
Att hon var det får du svårt att belägga med bibeltext.

Råder väl bara inte konsensus. Olika tolkar det olika. Kan vara ödmjuk, kan vara äktenskapsbryterska, kan vara prostituerad. Finns andra sätt att tolka på och man är inte ens 100% överens om exakt vem i bibeln som är maria magdalena och inte under evangeliets gång.
Citera
2021-04-01, 00:40
Medlem
Citat:

Citat:
Jesus är Guds son, som kom hit med ett mycket speciellt syfte. Det vore fullständigt ologiskt för Jesus att gifta sig här på jorden. Jesu brud är församlingen.

Kan ha varit fru ja.

Citat:
”Och för Visdomen (grekiska: Sofia), som kallas ’den ofruktbara’, hon är änglarnas moder. Och Frälsarens följeslagare (grekiska: koinônos (κοινωνός)) är Maria Magdalena. Men Kristus älskade henne mer än alla lärjungarna och brukade ofta kyssa henne på munnen. De övriga lärjungarna blev förnärmade av detta och uttryckte ogillande. De sade till honom: ’Varför älskar du henne mer än alla oss?’ Frälsaren svarade dem och sade, ’Varför älskar jag inte er som henne?’ När en blind man och en som ser båda vistas i mörker, finns ingen skillnad mellan dem. Men när det blir ljust kommer den som ser att se ljuset och den som är blind att förbli i mörkret.” (Filipposevangeliet 63:30–64:9)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in