2021-04-01, 12:51
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Det är klart att det inte är ett planerat brott, herregud.
Tycker du inte att det händer lite väl ofta för att vara en tillfällighet?
Citera
2021-04-01, 12:56
Medlem
Citat:
[..]

Lika klart är att GL inte kommer kunna ge några svar alls, då han inte verkar begripa så mycket alls, och inte heller kan han känna EA på djupet. Den enda som skulle kunna ge svar är faktiskt EA. Men jag tror inte hon är så sugen på det.
Det fetade:
Nähä?
Så att en kvinna på Julafton "råkar" hamna hemma hos ett tidigare Justitieråd och där får uppleva att värden, dvs Justitierådet, blir så berusad att hon mha sin mobil måste meddela en man/pojkvän? att: "Göran är aspackad" -det tror du bara är rena tillfälligheter?
-Tja, också en [sorts bakvänd] tanke..
Särskilt med tanke på att EA kört samma inspelnings-MO tidigare mot DU som hamnade i häkte, även han.
Senast redigerad av Carinah78 2021-04-01 kl. 12:58.
Citera
2021-04-01, 12:58
Medlem
FedupFlorences avatar
Jag uppfattar det GL skrev om EA:s syfte stämma väl med det vi vet för övrigt, antingen hade hon planerat det eller så höll hon möjligheten öppen.

Citat:
Nu efteråt känner jag mig säker på att hennes avsikt var att få mig i säng och att sedan kanske använda det material hon samlat in och redigerat i syfte att anmäla mig för våldtäkt. Huruvida hon var helt bestämd på att göra det ända från början, eller om hon bara ville hålla möjligheten öppen, det vet jag inte.

Från bloggen 26/3.
Citera
2021-04-01, 12:59
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Just det, "väninnekören". Utan den stannar processen..

Skulle ge en bra slant för att få vara en fluga på väggen när advokat Clea Sangborn träffar sin klient EA och diskuterar det som hänt.
Inte vad som [ev] hänt hemma hos GL på Julafton, utan vad som hänt genom den efterbörd som utredande poliser lyckats dra fram i ljuset genom att gå igenom ett par mobiler.

EA har uppenbarligen ljugit för sin advokat och fått denna att bli stående med det berömda hundhuvudet.
För inte vill vi väl ändå tro att advokaten aktivt skulle kunna ha varit med i denna fräcka scam?!
Eller?
Clea är ju EAs ombud och har betalt för att föra hennes talan. Hon skall inte fundera över om EA talar sanning (såvida det inte blir så extremt att hon inte längre kan företräda henne). Nu upphör rimligen hennes uppdrag i och med att åtalet lagts ner.

Men på sin kammare skakar Clea nog på huvudet åt sin klient.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-04-01 kl. 13:02.
Citera
2021-04-01, 13:02
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Tycker du inte att det händer lite väl ofta för att vara en tillfällighet?

Det finns gott om plats för "upprepade beteenden", inom den psykologiska sfären så att säga, som inte innebär "ondskefull planering".

I min research (som iofs har nästan tio år på nacken) finns det inga tecken alls på någon som helst ondska eller planering för att sätta dit folk. Skadebeteendena riktar sig uteslutande inåt.

Men visst finns det mycket mystiska saker i det hela. Till exempel i fall DU, där hon timmar innan "händelsen" "uttalat en förhoppning om att år 2018 skulle innehålla väsentligt färre 'våldtäktsskandaler och sexualbrott'". Det, och uttalandet "Alltså shit, va fan, vi klarade det här" efter att DU lämnat lägenheten är väldigt, väldigt svårförklarligt.

Men vad jag säger är att det finns ett spann av möjliga scenarier. Ockham ger att "planerande borderlinehäxa", vilket verkar vara din huvudteori, är mer extremt och därför inte lika troligt som olika beteenden grundade i psykisk ohälsa. Men det går förstås inte att utesluta din förklaring heller och detta är tills vidare förstås bara min personliga sannolikhetskalkyl.
Citera
2021-04-01, 13:06
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
... Att så flagrant ljuga för sitt ombud, advokat Clea Sangborn och därigenom få henne till att bli ett redskap för EA när hon basunerar ut att EA varit "däckad", är inte det ett väldigt osmakligt och hänsynslöst beteende från EA:s sida?...

Våldtäkt och grovt oaktsam sådan ligger under allmänt åtal. Men om åtalet bygger på målsägandens lögner läggs saken bara ned. Det är ju obegripligt att inte MÄ straffas för mened, för att ha tagit samhällets resurser i anspråk och debiteras notan. Saken bara släpps om inte den anklagade driver egen sak. Är det verkligen såhär?
Citera
2021-04-01, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Clea är ju EAs ombud och har betalt för att föra hennes talan. Hon skall inte fundera över om EA talar sanning (såvida det inte blir så extremt att hon inte längre kan företräda henne). Nu upphör rimligen hennes uppdrag i och med att åtalet lagts ner.

Men på sin kammare skakar Clea nog på huvudet åt sin klient.
Jo, jag har förstått att det är så advokater arbetar.

På sin kammare kan vi nog se advokat Clea Sangborn inte bara skaka på huvudet, utan också vara irriterad över att ha blivit manipulerad av EA och blivit till en bricka i det spel och de intriger som EA sysslar med.
Tror jag.
Citera
2021-04-01, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Du & de andra psykfallen som sitter gemensamt & spammar ner tråden med skit.

Nehej du, det där var fanimej ett slag under bältet. Du klumpar inte ihop mig med sådana som dig som utan att blinka skulle supa ned en kvinna bara för att kunna sätta på henne.
Du klumpar fanimej inte ihop mig med pack som dig som så fort ni blir motsagda drar till med "öh, öh, öh jävla idiot" eller "du är för fan helt jävla dum i huvudet".
Citera
2021-04-01, 13:11
Medlem
lasternassummas avatar
Detaljer om förundersökningen
Är det någon som vet hur mycket GL och hans advokat fått veta om förundersökningen från det att den inleddes fram till det att den las ner? Allt eller bara valda delar?

Jag skulle t.ex. vilja veta mer om EAs roll och om väninnans roll i det som ledde till att en förundersökning inleddes och så småningom lades ner. Vi har fått uppgiften att det var väninnan som anmälde. Vilken roll har sedan EA respektive väninnan spelat?

Så här skrev GL i sin torsdagsbetraktelse.
«Jag ville vara ett stöd för Ellinor och tänkte att jag skulle kunna hjälpa henne in på en bra livsbana. Hon fick fina betyg på tentor och verkade i grunden vara en riktigt bra tjej. Men hon är skyddslös och skör, och hon behöver hjälp av flera. Jag erkänner att jag avskyr henne nu, efter det hon gjorde mot mig, men jag vill henne inget illa. Det var fruktansvärt dumt av mig att falla för frestelsen på julaftonskvällen, och jag skäms verkligen för det. Men när jag tänker på det som Ellinor gjorde har ilskan tagit över från skammen nästan helt.
Men jag hoppas förstås att hon kan komma igen, och bl.a. förstå att brott inte är någon bra bana. Kanske behöver hon lära sig det genom att få svara för det som hon tycks ha gjort flera gånger. Samtidigt måste hon skyddas. Men andra får göra det nu.»
Jag känner inte EA, men en bild av henne börjar växa fram. PA och GL har bidragit till bilden, men också en hel del annat. Om man tycker att ett BMI på 14 är alldeles för högt, om man tar en hel del olika mediciner, däribland mot oro och ångest och sedan dricker alkohol så är det kanske inte så konstigt med minnesluckor? Kan det vara det som avses när EA säger att hon var däckad? Men, hon har ju kommunicerat med omvärlden när hon påstod att hon var däckad. Kan hon glömt det också eller ljuger hon? Har hon i själva verket varit helt medveten om allt som hänt?

Varför skrev LS om nämdemännen som nickar igenkännande men inte om ambulansmännen som känner henne efter alla turer till akuten? Som antingen resulterat i 100-150 stygn eller i avgiftning efter överdoser av mediciner? Som ett antal gånger lett till näradödenupplevelser och intensivvård.

Faktum är att jag tycker att GL, trots att han skriver att han avskyr henne nu, uttrycker mer medkänsla för EA än vad LS gjort. Hur mycket har GL fått veta om denna trasiga själ, som framkommit under förundersökningen?

För mig råder ingen tvekan om att i fallet som tråden handlar om är GL ett offer. För ett rättsväsende som inte fungerar som det ska och för en person som han nu har insett att han inte borde släppt inpå sig.

GL verkar fokusera på att det är åklagare och förundersökare som bär ansvaret för att han häktades på felaktiga grunder. Jag är övertygad om att felet finns att söka djupare. Lagstiftare och rättsväsendet har av en opinion som är högljudd och inflytelserik drivits till att skapa en lagstiftning och ett rättsväsende som inte är rättssäkert. Media och BRÅ drar sina strån till stacken. Är det möjligt att GL inte ser detta? Eller är det så att jag har fel?

Vad exakt var det som gjorde att förundersökningen lades ner?
GL har också uttryckt besvikelse över åklagarens motivering till varför förundersökningen lades ner. Så här sa åklagaren, Annika Bokefors (AB), till SVT.
«AB: Jag har gjort en bedömning av hela utredningen och det som framkommit. Min bedömning är att jag kan inte förvänta mig en fällande dom. Därför har jag inte kunnat väcka åtal utan jag har lagt ner förundersökningen. Då har jag naturligtvis också släppt honom.
SVT: Men det räckte till häktning. Är det något som förändrats eller framkommit?
AB: Ja, den stora förändringen eller skillnaden, ska jag säga, ja, det är ju att vid häktning så prövar man ju frågan om sannolika skäl och där är ju min bedömning att det förelåg sannolika skäl för att kvinnan har befunnit sig i den här särskilt utsatta situationen och det delade ju tingsrätten och hovrätten. Idag ska jag ju pröva någonting annat och det är ju om det räcker till åtal eller inte.»
https://www.svtplay.se/klipp/30622068/aklagaren-om-varfor-forundersokningen-laggs-ner?modalId=jJEMW9b

Min rödmarkering. Ska man tolka det rödmarkerade som att häktningen helt baserades på antagandet att EA befann sig i en "särskilt utsatt situation"?

Vad säger lagen?
Så här säger lagen (från BrB 6.1)
«En person kan aldrig anses delta frivilligt om
...
2. gärningsmannen otillbörligt utnyttjar att personen på grund av medvetslöshet, sömn, allvarlig rädsla, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada, psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i en särskilt utsatt situation»
https://lagen.nu/1962:700#K6

Den här formuleringen lämnar utrymme för tolkningar inom vida gränser. Kan t.ex. sex med en person med psykisk störning alltid leda till åtal för våldtäkt? Så kan det inte vara tänkt, men så kan det tolkas.

Utgående från formuleringen kan jag förstå att GL tycker att åklagare och utredare tolkat lagen fel. Men jag tycker också att formuleringen är sådan att den kan tolkas tokigt. Vilket uppenbarligen också händer.

Att EA är ett offer som lidit långt mycket mer än GL är en helt annan historia. Det är inte GL som orsakat hennes lidande.

Senast redigerad av lasternassumma 2021-04-01 kl. 13:31. Anledning: korr.
Citera
2021-04-01, 13:13
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ja, det är helt enkelt en dokusåpa.

Jag vet däremot inte om det är en rättsskandal. Det finns fortfarande scenarier, som passar in i all tillgänglig information, där GL kan ha närmat sig åtminstone det som väl förut kallades sexuellt utnyttjande. Det är omöjligt för oss att få reda på utan att lyssna på inspelningen eller få tillgång till utredningen. Nu tror jag inte att det är så, utan jag tror att GL opportunistiskt har tagit chansen att ha sex med en skör person som vid tillfället visat sig intresserad, men som efteråt av olika anledningar drabbats av svår ruelse (fullt förståeligt), mått extremt dåligt och glidit in i gamla panikbeteenden samt blivit ytterligare triggad av väninnor. Det är djupt tragiskt och det är lite äckligt av GL men det är inte olagligt och det bör heller inte vara det. Att folk ligger med varandra under påverkan och sedan ångrar sig händer varje dag; det har skrivits massor av sånger om det till och med, till exempel den gamla sommarplågan "dunka mig gul och blå", som beskriver ett sådant möte ur kvinnligt perspektiv.

Nåja. Detta måste förstås redas ut. Rättsväsendet agerar, som tidigare skrivits, enligt förutbestämda regler (duh!) på alla anmälningar som inte är uppenbart galna. Att GL häktades är enligt rådande juridik rätt och rimligt. Det borde han också inse.

Det är förstås svårt att hantera falskanmälningar. Det blir ännu svårare om aktivister inom rättsväsendet påverkar fall för att bevisa förutbestämda dogmer, eller automatiskt sätter mer tilltro till en av parterna. Nu verkar ju faktiskt det mesta ha fungerat ungefär som förväntat och GL släpptes fri. Det är dock synd att GLs analysförmåga inte sträcker sig längre än till "dumma dumma hon".

Lika klart är att GL inte kommer kunna ge några svar alls, då han inte verkar begripa så mycket alls, och inte heller kan han känna EA på djupet. Den enda som skulle kunna ge svar är faktiskt EA. Men jag tror inte hon är så sugen på det.

Jag håller med dig om mycket här, framförallt att vi inte vet exakt vad som finns på ljudinspelningen. Jag tror inte att det hela
är planerat innan hon kommer dit, men ljudinspelningen i kombination med samtal/sms med vän/sambo gör att man kan anta att hon medvetet eller omedvetet halkat in i gamla hjulspår. I fallet DU satte hon på en ljudinspelning men bad inte DU att lämna lägenheten. I fallet GL hade hon kunnat åka hem om det var så att han verkade obehaglig och klängig.

Rättskandal är det med tanke på att GL häktades och vad vi vet om bevisningen. När EA kommer in med en fabriksåterställd telefon (och har raderat sms) och hon gjorde samma sak 2018... då häktar man fel person IMHO.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-04-01 kl. 13:28.
Citera
2021-04-01, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Våldtäkt och grovt oaktsam sådan ligger under allmänt åtal. Men om åtalet bygger på målsägandens lögner läggs saken bara ned. Det är ju obegripligt att inte MÄ straffas för mened, för att ha tagit samhällets resurser i anspråk och debiteras notan. Saken bara släpps om inte den anklagade driver egen sak. Är det verkligen såhär?
EA talar inte under sanningsförsäkran, hon har inte avlagt någon ed, så därför kan hon inte straffas för mened.
Men nog borde det finnas en "fängelsehåla" för henne, det anser jag. Gärna i form av en asyl.

EA har med sina falskanmälningar saboterat kvinnors trovärdighet vad gäller påståenden/anmälningar om våldtäkt.
Hon är en skam och borde därför drivas ut ur den samhälleliga gemenskapen och in på någon form av korrektionsanstalt.
Citera
2021-04-01, 13:19
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
om man tar en hel del olika mediciner, däribland mot oro och ångest och sedan dricker alkohol så är det kanske inte så konstigt med minnesluckor?

Ja, jag tror att psykofarmaka eller narkotika har en roll i det här, och i att inställningen till... eh... samvaro ändras över tid.

Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Rättskandal är det med tanke på att GL häktades och vad vi vet om bevisningen. När EA kommer in med en fabriksåterställd telefon (och har raderat sms) och hon gjorde samma sak 2018... då häktar man fel person IMHO.

Utredande polisers första uppgift är nog inte att börja läsa gamla domar, utan det är att förhöra och säkra bevis. Inte heller går det att avskriva ett fall med motiveringen "något liknande verkar ha hänt förut". Det hade också varit enormt rättsosäkert.

Sedan har säkert detta varit en del i att målet avskrevs. Man kan ju tycka att det borde avskrivits snabbare. Personligen är jag förvånad över att det avskrevs så snabbt som det gjorde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in