Citat:
Ursprungligen postat av
Milosebic
Du menar att viruset kommit in i Europa med båtflyktingar som tagit sig över medelhavet?
Nej. Det menar jag inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Milosebic
Jag tror du har fel.
Jag tror att viruset anlände med flygplan från Asien.
Däremot tror jag att "flyktingarna" från Afrika är en anledning till att Europas makthavare inte ville stänga till gränsen.
För att stänga ute viruset, så behöver alla ankommande resenärer sättas i karantän, oavsett huruvida dom kommer med flyg från Asien, eller med båt från Afrika. Det fungerar inte att stänga gränserna, men göra undantag för "flyktingar". I så fall, så kommer viruset att komma in med "flyktingarna" som inte är några äkta flyktingar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Milosebic
Tycker du inte att det finns fler kontaktpunkter i Europas ca 50 länder, som alla inbördes har ett antal flygplatser, tågstationer osv osv än det gör i Taiwan, en ö utanför en totalitär kommunistisk stormakt som under lång tid mer eller mindre öppet haft en plan att invadera landet? Jag tycker det.
Ifall Taiwan hade gjort som Europa, och hållit flygtrafiken öppen för smittbärare, så hade Taiwan nu befunnit sig i samma misär som Europa. Taiwan har lyckats på grund av att dom bestämde sig för att inte släppa in viruset.
När Ryssland stängde gränsen mot Kina, så försvann möjligheten för viruset att spridas landvägen från Kina till Europa. (Det skulle ta tid för viruset att spridas vägen Afghanistan - Iran - Turkiet.) En sjöresa tar längre tid än sjukdomens inkubationstid. Slutsats: Viruset anlände med flyg.
Citat:
Ursprungligen postat av
Milosebic
Din jämförelse mellan Europa och Taiwan känns faktiskt lite ogenomtänkt eller som jag uttrycker det, naiv. Det haltar liksom.
Mitt syfte var inte att göra en rättvis jämförelse. Mitt syfte var att inhämta lärdom från länder som bevisligen har lyckats hålla viruset borta.
Du kan säga "det är inte rättvist att jämföra Europa med Taiwan". Men det kommer inte att hjälpa oss besegra viruset. Ifall vi däremot lär oss av andra länders framgångar, så kommer vi att lyckas bättre med att bekämpa viruset.