2021-04-01, 09:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är inte riktigt så..

https://www.folkhalsoguiden.se/nyheter/ojamlika-forutsattningar-att-skydda-sig-mot-covid-19/

Fast det är så. Du väljer själv om du ska riskera att bli smittad. Det här är ett IQ-test.
Citera
2021-04-01, 09:52
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Du menar att viruset kommit in i Europa med båtflyktingar som tagit sig över medelhavet?

Nej. Det menar jag inte.

Citat:
Jag tror du har fel.

Jag tror att viruset anlände med flygplan från Asien.

Däremot tror jag att "flyktingarna" från Afrika är en anledning till att Europas makthavare inte ville stänga till gränsen.

För att stänga ute viruset, så behöver alla ankommande resenärer sättas i karantän, oavsett huruvida dom kommer med flyg från Asien, eller med båt från Afrika. Det fungerar inte att stänga gränserna, men göra undantag för "flyktingar". I så fall, så kommer viruset att komma in med "flyktingarna" som inte är några äkta flyktingar.

Citat:
Tycker du inte att det finns fler kontaktpunkter i Europas ca 50 länder, som alla inbördes har ett antal flygplatser, tågstationer osv osv än det gör i Taiwan, en ö utanför en totalitär kommunistisk stormakt som under lång tid mer eller mindre öppet haft en plan att invadera landet? Jag tycker det.

Ifall Taiwan hade gjort som Europa, och hållit flygtrafiken öppen för smittbärare, så hade Taiwan nu befunnit sig i samma misär som Europa. Taiwan har lyckats på grund av att dom bestämde sig för att inte släppa in viruset.

När Ryssland stängde gränsen mot Kina, så försvann möjligheten för viruset att spridas landvägen från Kina till Europa. (Det skulle ta tid för viruset att spridas vägen Afghanistan - Iran - Turkiet.) En sjöresa tar längre tid än sjukdomens inkubationstid. Slutsats: Viruset anlände med flyg.

Citat:
Din jämförelse mellan Europa och Taiwan känns faktiskt lite ogenomtänkt eller som jag uttrycker det, naiv. Det haltar liksom.

Mitt syfte var inte att göra en rättvis jämförelse. Mitt syfte var att inhämta lärdom från länder som bevisligen har lyckats hålla viruset borta.

Du kan säga "det är inte rättvist att jämföra Europa med Taiwan". Men det kommer inte att hjälpa oss besegra viruset. Ifall vi däremot lär oss av andra länders framgångar, så kommer vi att lyckas bättre med att bekämpa viruset.
Citera
2021-04-01, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Problemet är väl att det drabbar alla, finns ingen som är förskonad från det här, tyvärr.
Drabbar alla?

67 st har avlidit i gruppen 0-39 år, en grupp bestående av ca 5 miljoner människor, av dem hade flera underliggande sjukdomar. Skulle knappast påstå att alla är drabbade, i princip hela gruppen 0-39 år är opåverkade av covid, det är en icke-händelse för dessa när det gäller att drabbas av sjukdom, ungefär lika påtaglig som en vanlig influensa. Pandemin påverkar dessa i form av restriktioner, och i sin tur psykisk ohälsa, bristande livskvalite osv som följd av dessa. Många av dessa får uppleva detta som ett bortkastat år, under tiden då man brukar "leva" som mest.

Vad tror du pensionärerna på ålderdomshemmet tänker på när dom sitter där om dagarna, sina goda dagar när dom var 80+ och fick tillbringa dagarna i ett ålderdomshem eller när dom levde livet under sina glansdagar i ungdomen?

Säger inte att man skulle skitit i att ha restriktioner och haft allt öppet som ingenting hänt, men det är bara löjligt att sitta och påstå att covid är ett riktigt hot mot dessa 5 miljoner människor i befolkningen, för det är det inte. Tack och lov är inte Sverige nedstängt i någon lockdown..
Citera
2021-04-01, 10:06
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Det är tredubbla trångboddheten i sverige jämfört med norge som du ser. Och tittar du på hur landet är uppbyggt rent infrastrukturmässigt så ser du att det är ganska stora skillnader också.

Folkhälsan och åldern är de viktigaste faktorerna och invandrare har betydligt sämre hälsa än infödda svenskar. Det är därför vården är så pass belastad. Och så var det redan innan pandemin startade.
Nu gissar du att vården var belastas av utrikes födda även före pandemin!
Åldersfördelningen har vi ju redan konstaterat att den är väldigt lika mellan Sverige och Norge, inte som du trodde alltså.

Norge har ungefär hälften så många invånare som Sverige och borde då ha 2 750 döda (med hänsyn tagen till trångboddhet) om "sverigemodellen" tillämpats. I verkligheten har de runt 675 dödsfall.

Sverige har misslyckats, men det betyder inte att det är fel på modellen som tillämpats tycker jag.
Det som gått riktigt fel är framför allt att Regeringen och FoHM inte givit nödvändig stöttning till kommunernas äldreboenden och SÄBO.
Citera
2021-04-01, 10:13
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Problemet är väl att det drabbar alla, finns ingen som är förskonad från det här, tyvärr.
Citat:
Det är inte riktigt så..

https://www.folkhalsoguiden.se/nyheter/ojamlika-forutsattningar-att-skydda-sig-mot-covid-19/
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Drabbar alla?

67 st har avlidit i gruppen 0-39 år, en grupp bestående av ca 5 miljoner människor, av dem hade flera underliggande sjukdomar. Skulle knappast påstå att alla är drabbade, i princip hela gruppen 0-39 år är opåverkade av covid, det är en icke-händelse för dessa när det gäller att drabbas av sjukdom, ungefär lika påtaglig som en vanlig influensa. Pandemin påverkar dessa i form av restriktioner, och i sin tur psykisk ohälsa, bristande livskvalite osv som följd av dessa. Många av dessa får uppleva detta som ett bortkastat år, under tiden då man brukar "leva" som mest.

Vad tror du pensionärerna på ålderdomshemmet tänker på när dom sitter där om dagarna, sina goda dagar när dom var 80+ och fick tillbringa dagarna i ett ålderdomshem eller när dom levde livet under sina glansdagar i ungdomen?

Säger inte att man skulle skitit i att ha restriktioner och haft allt öppet som ingenting hänt, men det är bara löjligt att sitta och påstå att covid är ett riktigt hot mot dessa 5 miljoner människor i befolkningen, för det är det inte. Tack och lov är inte Sverige nedstängt i någon lockdown..
Bara för att det är få 0 - 39-åringar som dör kan man väl inte påstå att viruset inte drabbar alla.
Nästan 5000 personer under 40 år har legat på sjukhus pga. covid19-infektion, 350 av dem på IVA.

Om ett år vet vi hur befolkningen har drabbats av covid-19 och ev. följdsjukdomar så det är väl egentligen för tidigt at dra några slutsatser ännu.

Edit
Någon total nedstängning tror jag nästan ingen här hade varit intresserad av, men jag tror att en kraftig nedstängning på ett par veckor direkt efter jul- och nyårshelgerna hade givit ett väldigt bra resultat utan att vara så väldigt skadligt.
Senast redigerad av Surtruten 2021-04-01 kl. 10:17.
Citera
2021-04-01, 10:19
Medlem
Citat:
Så om vi tar emot en massa människor så är vi goda och om vi istället värnar vår egen familj så är vi onda? På vilket sätt är Finland värre, det verkar ha gått ganska bra där med?

Ska jag behöva förklara varför man är god i ett land då man räddar människor från ruiner och bomber?
Medans man i de andra 2 grannländerna i Norden inte har gjort det

Finland har varit extremt restriktiva med att hjälpa människor undan krig och förföljelse. Norge lite bättre. Sverige har dock varit alldeles för naiva och generösa. Men vem visste att en pandemi skulle komma.

Smittmotorn i Sverige och många andra mångkulturella länder är ghettona. Norge och Finland har haft det betydligt lättare.
Citera
2021-04-01, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Bara för att det är få 0 - 39-åringar som dör kan man väl inte påstå att viruset inte drabbar alla.
Nästan 5000 personer under 40 år har legat på sjukhus pga. covid19-infektion, 350 av dem på IVA.

Om ett år vet vi hur befolkningen har drabbats av covid-19 och ev. följdsjukdomar så det är väl egentligen för tidigt at dra några slutsatser ännu.
Så då är det 4 994 650 personer under 40 år som inte legat på sjukhus eller IVA... Man måste ha lite perspektiv på siffrorna.

Att legat på sjukhus för covid19 infektion kan innebära att man fick ligga i en säng 10 timmar på övervakning med paracetamol som behandling innan man blev hemskickad, det säger inte så mycket om ens sjukdomsbild, ungdomar har åkt in på akuten för säsongsinfluensan innan corona.

Alternativet att låsa in folk och ha stora restriktioner under en längre tid är inte heller riskfritt, det är med stor sannolikhet värre för alla under 39 än en eventuell covid-19 episod.. Följeffekterna av alla barn och ungdomar som fått spendera en massa tid med distansstudier kommer säkerligen märkas i många år med.

Citat:
Edit
Någon total nedstängning tror jag nästan ingen här hade varit intresserad av, men jag tror att en kraftig nedstängning på ett par veckor direkt efter jul- och nyårshelgerna hade givit ett väldigt bra resultat utan att vara så väldigt skadligt.
Varför? Siffrorna sjönk snabbt ändå... Någon negativ effekt av jul och nyårshelgerna gick ju inte se.
Senast redigerad av David86 2021-04-01 kl. 10:26.
Citera
2021-04-01, 10:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Fast det är så. Du väljer själv om du ska riskera att bli smittad. Det här är ett IQ-test.

Hur väljer de i förorterna det? Vad har de för valmöjligheter jämfört med oss som kan jobba hemma?

Och vad är det som är så farligt med att bli smittad om man är ung och frisk i övrigt?
Citera
2021-04-01, 10:32
Medlem
Citat:

Din jämförelse mellan Europa och Taiwan känns faktiskt lite ogenomtänkt eller som jag uttrycker det, naiv. Det haltar liksom.

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Du kan säga "det är inte rättvist att jämföra Europa med Taiwan". Men det kommer inte att hjälpa oss besegra viruset. Ifall vi däremot lär oss av andra länders framgångar, så kommer vi att lyckas bättre med att bekämpa viruset.

Jag har inte sagt att det inte är rättvist. Jag har sagt att det är ogenomtänkt och naivt att jämföra Taiwan med hela Europa.
Citera
2021-04-01, 10:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nu gissar du att vården var belastas av utrikes födda även före pandemin!
Jag sitter inte och gissar. Vi har importerat en dålig folkhälsa och det är därför det går sämre för oss än för våra grannar.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/h/halsa-hos-personer-som-ar-utrikes-fodda--skillnader-i-halsa-utifran-fodelseland/?pub=61466

Citat:
Åldersfördelningen har vi ju redan konstaterat att den är väldigt lika mellan Sverige och Norge, inte som du trodde alltså.
Det är ganska stora skillnader mellan länderna ändå. https://www.dagensarena.se/innehall/darfor-skiljer-sig-dodligheten-nordens-aldrevard/

Citat:
Norge har ungefär hälften så många invånare som Sverige och borde då ha 2 750 döda (med hänsyn tagen till trångboddhet) om "sverigemodellen" tillämpats. I verkligheten har de runt 675 dödsfall.

Citat:
Sverige har misslyckats, men det betyder inte att det är fel på modellen som tillämpats tycker jag.
Det som gått riktigt fel är framför allt att Regeringen och FoHM inte givit nödvändig stöttning till kommunernas äldreboenden och SÄBO.
Ja sverige har misslyckats absolut med att skydda de äldre och de trångbodda. Inget snack om det. Men länderna har fortfarande helt olika förutsättningar att klara av pandemin beroende på nivån på folkhälsan.
Citera
2021-04-01, 10:43
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Hur väljer de i förorterna det? Vad har de för valmöjligheter jämfört med oss som kan jobba hemma?

Och vad är det som är så farligt med att bli smittad om man är ung och frisk i övrigt?
Förutom än så länge okända senkomplikationer så kan du smitta ner någon som inte är ung och frisk. Risken är påtaglig.
Citera
2021-04-01, 10:45
Medlem
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-vaccin/

13.7% är nu vaccinerade med första dosen.

Kommande två veckorna får vi 1.000.000 doser. Det motsvarar nästan 20% av den vuxna befolkningen.

När 30% fått sin första dos kan vi garanterat börja se effekt på sjunkande trend. Skönt säger jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in