Citat:
Ursprungligen postat av
Antialles
Blöjor bärs under akterpartiet, inte i ansiktet. Det är iofs inte konstigt att foliehattar kallar munskydd för munblöjor när det mesta som rinner ur munnen på er är flytande scheiss....
Efter mer än 1 års användning av munskydd i jobbet är jag gruvligt less på det men det är fortfarande ett munskydd, inte en munblöja. Såvida man inte har munnen i arslet då dvs....
Gällande munskyddsbärandets eventuella biverkningar skulle jag vilja se en studie. Många upplever att det blir tyngre att andas i munskydd. Jag tillhör den gruppen.
MEN jag har kontrollerat syreupptagningen med saturationsmätare både på mig själv och på patienter och syreupptagningen är densamma med och utan munskydd.
Däremot är vi många som upplever att andningen blir tyngre, snabbare och jobbigare när vi använder munskydd. Särskilt jobbigt blir det att arbeta och anstränga sig i det. Än värre blir det förstås när det är hög temperatur. Ännu värre blir det när man är utstyrslad med täta plastförkläden, huvudskydd, visir etc utöver munskyddet.
Jag har läst en del om de kemikalier som påstås användas vid tillverkningen av munskydden och de är hälsovådliga. Flera kollegor säger sig ha fått rökhosteliknande symtom av munskydden trots att de inte är rökare eller vistas i rökiga miljöer.
Man behöver nog inte vara raketforskare för att inse att munskydden släpper ifrån sig kemikalier och ludd när de blir fuktiga av vår utandningsluft.
Frågan är om någon ens har påbörjat en studie av effekterna det får på munskyddsbärarnas hälsa?
Jag bävar inför att bära skiten i sommar då jag minns förra sommarens elände med munskydd, långärmade plastförkläden och högt tempo på jobbet. Det höga tempot är jag van vid men munskyddsbärandet börjar ta ut sin rätt.
Ett annat uppenbart problem med munskydden är att de dumpas ÖVERALLT. Det ser ut som en jävla svinstia på gator och torg. Även i vårt omklädningsrum hamnar använda munskydd på golvet istf i lockförsedda papperskorgar. Där ser det sunkigt ut men utomhus sprids de ju för vinden och djur fastnar i dem. Det är ofräscht och skadligt för dem.