2021-03-31, 23:30
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Munskyddet är den nya foliehatten.

Det här är just problemet med att inte ha officiella vetenskapliga utredningar/resultat som bekräftar huruvida andningsskydd gör skillnad eller inte.

Regering och media har inte direkt gått ut med att förespråka användning av andningsskydd och vi kan inte heller veta om andningsskydd fungerar rent empirisk, men mycket talar för att det faktisk gör skillnad.

Partikeln som Covid-19 utgör kan kanske inte fullt stoppas av ett andningsskydd av duglig kvalitet som KN-95 (partikeln är egentligen för liten). Det är en form av välsignelse att andningsskydden av denna högre grad faktiskt minskar risken för smitta drastiskt.
Citera
2021-03-31, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Problemet är hysterin kring corona. Det har förstorats upp och tyvärr kommer nu folk att dö i cancer i onödan pga det. Det är inte bra. Vi behöver en nyanserad bild.

Vi har redan nu en ganska nyanserad bild av pandemin tycker jag.. Jag upplever dock att du snarare har en enkelspårig bild av densamma.
Citera
2021-03-31, 23:31
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Vem exakt vill låsa in dig egentligen?

De flesta länders makthavare vill låsa in sina invånare och har så gjort under stora delar av de senaste 13 månaderna. Att de ges tillåtelse att besöka en matbutik och ta en kort joggingtur per dag betyder inte att de inte är inlåsta.
Citera
2021-03-31, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Ja, att tro att hälsa har någon betydelse är bara tokiga konspirationsteorier.

Att 93% av coviddöda redan haft minst 2 andra dödliga sjukdomar vid dödstillfället är bara en slump. Detsamma gäller det faktumet 80% av alla intensivvårdade är överviktiga. Endast tillfälligheter. Vad man äter, hur mycket man väger etc etc, har ingen som helst betydelse för ens hälsa.

Vaccin däremot, framtaget av vinstdrivna företag, det är bra grejer det. Så även lockdowns. Aldrig tidigare provat, samt inga bevis för att de har någon positiv effekt, men ändå, det är ändå självklart att man inför dessa vid en pandemi (som sagt, aldrig gjorts förut vid en pandemi, värre eller i nivå med denna, men ändå självklart nu).

Och munskydd. Att vilja kunna andas frisk luft istället för koldioxid är bara en konspirationsteori.

De som dog av Covid hade det som huvudsaklig dödsorsak. De dog inte av de övriga sjukdomarna.
Citera
2021-03-31, 23:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
De är absolut inga roliga människor. Egentligen är allt väldigt enkelt, dessa foliehattar kan göra egna lockdowns, ta sina vacciner och låta oss andra få leva våra liv. Finns inget som hindrar dem.

Precis. Är man en foliehatt och är rädd för covid så får man hålla sig hemma och låsa in sig på egen bekostnad.
Citera
2021-03-31, 23:34
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Vi har redan nu en ganska nyanserad bild av pandemin tycker jag.. Jag upplever dock att du snarare har en enkelspårig bild av densamma.

Nä det har vi ju inte eftersom så många foliehattar sig i onödan och läser statistik som fan läser bibeln. Mkt av problemen med pandemin skulle sannolikt försvinna om inte så många satt och läste nyheter från mainstream media hela dagarna.
Citera
2021-03-31, 23:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
De som dog av Covid hade det som huvudsaklig dödsorsak. De dog inte av de övriga sjukdomarna.

Det sliter oerhört på kroppen att ha kroniska sjukdomar över tid. Även om covid utlöste dödsförloppet så är det sannolikt ålder och de bakomliggande sjukdomarna som också bidragit till döden.

Kan man inte förstå det är man inte nyanserad och balanserad i sitt synsätt anser jag.
Citera
2021-03-31, 23:37
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
De är absolut inga roliga människor. Egentligen är allt väldigt enkelt, dessa foliehattar kan göra egna lockdowns, ta sina vacciner och låta oss andra få leva våra liv. Finns inget som hindrar dem.

Den enda slutliga lösningen är nog att vi som inte fått vår amygdala kidnappad av ett mediavirus och därför fortfarande kan tänka klart startar upp ett eget parallelt samhälle framöver. Jag har personligen mycket svårt att se att den här världen ska kunna återgå till något som liknar det normala inom överskådlig framtid.

Även om såklart festande ungdomar och andra folksamlingar ger en lite hopp då och då.
Citera
2021-03-31, 23:38
Medlem
Citat:
Nä det har vi ju inte eftersom så många foliehattar sig i onödan och läser statistik som fan läser bibeln. Mkt av problemen med pandemin skulle sannolikt försvinna om inte så många satt och läste nyheter från mainstream media hela dagarna.

Om jag ska vara ärlig så tycker jag du är just en sådan person som läser statistik på ett tveksamt sätt. Vad jag sett hittills så kommer du sällan med källor till dina påståenden och när du väl kommer med en sådan så innehåller aldrig källan något evidens för det du påstår.
Citera
2021-03-31, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Nu vet jag inte vad du grundar det på men du kan inte direkt likställa Norges ekonomi med den Svenska.

De har andra förhållanden till löner, skatter och utgifter än vad vi har i Sverige.
Såhär blev ekonomin 2020:

Sverige:
Statsskuld: +3.2% av BNP
BNP: -2.8%

Norge:
Statsskuld: +15.8% av BNP (men 10% täcktes av uttag från oljefonden)
BNP: -2.5%

Finland:
Statsskuld: +6.8% av BNP
BNP: -3.8%

Danmark:
Statsskuld: +8.2% av BNP
BNP: -3.3%

Norge har haft ett underskott relativt Sverige på nästan 13% av BNP. Det är 650 miljarder kronor vi sparade på att inte göra som Norge. Pengar som Norge pumpade in i sin ekonomi förra året, för att undvika skenande konkurser och arbetslöshet. En kostnad du och jag hade fått betala framöver i form av högre skatter, sämre pension, sämre skola, sämre vård, prisinflation utan lönehöjningar m.m.
Citera
2021-03-31, 23:40
Medlem
Citat:
Det sliter oerhört på kroppen att ha kroniska sjukdomar över tid. Även om covid utlöste dödsförloppet så är det sannolikt ålder och de bakomliggande sjukdomarna som också bidragit till döden.

Kan man inte förstå det är man inte nyanserad och balanserad i sitt synsätt anser jag.

De kan absolut bidra, det förnekar jag inte. Men den huvudsakliga dödsorsaken är Covid och inget annat. Vidare så skulle de avlidna inte dött där och då om de inte fått Covid.
Citera
2021-03-31, 23:40
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
I cancer, hjärtinfarkter, självmord, sämre folkhälsa som leder till ännu sämre skydd mot sjukdomar. Listan kan göras lång.

För att inte tala om skadan på barnen som inte fått gå i skolan och vad det får för långsiktiga konsekvenser. Med lite fantasi så förstår du nog att det INTE är en bra idé att stänga ner skolor som man gjort i många länder.

Ibland kan jag undra om du lever långt ut i skogen under en gran, bakom en skyddande sten.
Jag åtminstone tar detta på allvar och tycker att vi bör vidtaga åtgärder för att till en början efter bästa förmåga bör stoppa denna smittspridning.

Vi är i en global krissituation som vi just nu inte kan hantera och vet varken hur mycket jävligare det kan bli eller när det förhoppningsvis kan vara över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in