2021-04-01, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Låter som en brevförsändelse.

Det är endast avsädare som kan reklamera, då de är de som har köpt tjänsten. Om det är ett amerikansk företag så får de reklamera till amerikanska postverket.

Du som mottagare kan inte reklamera till Postnord, då du inte betalt för frakten. (Att du ev. betalt till säljaren spelar ingen roll).

Vägrar avsändaren att reklamera så kan inget göras.

Varför i helvete ska det vara så krångligt! Det var ju posten som upptäckte stölden, paketet var i deras händer och således under deras ansvar när det försvann. Då ska de väl själva kunna starta sitt jävla claim mot sig själva!? Helt otroligt hur saker och ting sköts nuförtiden!

Jag skulle ringa upp posten och skälla ut dem!
Citera
2021-04-01, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunflare
Varför i helvete ska det vara så krångligt! Det var ju posten som upptäckte stölden, paketet var i deras händer och således under deras ansvar när det försvann. Då ska de väl själva kunna starta sitt jävla claim mot sig själva!? Helt otroligt hur saker och ting sköts nuförtiden!

Jag skulle ringa upp posten och skälla ut dem!

Jag håller helt med dig. Kan ju tycka att om inte jag lyckas få avsändaren att fatta borde Postnord kunna backa upp mig och hjälpa mig. Någon form av eget ansvar borde de kunna se i detta fall.

Har redan lagt ner alldeles för mycket tid på detta och kommer förmodligen inte orka tjafsa mer med avsändarens kundtjänst.
Citera
2021-04-01, 06:52
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViaGetty
Vad snackar du om?
När du ingår ett köpekontrakt med någon så finns det specificerat vilka leveransvillkor som kommer att användas.

I dessa bestäms vem som är ansvarig för godset från när. Exempelvis i det villkoret jag skrev är köparen ansvarig från att varan lämnar säljarens lager.
Senast redigerad av Asmodeusvult 2021-04-01 kl. 06:57.
Citera
2021-04-01, 08:52
Medlem
ViaGettys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
När du ingår ett köpekontrakt med någon så finns det specificerat vilka leveransvillkor som kommer att användas.

I dessa bestäms vem som är ansvarig för godset från när. Exempelvis i det villkoret jag skrev är köparen ansvarig från att varan lämnar säljarens lager.
Nej. Något sådant finns INTE i detta fall.
Citera
2021-04-01, 10:56
Medlem
Det har sagts tidigare, men tål att upprepas. Du ska vända dig till den part som du har ett avtal med. dvs. avsändaren, inte PostNord.

Då får avsändaren reklamera hos det transportbolag som har använts. I det här fallet torde försändelsen ha skickats som en postal item, enligt regelverket för UPU. I dokumentet nedan finns bestämmelser om vilka ersättningar som ska gälla mellan postoperatörer om försändelser skadas eller försvinner:

https://www.upu.int/UPU/media/upu/files/UPU/aboutUpu/acts/manualsInThreeVolumes/actInThreeVolumesManualOfConventionEn.pdf
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in