2021-03-31, 18:01
Medlem
I höstas crowdfundade jag en produkt, produkten levererades med spårbarhet och var dessutom en vända på tullen. Dagen den skulle delas ut bröt sig någon in i den så kallade "Buntboxen" där paketen hämtas upp av brevbäraren. Personen som lämnade paketen till buntboxen hade lyckats notera mitt namn och Postnord kunde därför skicka mig ett personligt brev där de berättade att jag hade fått ett paket stulet. De ville att jag skulle kontakta avsändaren som då skulle göra ett "claim" och jag skulle då få ersättning.

Sagt och gjort, avsändaren ville då ha bevis på att paketet var stulet och jag skickade in en kopia på brevet jag fått av Postnord, vilket skapat situationen jag nu befinner mig i.
Avsändaren ser Postnords "erkännande" av att paketet blivit stulet som att problemet ligger hos dem och tycker Postnord ska stå för alla kostnader och vill inte göra mer åt saken. Postnord kräver dock att avsändaren gör en anmälan hos dom för att något ska hända. Eftersom avsändaren vägrar kontakta Postnord har jag nu hamnat i ett märkligt moment 22.

Det är inte mycket pengar det handlar om, runt 80 dollar. Men rättshaveristen i mig tycker ju inte det är jag som ska drabbas av att två företag bara pekar på varandra. Extra störigt är också att jag fick en extra utgift pga tullen.

Jag antar att det är inte mycket jag kan göra åt situationen men är ändå lite nyfiken på om det finns någon lag eller liknande jag hade kunnat hänvisa till för att få antigen Postnord eller avsändaren att agera eller ersätta mig. Avsändaren är ett amerikanskt företag med usel kundtjänst som bara går att maila. Bråkar ju hellre med Postnord om det är möjligt.
Citera
2021-03-31, 18:20
Medlem
ViaGettys avatar
1) Det heter buntlåda
2) Paket hamnar aldrig i buntlådor

Var det möjligtvis ett brev som stals ur buntlådan?
Citera
2021-03-31, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViaGetty
1) Det heter buntlåda
2) Paket hamnar aldrig i buntlådor

Var det möjligtvis ett brev som stals ur buntlådan?

Du har säkert helt rätt, jag kan ej brevbärarlingot. Spelar det någon roll för min fråga?
Citera
2021-03-31, 18:31
Medlem
diseuses avatar
Hade det varit ett svensk företag, då hade sen leverans av vara inneburit att du hade kunnat kräva av företaget att de fullföljer köpet. Med andra ord, har paketet försvunnit på vägen får de lov att skicka ett nytt paket. Om det inte går (för att det är en begränsad upplaga), då hade du kunnat häva köpet. En hävning innebär att du får dina pengar tillbaka. Den du skulle vända dig till i så fall är företaget som sålde varan, eftersom det är de du är kund hos. Postnord har rättare sagt företaget som sin kund. Du är snarare Postnords "kunds kund", så att säga. Postnord står i skuld till företaget, och företaget står i sin tur i skuld till dig. Postnord har inte direkt en skuld till dig på grund av det stulna paketet, utan bara indirekt. Uttryckt annorlunda, för att få kompensation skulle du vända dig till företaget och säga "jag vill ha mina pengar tillbaka". Sen får företaget tjafsa med Postnord.

Som sagt, detta gäller bara när företaget du köpt ifrån är svenskt. Du skriver att det är ett företag i USA som sålt. Då gäller (typiskt sett) amerikanska lagar och regler. Det kan vara så att det står något särskilt i något avtal du ingick när du betalade för crowdfundingen. Något om "vid utebliven leverans" eller något sånt?
Citera
2021-03-31, 18:34
Medlem
ViaGettys avatar
Du har för övrigt inte hamnat i något moment 22. Tekniskt sett är detta avsändarens problem då det är avsändarens försändelse som kommit bort. Det är därför posten säger att avsändaren skall reklamera.

Nu verkar avsändaren skita i huruvida hans paket kommer fram eller ej. Anledningen till det är att han redan har fått betalt genom en transaktion i en parallell kanal som posten har föga att göra med.

Visst, postens regler och attityd är inte anpassade för din situation och crowdfunding.

Två tips: När du beställer saker på nätet, få sakerna först och betala sedan. När du crowdfundar eller ändå envisas med att betala före du fått grejerna, gör det bara till folk du litar på.
Citera
2021-03-31, 18:52
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViaGetty
Du har för övrigt inte hamnat i något moment 22. Tekniskt sett är detta avsändarens problem då det är avsändarens försändelse som kommit bort. Det är därför posten säger att avsändaren skall reklamera.
Det beror förstås på under vilka leveransvillkor varan skickats. "Ex Works" (EXW) så är det TS problem.
Citera
2021-03-31, 18:55
Medlem
ViaGettys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
"Ex Works" (EXW) så är det TS problem.
Vad snackar du om?
Citera
2021-03-31, 19:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Chris.K
I höstas crowdfundade jag en produkt, produkten levererades med spårbarhet och var dessutom en vända på tullen. Dagen den skulle delas ut bröt sig någon in i den så kallade "Buntboxen" där paketen hämtas upp av brevbäraren. Personen som lämnade paketen till buntboxen hade lyckats notera mitt namn och Postnord kunde därför skicka mig ett personligt brev där de berättade att jag hade fått ett paket stulet. De ville att jag skulle kontakta avsändaren som då skulle göra ett "claim" och jag skulle då få ersättning.

Sagt och gjort, avsändaren ville då ha bevis på att paketet var stulet och jag skickade in en kopia på brevet jag fått av Postnord, vilket skapat situationen jag nu befinner mig i.
Avsändaren ser Postnords "erkännande" av att paketet blivit stulet som att problemet ligger hos dem och tycker Postnord ska stå för alla kostnader och vill inte göra mer åt saken. Postnord kräver dock att avsändaren gör en anmälan hos dom för att något ska hända. Eftersom avsändaren vägrar kontakta Postnord har jag nu hamnat i ett märkligt moment 22.

Det är inte mycket pengar det handlar om, runt 80 dollar. Men rättshaveristen i mig tycker ju inte det är jag som ska drabbas av att två företag bara pekar på varandra. Extra störigt är också att jag fick en extra utgift pga tullen.

Jag antar att det är inte mycket jag kan göra åt situationen men är ändå lite nyfiken på om det finns någon lag eller liknande jag hade kunnat hänvisa till för att få antigen Postnord eller avsändaren att agera eller ersätta mig. Avsändaren är ett amerikanskt företag med usel kundtjänst som bara går att maila. Bråkar ju hellre med Postnord om det är möjligt.

Du får förklara för det amerikanska bolaget att enligt svensk lagstiftning är det avsändaren som måste reklamera försändelsen och mottagaren kan inte göra någonting. De får kontakta den speditör som de skickade försändelsen med och reklamera varan. Speditören får sedan kontakta PostNord och bråka om ersättning.

Sedan skriver du att du häver avtalet och köper, då varan inte har kommit dig tillhanda, om avsändaren inte gör sin plikt mot dig.

Denna situation måste snart lösas då PostNord slarvar bort allt mer brev och paket.
Citera
2021-03-31, 20:28
Medlem
förklara för avsändaren att denne kommer att få ersättning för den förlorade varan, och på så vis kan den skicka en ny vara,

det verkar ju uppenbarligen vara som så att avsändaren inte förstått att denne kommer bli ersatt,
varför skulle avsändaren inte vilja sälja varan igen?
Citera
2021-03-31, 21:01
Medlem
Om du betalade med ett visa/Mastercard så kan du göra en reklamation via banken. Skicka in brevet från postnord och konversationen med säljaren så får du garanterat tillbaka pengarna.
Citera
2021-03-31, 21:35
Medlem
101.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris.K

Om du gjorde köpet med ett kreditkort kan du nu dra nytta av konsumentkreditlagen och lägga yrkandet på utställande bank.
Citera
2021-04-01, 00:24
Medlem
miikoss avatar
Låter som en brevförsändelse.

Det är endast avsädare som kan reklamera, då de är de som har köpt tjänsten. Om det är ett amerikansk företag så får de reklamera till amerikanska postverket.

Du som mottagare kan inte reklamera till Postnord, då du inte betalt för frakten. (Att du ev. betalt till säljaren spelar ingen roll).

Vägrar avsändaren att reklamera så kan inget göras.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in