2021-03-31, 23:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Coronaknemo
Med tanke på att du skrev ”Svenska män är världsledande på att våldta kvinnor och staten skyddar dessa” känns det som att det kvittar om du håller med eller inte. Antingen trollar du eller så är du efterbliven, båda lika illa.

Eller så har jag rätt.

Lagstiftningen på ämnet är inte tillräckligt progressiv helt enkelt.
Citera
2021-03-31, 23:20
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Att klippa & klistra för att få någon oskyldig fälld för ett brott behöver givetvis inte vara ett bevis för psykisk ohälsa. Det kan givetvis bara vara vanlig illvilja, kriminalitet, hämnd, utpressning eller många olika saker.

ps.
Till slut friades Marjasin helt av rätten, där domen klargjorde att Marjasin inte hade någon redovisningsskyldighet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sigvard_Marjasin
OT:
Jag minns att Leif Silbersky framträdde i Tv och var helt lugn och tvärsäker på att hans klient skulle frias. Han menade att åklagare inte på något sätt kunde visa att Marjasin hade vunnit något på sin klippande.

Egentligen var det lite rörande att landshövdingen själv skulle sitta och föra bok över kostnader för representationsmiddagar på slottet. Men han var väl lite sosse av gamla stammen och ville inte ta in hjälp för ”sina egna” affärer.

On topic; det är lite udda att jämföra Marjasins klippande av systemkvitton och liknande i sin bokföring med EAs döljande av bevisning för att stärka sin sak. Ingetdera tyder dock i sig på psykisk sjukdom.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-03-31 kl. 23:22.
Citera
2021-03-31, 23:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av QARevenge
Eller så har jag rätt.

Om kartan inte stämmer med terrängen så gäller kartan, right? Du har naturligtvis fel och är medveten om det, men spelar bara dum.
Citera
2021-03-31, 23:26
Medlem
Citat:
Att klippa & klistra för att få någon oskyldig fälld för ett brott behöver givetvis inte vara ett bevis för psykisk ohälsa. Det kan givetvis bara vara vanlig illvilja, kriminalitet, hämnd, utpressning eller många olika saker.

ps.
Till slut friades Marjasin helt av rätten, där domen klargjorde att Marjasin inte hade någon redovisningsskyldighet.
Han var väl en sparsam person kanske. Kanske hade ingått i hans uppfostran. Var vanligt förr i tiden.
Citera
2021-03-31, 23:31
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Min poäng står fast: jag kan inte se hur "klippande och klistrande" per se skulle vara ett argument för psykisk ohälsa hos MÄ. Jag förstår inte heller vad de som ägnar stor möda åt att kartlägga MÄ:s liv, katalogisera foton, leta efter porrfilmer, upprätta tidslinjer och posta allt i forumet ägnar sig åt eller vad de hoppas åstadkomma. Bara för att det är möjligt att gräva fram allt möjligt om en person i Sverige behöver man inte göra det. Man kan undra hur kaxiga alla dessa privatspanare skulle vara om de var tvungna att stå för allt de postar.
I ett så pass medialt uppmärksammat fall som detta så anser jag att det inte är ett dugg konstigt att vilja återskapa en slags almanacka på MÄ:s förehavanden. Det tycker jag inte att du kan klandra någon för. Dessutom finns det väldigt mycket som serveras på nätet som ett digert smörgåsbord, bara man söker på MÄ:s riktiga namn och/eller hennes ex-makes namn.

Det krävs alltså inte någon h4xx0r/hacker/code cracker-nörd med finnar och tandställning. Ingen stor möda alls, faktiskt. Inget särintresse. Du kan vara lugn
Senast redigerad av LuluBrooksie 2021-03-31 kl. 23:40.
Citera
2021-03-31, 23:35
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QARevenge
Eller så har jag rätt.

Det spelar ingen roll hur ”progressiv” du gör sexualbrottslagstiftningen; så länge den skall vara rättssäker så blir det svårt att döma för saker som skett mellan två personer utan vittnen.

Den tragikomiska lösningen man försökt med i Sverige är att göra normalt sex mellan t.ex. gifta eller sambos brottsligt, t.ex. att väcka sin partner med ett sexuellt närmande utan föregående samtycke. Det är ungefär lika begåvat som vår knivlag som göra att man i princip inte kan köpa med sig en kniv hem från affären, och i vart fall inte lägga den inne i bilen på väg hem.

För ett alienera majoriteten av befolkningen ytterligare har man tagit bort momentet ”våld” ur våldtäkt. Detta är helt obegripligt för man kunde ju lika gärna höjt straffet för sexuellt ofredande och/eller utnyttjande i stället.

Nåväl, detta är väl egentligen OT och passat kanske bättre i tråden Husvagsvensson startade. Fast fallet EA vs. DU visar hur galet det kan gå när TR hoppar från oaktsamhetsvåldtäkt via normalt samtal mellan tre personer, sedan oralsex med samtycke, tills sist till ny våldtäkt med tvångsinslag som inte avslutas tillräckligt snabbt av den tilltalade... HR kastade som tur var ut alltihop.
Citera
2021-03-31, 23:37
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:

ps.
Tack. Wikipediaartikelln hänvisar till samma artikel som jag. Där ges en lite annan bild av domen. Synd att inte själva domen finns tillgänglig.

Citat:
Sigvard Marjasins redovisningsteknik var inte brottslig, enligt den friande domen hade han inte gjort något för egen vinning. Däremot kan man nog beskriva den som egensinnig, ingen annan landshövding redovisade som Marjasin. Han hade ett konto i eget namn på vilket representationspengarna sattes in. Han gjorde matinköp till representation, men klippte isär kvitton så att endast slutsummorna var kvar. Han var enligt regelverket inte skyldig att redovisa dessa kvitton, men gjorde det ändå för att länsstyrelsen skulle kunna dra av mervärdesskatt.

Oavsett MÄ:s motiv tycker jag att hennes agerande i fallet UD visar att hon inte är särskilt förslagen. Att det skulle handla om utpressning i hennes fall tror jag inte alls på. Hämnd är fullt tänkbart.
Citera
2021-03-31, 23:44
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Tack. Wikipediaartikelln hänvisar till samma artikel som jag. Där ges en lite annan bild av domen. Synd att inte själva domen finns tillgänglig.

Oavsett MÄ:s motiv tycker jag att hennes agerande i fallet UD visar att hon inte är särskilt förslagen. Att det skulle handla om utpressning i hennes fall tror jag inte alls på. Hämnd är fullt tänkbart.
Jag tror inte heller på utpressning. Då hade det väl varit bättre att hota med att avslöja det hela för särbon.

Men nog förefaller hela upplägget ha varit överlagt och planerat. Ingen normalt funtad åker frivilligt hem till en person på jul-lunch och spelar in det hela i lönndom. Jag menar, om hon var orolig för vad GL skulle hitta på var det ju bara att inte åka dit. De bor inte ens i samma stad.

Om det är så att både hennes och väninnans mobiler fabriksåterställts efteråt, samma väninna som hon talade med på julafton, då är det ännu ett tecken på att det hela är överlagt. Under normala förhållanden skulle givetvis alla på MÄs sida vilja behålla så mycket bevisning som möjligt för att nå fällande dom. Men inte här.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-03-31 kl. 23:56.
Citera
2021-03-31, 23:55
Medlem
[quote=Sandkaka|75317088]
Citat:
Gullungen, jag är smickrad över ditt intresse för min person och dina fantasier om mig. Systematisk kartläggning av främlingars bakgrund verkar vara ett stort intresse hos hos dig och andra i tråden. Känns inte riktigt sunt.

Chef.Skinner jämförde MÄ: s "klippande och klistrande med Sigvard Marjasins. Marjasin blev åtalad för sitt pyssel med kvitton men åtalet underkändes. Som jag skrev i mitt svar till hen kan jag inte se hur "klippa och klistra" per se är uttryck för psykisk ohälsa. Marjasin verkade ju vara ytterst välfungerande på alla plan även om han klippte och klistade.

Med tanke på att åtal gällande MÄ:s klippande o klistrande etc inte väcktes efter rättegången mot UD och Lambertz anmälan om falsk tillvitelse inte ledde någonvart är det inte orimligt att anta att det inte är brottsligt agerande av henne.

(FB) Göran Lambertz misstänkt för våldtäkt (häktad, 2021-03-11, släppt 23/3)

Vem har sagt att det per se är psykisk ohälsa att klippa och klistra, igen har argumenterat för det i tråden. EA har troligtvis en borderline-diagnos men ingen har ju sagt att det är någon anledning till att klippa i ljudfiler det är ju förvanskande av bevis och landar på EA:s konto som bedragerska.
Det är ju lustigt att du och dina gelikar ständigt hittar på någonting som ingen har hävdat för att sedan argumentera mot detta, halmgubberetorik gång på gång.
Citera
2021-04-01, 00:09
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag tror heller inte på utpressning. Då hade det väl varit bättre att hota med att avslöja det hela för särbon.

Men nog förefaller hela upplägget ha varit överlagt och planerat. Ingen normalt funtad åker frivilligt hem till en person på jul-lunch och spelar in det hela i lönndom. Jag menar, om hon var orolig för vad GL skulle hitta på var det ju bara att inte åka dit. De bor inte ens i samma stad.

Om det är så att både hennes och väninnans mobiler fabriksåterställts efteråt, samma väninna som hon talade med på julafton, då är det ännu ett tecken på att det hela är överlagt. Under normala förhållanden skulle givetvis alla på MÄs sida vilja behålla så mycket bevisning som möjligt för att nå fällande dom. Men inte här.
Enligt Lambertz brukar MÄ göra ljudinspelningar närmast rutinmässigt. Skälet till detta är inte att hon är rädd för att bli utsatt för sexuella övergrepp. Vi vet inte om hennes ljudinspelningar finns kvar i molnet.

Citat:
Emma tillfrågas hur hon spelade in de ljudinspelningarna hon skickat in.
Emma svarar att hon spelade in dem med mobilen. Hon får ibland ångest att hon inte minns saker från dagen innan. Det har hänt att hon fått minnesluckor tidigare, speciellt i samband med medicinen och det kan ge mycket ångest efteråt för att hon inte vet vad som hänt. Hon spelar in för att hon vill ha en uppfattning om vad som hände, det var lika på julafton. Jag utgår från att utredarna har information som styrker att detta är en trovärdig förklaring.

Emma tillfrågas kring att hon sagt att hon först inte kom ihåg att hon hade inspelningarna.
Emma säger att tidigare har hon gjort så, spelat in och lyssnat igenom och sedan raderat. Emma säger att det är svårt att säga hur ofta hon spelar in, hon spelar alltid in föreläsning-arna på universitetet till exempel. Emma berättar att när hon vaknade den 25 december hade hon ångest över minnesluckorna så hon ville veta om vad som hände. Hon antar att det är därför hon spelar in. Den 24 december minns hon inte att hon spelat in inspelningarna.
http://goranlambertz.se/manipulations-och-forsummelsebetraktelse/

Jag håller med om att fabriksåterställandet är fel. Uppenbarligen vill de inte visa vad som finns i telefonen. Det kan handla om annat som inte har med målet att göra. Att det går att återskapa raderade ljudfiler eller hitta dem i ett ev moln visste hon ju.
Citera
2021-04-01, 00:11
Medlem
Citat:

Det först fetade:
Måste invända. Hade domen i Marjasin-målet funnits tillgänglig ser jag det som inte helt uteslutet att du i så fall hade försökt föra in den som en fokusförskjutning i detta ärende vi nu diskuterar, dvs EA ./.. GL eller vice versa.

Det andra fetade:
Måste invända även här. Anser att EA med all tydlighet visat att hon är synnerligen förslagen! Att vid två tillfällen av påstådd våldtäkt mot två olika män använda sig av "klipp-och-klistra"-metoden i ljudfiler hon spelat in i smyg, det visar på en iskall och hänsynslös förslagenhet!

Att hon däremot är frapperande klumpig när det gäller metodiken (lämnar kompletta och analyserbara spår efter sig), det skall vi vara glada för. Det kan göra att EA blir omhändertagen och det bör både GL och DU applådera.
Jag också, jag betalar nämligen skatt i Sverige.
Senast redigerad av Carinah78 2021-04-01 kl. 00:15.
Citera
2021-04-01, 00:20
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Vem har sagt att det per se är psykisk ohälsa att klippa och klistra, igen har argumenterat för det i tråden. EA har troligtvis en borderline-diagnos men ingen har ju sagt att det är någon anledning till att klippa i ljudfiler det är ju förvanskande av bevis och landar på EA:s konto som bedragerska.
Det är ju lustigt att du och dina gelikar ständigt hittar på någonting som ingen har hävdat för att sedan argumentera mot detta, halmgubberetorik gång på gång.

Jag citerade ju Chef.Skinner I inlägget du svarade på. Det är lustigt att du har så dålig läsförståelse.

Citat:
Hon har inte alla hästar hemma i stallet, hennes klumpiga försök att göra en Marjasin vittnar om det.(Klippt och klistrat med ljudfiler i telefonen)

Citat:
Ursprungligen postat av Chef.Skinner
Hon har inte alla hästar hemma i stallet, hennes klumpiga försök att göra en Marjasin vittnar om det. (Klippt och klistrat med ljudfiler i telefonen) Så all information, även vad som gjorde att hon tvångsvårdares för tio år sedan är intressanta för att försöka komma tillrätta med vad som har gått fel här. Själv är jag intresserad över vad läkaren hette som bedömde henne som frisk nog för att skrivas ut, någonting som senare kom att drabba oskyldiga människor.

Så ja, hennes hälsotillstånd för tio år sedan är högst relevant. Det bygger upp en bild på hennes framfart i tillvaron och hjälper oss andrar att försöka få till stånd en förändring till det bättre. Först när man vet allting om henne kan man börja gallra i informationen, inte innan som du föreslog i ditt inlägg.
Edit:

Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det först fetade:
Måste invända. Hade domen i Marjasin-målet funnits tillgänglig ser jag det som inte helt uteslutet att du i så fall hade försökt föra in den som en fokusförskjutning i detta ärende vi nu diskuterar, dvs EA ./.. GL eller vice versa.
Om Marjasins klipp och klistrande är relevant eller inte ska du ta med Chef.Skinner.
Citat:
Det andra fetade:
Måste invända även här. Anser att EA med all tydlighet visat att hon är synnerligen förslagen! Att vid två tillfällen av påstådd våldtäkt mot två olika män använda sig av "klipp-och-klistra"-metoden i ljudfiler hon spelat in i smyg, det visar på en iskall och hänsynslös förslagenhet!

Att hon däremot är frapperande klumpig när det gäller metodiken (lämnar kompletta och analyserbara spår efter sig), det skall vi vara glada för. Det kan göra att EA blir omhändertagen och det bör både GL och DU applådera.
Jag också, jag betalar nämligen skatt i Sverige.

http://goranlambertz.se/manipulations-och-forsummelsebetraktelse/
Senast redigerad av Sandkaka 2021-04-01 kl. 00:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in