2021-03-31, 23:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Problemet är att du inte förstår att vissa av restriktionerna påverkar folkhälsan negativt. dvs orsaken till varför vi har en sådan kris. Nu förvärrar vi krisen istället. Det är just det vi inte ska göra.

Så du tycker att det är rätt att.

1. stänga skolorna?

2. Införa utegångsförbud?

3. Införa masktvång?

4. Konka folks familjeföretag genom näringsförbud?

Problemet är att du inte förstår att restriktionerna behövs för att vårdläget inte ska bli ännu värre. Vidare förstår du inte, eller vill inte förstå, att Covid kan drabba allvarligt även om du är under 70 år.
Citera
2021-03-31, 23:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Problemet är att du inte förstår att restriktionerna behövs för att vårdläget inte ska bli ännu värre. Vidare förstår du inte, eller vill inte förstå, att Covid kan drabba allvarligt även om du är under 70 år.

Nej det behövs inget utegångsförbud? Varför skulle det behövas?

Och varför ska inte barnen få gå i skolan? Förstår du inte konsekvenserna vad det leder till?
Citera
2021-03-31, 23:56
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Nej det gör jag ju inte. Jag har ju redan haft viruset och det var ingen big deal tyckte jag. De flest jag känner har också haft viruset och det är samma sak där. Ingen big deal. Är man normalt tränad och inte överviktig och över 80 år så har man inget att oroa sig över i princip. Sedan har jag aldrig sagt att man inte ska följa rekommendationerna.

JA men det har vi ju gjort. Och det är inte så att jag inte sagt att man inte ska följa rekommendationerna. Men det ska vara på rimlig nivå.

Ja fast det måste inte vara så. Varför vi är i denna krissituation är för att folkhälsan suger. Den måste bli mkt bättre. Problemet med åtgärderna är att folkhälsan försämras.

Jag kan faktiskt förstå dig på ett sätt, men jag tycker fortfarande att vi bör hindra smittspridningen med de enkla medel vi faktiskt har till förfogande. Samtidigt som vi inte vet hur detta kommer att utvecklas, att dra förhastade slutsatser eller bagatellisera denna smitta kan bli ödesdigert.
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
vad är det som inte stämmer menar du?
Det som inte stämmer är att du i stort sett aldrig har med någon information som styrker dina påståenden.

Dina inlägg blir därför just bara dina inlägg, utan värde.
Citera
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Vad menar du?

Covid anges officiellt som dödsorsak för i princip samtliga döda som testats positivt för covid. Huruvida det faktiskt är dödsorsaken är mycket osäkert, för att uttrycka det milt.
Citera
Avstängd
Citat:
Eh barnen har inte gått i skolan på över ett år? är det en kortare period?

Och folk har fått se sina företag gå i konkurs.

Och hur förbättrar du folkhälsan om du förbjuder folk att lämna sina hem?

Hur kan du rättfärdiga detta?

- Skolan har inte varit stängd i ett år. Nu är den ju t o m öppen.

- Ja det är onekligen tråkigt med konkurser men ännu tråkigare med kraschad sjukvård.

- Jag säger inte att utegångsförbud är rätt väg att gå just i Sverige men det kan mycket väl har varit motiverat i andra länder beroende på hur smittspridningen ser ut. Inget land har tvingat folk att vara inomhus konstant utan det rör sig snarare om utegångsförbud nattetid.
Citera
2021-03-31, 23:57
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Vidare förstår du inte, eller vill inte förstå, att Covid kan drabba allvarligt även om du är under 70 år.

Den risken är minimal och inte ens i närheten av att motivera några som helst inskränkningar i människors friheter.
Citera
2021-03-31, 23:58
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Problemet är att du inte förstår att vissa av restriktionerna påverkar folkhälsan negativt. dvs orsaken till varför vi har en sådan kris. Nu förvärrar vi krisen istället. Det är just det vi inte ska göra.

Så du tycker att det är rätt att.

1. stänga skolorna?

2. Införa utegångsförbud?

3. Införa masktvång?

4. Konka folks familjeföretag genom näringsförbud?

För fasen, menar du att vi bara ska låta naturen ha sin gång och se vad det blir av denna globala kris?
Citera
2021-03-31, 23:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Covid anges officiellt som dödsorsak för i princip samtliga döda som testats positivt för covid. Huruvida det faktiskt är dödsorsaken är mycket osäkert, för att uttrycka det milt.

Nej det stämmer inte. Folkhälsomyndigheten uppdaterar dödstalen mot Socialstyrelsens dödsregister. I sagda dödsregister finns ett dödscertifikat där den huvudsakliga dödsorsaken framgår. Dödsorsaken är fastställd av läkare.
Citera
2021-03-31, 23:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Den risken är minimal och inte ens i närheten av att motivera några som helst inskränkningar i människors friheter.

Nej den är inte minimal vilket gör att du måste fortsatt bli traumatiserad att inte gå på krogen efter 20.30.
Citera
2021-04-01, 00:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
- Skolan har inte varit stängd i ett år. Nu är den ju t o m öppen.
Jag pratar inte om sverige nu utan vår omvärld. Hur kan du motivera att stänga skolor som övriga världen gjort? På vilka grunder?

Citat:
- Ja det är onekligen tråkigt med konkurser men ännu tråkigare med kraschad sjukvård.
Säg det till den som har en familj att försörja och fick sitt familjeföretag konkat av staten. För ett virus som inte ens är farligt för de allra flesta.

Citat:
- Jag säger inte att utegångsförbud är rätt väg att gå just i Sverige men det kan mycket väl har varit motiverat i andra länder beroende på hur smittspridningen ser ut.
Varför det? Var är det det smittar mest tror du? inomhus eller utomhus?

Citat:
Inget land har tvingat folk att vara inomhus konstant utan det rör sig snarare om utegångsförbud nattetid.
Nattetid? Italien och Frankrike har väl utegångsförbud just nu från kl 19. Hur kan du försvara det?
Citera
2021-04-01, 00:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det som inte stämmer är att du i stort sett aldrig har med någon information som styrker dina påståenden.

Dina inlägg blir därför just bara dina inlägg, utan värde.

Jaha vad är det du inte tycker stämmer då så ska jag se vad jag kan skaka fram.. ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in