2021-03-31, 23:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Om jag ska vara ärlig så tycker jag du är just en sådan person som läser statistik på ett tveksamt sätt. Vad jag sett hittills så kommer du sällan med källor till dina påståenden och när du väl kommer med en sådan så innehåller aldrig källan något evidens för det du påstår.

För att jag inte bara tittar på covid-dödstalen och antal case? Och kanske försöker titta lite i periferin också vad som kan tänkas hända med folkhälsan om man tar i för hårt från politiskt håll.
Citera
2021-03-31, 23:42
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
...med invandrarbakgrund. Men det är sant, äldre är förstås hårdast drabbade. Så ser det ut i hela världen.

Jag förstår om det upplevs obehagligt men de allra flesta får tillbaka både lukt och smak.

Jämfört med förra året är det lugnt. På IVA är det alltid körigt och trycket lär minska den kommande tiden pga bättre väder och fler kommer att vara utomhus.
Som vanligt verkar det vara ditt eget tyckande du förmedlar, utan något som styrker det.
Citera
2021-03-31, 23:42
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
De som dog av Covid hade det som huvudsaklig dödsorsak. De dog inte av de övriga sjukdomarna.

Haha, nej. Det är skillnad på dödsorsak och officiell dödsorsak.
Citera
2021-03-31, 23:46
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Såhär blev ekonomin 2020:

Sverige:
Statsskuld: +3.2% av BNP
BNP: -2.8%

Norge:
Statsskuld: +15.8% av BNP (men 10% täcktes av uttag från oljefonden)
BNP: -2.5%

Finland:
Statsskuld: +6.8% av BNP
BNP: -3.8%

Danmark:
Statsskuld: +8.2% av BNP
BNP: -3.3%

Norge har haft ett underskott relativt Sverige på nästan 13% av BNP. Det är 650 miljarder kronor vi sparade på att inte göra som Norge. Pengar som Norge pumpade in i sin ekonomi förra året, för att undvika skenande konkurser och arbetslöshet. En kostnad du och jag hade fått betala framöver i form av högre skatter, sämre pension, sämre skola, sämre vård, prisinflation utan lönehöjningar m.m.

Är detta verkligen relaterat till Covid-19?
Den Norska kronan stiger kraftigt nu i förhållande till den Svenska kronan, det samma gäller även för US-dollar och Euro-valutan.

Det säger mig att det egentligen handlar om att den svenska kronan nu går ner, kan vara tillfälligt men är ett tecken på vad Sverige är värt ekonomiskt just nu. Dessutom är vi väl inte direkt "hyllade" för vårt agerande med "massimunitet".
Citera
2021-03-31, 23:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Ibland kan jag undra om du lever långt ut i skogen under en gran, bakom en skyddande sten.
Nej det gör jag ju inte. Jag har ju redan haft viruset och det var ingen big deal tyckte jag. De flest jag känner har också haft viruset och det är samma sak där. Ingen big deal. Är man normalt tränad och inte överviktig och över 80 år så har man inget att oroa sig över i princip. Sedan har jag aldrig sagt att man inte ska följa rekommendationerna.

Citat:
Jag åtminstone tar detta på allvar och tycker att vi bör vidtaga åtgärder för att till en början efter bästa förmåga bör stoppa denna smittspridning.
JA men det har vi ju gjort. Och det är inte så att jag inte sagt att man inte ska följa rekommendationerna. Men det ska vara på rimlig nivå.

Citat:
Vi är i en global krissituation som vi just nu inte kan hantera och vet varken hur mycket jävligare det kan bli eller när det förhoppningsvis kan vara över.

Ja fast det måste inte vara så. Varför vi är i denna krissituation är för att folkhälsan suger. Den måste bli mkt bättre. Problemet med åtgärderna är att folkhälsan försämras.
Citera
2021-03-31, 23:47
Medlem
LukeRhineharts avatar
Tråkigt att inlagda på IVA fortsätter att öka. Men det är inte särskilt oväntat med tanke på utvecklingen av antalet fall. Än en gång visar sig PCR-testet vara synnerligen effektivt för att förutsäga belastningen på sjukvården.

Det är dock upplyftande att se utveckligen i Israel. Inte bara att antalet dödsfall och svårt sjuka minskar, utan att även nya smittade har sjunkit som en sten. Det visar också vikten i att hålla ut en stund till och låta vaccineringen komma så långt det går. När (så gott som) alla ner till 50 har blivit vaccinerade borde trycket på sjukvården lätta rejält.
Citera
Avstängd
Citat:
För att jag inte bara tittar på covid-dödstalen och antal case? Och kanske försöker titta lite i periferin också vad som kan tänkas hända med folkhälsan om man tar i för hårt från politiskt håll.

Men antalet insjuknade kommer ju påverka antalet sjukhusinläggningar. Därför behövs restriktionerna. Huruvida andra länder gjort rätt eller inte är det egentligen för tidigt att sia om nu. Personligen tycker jag inte man tagit i för hårt på politiskt håll i Europa.
Citera
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Som vanligt verkar det vara ditt eget tyckande du förmedlar, utan något som styrker det.

vad är det som inte stämmer menar du?
Citera
2021-03-31, 23:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Haha, nej. Det är skillnad på dödsorsak och officiell dödsorsak.

Vad menar du?
Citera
2021-03-31, 23:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Men antalet insjuknade kommer ju påverka antalet sjukhusinläggningar. Därför behövs restriktionerna. Huruvida andra länder gjort rätt eller inte är det egentligen för tidigt att sia om nu.
Problemet är att du inte förstår att vissa av restriktionerna påverkar folkhälsan negativt. dvs orsaken till varför vi har en sådan kris. Nu förvärrar vi krisen istället. Det är just det vi inte ska göra.

Citat:
Personligen tycker jag inte man tagit i för hårt på politiskt håll i Europa.

Så du tycker att det är rätt att.

1. stänga skolorna?

2. Införa utegångsförbud?

3. Införa masktvång?

4. Konka folks familjeföretag genom näringsförbud?
Citera
2021-03-31, 23:51
Avstängd
Citat:
Problemet är att du inte förstår att vissa av restriktionerna påverkar folkhälsan negativt. dvs orsaken till varför vi har en sådan kris. Nu förvärrar vi krisen istället. Det är just det vi inte ska göra.

Så du tycker att det är rätt att.

1. stänga skolorna?

2. Införa utegångsförbud?

3. Införa masktvång?

4. Konka folks familjeföretag genom näringsförbud?

Under kortare perioder, ja.
Citera
2021-03-31, 23:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Under kortare perioder, ja.

Eh barnen har inte gått i skolan på över ett år? är det en kortare period?

Och folk har fått se sina företag gå i konkurs.

Och hur förbättrar du folkhälsan om du förbjuder folk att lämna sina hem?

Hur kan du rättfärdiga detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in