Citat:
Ursprungligen postat av
Herceg
Jag tänker mig att han omfattas av den med det kanske är om man är född innan 1943?
Det nya premiebestämda pensionen borde annars påverkas ännu mindre av inkomsten det sista året.
Hej Herceg,
Jag jobbar med sociala medier på Pensionsmyndigheten och jag vill gärna svara på ditt inlägg. Den allmänna pensionen grundar sig på alla arbetsinkomster genom hela livet. Det gäller även personer som har tjänat in pengar i det gamla pensionssystemet. De fem sista åren är inte speciella. Idag ger alla pengar du tjänar genom arbete, upp till ett visst intjänandetak (7,5 inkomstbasbelopp), rätt till pension. Varje år avsätts 18,5 procent av ditt pensionsunderlag till din allmänna pension. Pensionsunderlaget är 93 procent av din deklarerade inkomst under ett år. De resterande 7 procenten går till den allmänna pensionsavgiften.
Om du är född mellan 1938–1953 består din allmänna pension av inkomstpension, premiepension och inkomstpensionstillägg från det nya systemet samt tilläggspension som är pension från det gamla systemet. I det gamla ATP-systemet tjänade man in ATP-poäng. Dessa är numera omräknade till pensionsgrundande inkomst för åren 1960–1998 och ger rätt till tilläggspension.
Hälsningar Pedro, Pensionsmyndigheten