2021-03-31, 22:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Hejsan ursäkta följdfrågan, men hur pensionssparar man privat?

Mvh 30-åring med hög pensionsångest och handlingsförlamning.
Du börjar köpa aktier. Inget annat.
Och sätter dej in i hur det fungerar.
Citera
2021-04-09, 15:47
Medlem
PensionsmyndKSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herceg
Jag tänker mig att han omfattas av den med det kanske är om man är född innan 1943?

Det nya premiebestämda pensionen borde annars påverkas ännu mindre av inkomsten det sista året.

Hej Herceg,
Jag jobbar med sociala medier på Pensionsmyndigheten och jag vill gärna svara på ditt inlägg. Den allmänna pensionen grundar sig på alla arbetsinkomster genom hela livet. Det gäller även personer som har tjänat in pengar i det gamla pensionssystemet. De fem sista åren är inte speciella. Idag ger alla pengar du tjänar genom arbete, upp till ett visst intjänandetak (7,5 inkomstbasbelopp), rätt till pension. Varje år avsätts 18,5 procent av ditt pensionsunderlag till din allmänna pension. Pensionsunderlaget är 93 procent av din deklarerade inkomst under ett år. De resterande 7 procenten går till den allmänna pensionsavgiften.

Om du är född mellan 1938–1953 består din allmänna pension av inkomstpension, premiepension och inkomstpensionstillägg från det nya systemet samt tilläggspension som är pension från det gamla systemet. I det gamla ATP-systemet tjänade man in ATP-poäng. Dessa är numera omräknade till pensionsgrundande inkomst för åren 1960–1998 och ger rätt till tilläggspension.
Hälsningar Pedro, Pensionsmyndigheten
Citera
2021-04-09, 16:02
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PensionsmyndKS
Hej Herceg,
Jag jobbar med sociala medier på Pensionsmyndigheten och jag vill gärna svara på ditt inlägg. Den allmänna pensionen grundar sig på alla arbetsinkomster genom hela livet. Det gäller även personer som har tjänat in pengar i det gamla pensionssystemet. De fem sista åren är inte speciella. Idag ger alla pengar du tjänar genom arbete, upp till ett visst intjänandetak (7,5 inkomstbasbelopp), rätt till pension. Varje år avsätts 18,5 procent av ditt pensionsunderlag till din allmänna pension. Pensionsunderlaget är 93 procent av din deklarerade inkomst under ett år. De resterande 7 procenten går till den allmänna pensionsavgiften.

Om du är född mellan 1938–1953 består din allmänna pension av inkomstpension, premiepension och inkomstpensionstillägg från det nya systemet samt tilläggspension som är pension från det gamla systemet. I det gamla ATP-systemet tjänade man in ATP-poäng. Dessa är numera omräknade till pensionsgrundande inkomst för åren 1960–1998 och ger rätt till tilläggspension.
Hälsningar Pedro, Pensionsmyndigheten
Hej Pedro, hur fungerar det med pension om man har sjukersättning? När inträder pensionen då?
Citera
2021-04-09, 19:26
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Hej Pedro, hur fungerar det med pension om man har sjukersättning? När inträder pensionen då?

Pedro har nog slutat för dagen. Vad jag förstår så kan man få sjukersättning fram tills man fyller 65. Då är det ju lämpligt att börja ta ut pension från den åldern. Det finns knappast någon anledning att ta ut pension tidigare än så eftersom sjukersättning är pensionsgrundande.
Citera
2021-04-12, 05:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Du börjar köpa aktier. Inget annat.
Och sätter dej in i hur det fungerar.

Ja, om du tror att du kommer prestera bättre än de som förvaltar professionellt och konsekvent över flera decennier kommer plocka vinnarna varje gång. Vi andra väljer indexfonder.
Citera
2021-04-12, 06:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Herceg
Jag tänker mig att han omfattas av den med det kanske är om man är född innan 1943?

Det nya premiebestämda pensionen borde annars påverkas ännu mindre av inkomsten det sista året.

Hur tänker du där?

Att TS är född före 1943 och frågar Flashback om han ska gå i pension ett år tidigare?

Om han är född före 1943 är TS väl nästan 80 i år?
Citera
2021-04-12, 08:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, om du tror att du kommer prestera bättre än de som förvaltar professionellt och konsekvent över flera decennier kommer plocka vinnarna varje gång. Vi andra väljer indexfonder.
Lita på "proffesionella förvaltare" var vad som fick mej att läsa på om aktiehandel.
Dessa "förvaltare" lyckades med konststycket att "äta upp ca 43% av insatt kapital".
Det var Swedbanks Roburfond på 90- talet. Dyrt och mycket dåligt!
Nej att försöka vara "bekväm" och förlita sej på fonder är en mycket dålig lösning.
Gynnar bara bankerna.
Att läsa på och bli sin egen förvaltare är absolut bästa lösningen.
Det bästa jag gjort!
Citera
2021-04-12, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Lita på "proffesionella förvaltare" var vad som fick mej att läsa på om aktiehandel.
Dessa "förvaltare" lyckades med konststycket att "äta upp ca 43% av insatt kapital".
Det var Swedbanks Roburfond på 90- talet. Dyrt och mycket dåligt!
Nej att försöka vara "bekväm" och förlita sej på fonder är en mycket dålig lösning.
Gynnar bara bankerna.
Att läsa på och bli sin egen förvaltare är absolut bästa lösningen.
Det bästa jag gjort!

Swedbank Robur är Swedbanks fondbolag och inte en specifik fond så jag undrar hur insatt du är. Typiska avgifter för indexfonder ligger för övrigt i storleksordningen 0.2-0.3%
Citera
2021-04-12, 14:14
Medlem
PensionsmyndKSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Hej blamage,
Förutom lön kan din pensionsgrundande inkomst bestå av flera olika inkomster som till exempel arbetslöshetsersättning och sjuk- eller aktivitetsersättning. Du kan få sjukersättning till och med månaden innan du fyller 65 år. Grundregeln är att man alltid behöver ansöka om sin allmänna pension då den inte betalas ut per automatik vid en viss ålder. För den som har hel sjukersättning kommer dock en automatisk prövning göras för att se om ålderspension kan beviljas utan ansökan från månaden personen fyller 65 år.
Hälsningar August, Pensionsmyndigheten
Citera
2021-04-12, 19:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Swedbank Robur är Swedbanks fondbolag och inte en specifik fond så jag undrar hur insatt du är. Typiska avgifter för indexfonder ligger för övrigt i storleksordningen 0.2-0.3%
Jaa djävlar.. nu kom jag inte ihåg vad just den fonden hette..(inget jag prioriterat)
Du för en negativ retorik för att med näbbar och klor försvara bankerna och deras fonder..
Fortsätt så..jag gjorde mitt val. Ett val jag aldrig ångrat.
Citera
2021-05-05, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PensionsmyndKS
Hej blamage,
Förutom lön kan din pensionsgrundande inkomst bestå av flera olika inkomster som till exempel arbetslöshetsersättning och sjuk- eller aktivitetsersättning. Du kan få sjukersättning till och med månaden innan du fyller 65 år. Grundregeln är att man alltid behöver ansöka om sin allmänna pension då den inte betalas ut per automatik vid en viss ålder. För den som har hel sjukersättning kommer dock en automatisk prövning göras för att se om ålderspension kan beviljas utan ansökan från månaden personen fyller 65 år.

Har en fråga.
Med gamla websidan för minpension så kunde man göra uträkningar där man t ex är studieledig mm och hur det påverkar pension. Jag kan inte finna dessa val på nya sidan. De var väldigt bra då jag planerar att "gå i pension" och leva på egna investeringar 5-7 år innan jag tar ut pensionen. Nu kan jag inte längre testa olika scenario.
Kommer dessa funktioner komma tillbaka framöver?
Citera
2021-05-06, 15:08
Medlem
PensionsmyndKSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjur
Har en fråga.
Med gamla websidan för minpension så kunde man göra uträkningar där man t ex är studieledig mm och hur det påverkar pension. Jag kan inte finna dessa val på nya sidan. De var väldigt bra då jag planerar att "gå i pension" och leva på egna investeringar 5-7 år innan jag tar ut pensionen. Nu kan jag inte längre testa olika scenario.
Kommer dessa funktioner komma tillbaka framöver?

Hej Ninjur,
Det stämmer att funktionen inte finns på den nya sidan. Minpension arbetar kontinuerligt med att utveckla tjänsten och en funktion där man kan fylla i sin sista inkomstmånad förväntas vara på plats i slutet av året. För mer information om www.minPension.se kan du kontakta deras kundservice på 0771 - 89 89 89. Vill du göra en prognos på din allmänna pension som utgår ifrån att du slutar arbeta innan du påbörjat ditt uttag av pension är du välkommen att kontakta vår kundservice på 0771-776 766 eller mejla till kundservice@pensionsmyndigheten.se. För prognos på din tjänstepension behöver du kontakta ditt/dina tjänstepensionsföretag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in