2021-05-06, 16:05
Medlem
Aristofiless avatar
Först vill jag bara säga att Minpension.se fanimej är det bästa som har hänt Sveriges arbetare sen skivat bröd!

TS... om du försöker en A-kasse fuling (som givetvis är förkastligt på alla sätt och vis och inte förtjänar något annat än rent förakt) Så är det ett par saker du måste tänka på.

Säger du upp dig frivilligt har du karens på 45 dagar.

Får du arbetsgivaren att säga upp dig på arbetsbrist så får du tänka på att du beroende på din anställningstid och avtal kan ha lång uppsägningstid. Jag har tex 6 månader. A-kassan kan reagera om dom tror att AG har blåst dig.

Beroende på hur hetsiga AF är behöver du dessutom aktivt söka jobb vilket såklart är trist. Kanske inte alltid är värt det.
Citera
2021-05-07, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Du börjar köpa aktier. Inget annat.
Och sätter dej in i hur det fungerar.

Du kan ju också fråga din arbetsgivare om du för löneväxla. Det betyder att de betalar in extra tjänstepension mot att du får lägre lön. Eftersom du ska jobba i 35 år till gör så lite som en tusenlapp i månaden stor skillnad. För att det här ska löna sig skattemässigt behöver du tjäna 45 efter löneväxling.

Annars startat du ett ISK konto på din bank och sparar där, du kan ha fonder eller aktier beroende på intresse. Det är inte ett avdragsgillt pensionssparande, men ändå väldigt förmånligt. Tredje varianten är kapitalförsäkring, men det kan jag inget om
Citera
2021-05-07, 06:29
Medlem
Varför ger minpension så låga prognoser? Jag är 55 år gammal och har 6,6 mille i pensionskapital. Om jag slutar jobba nu tycker minpension att jag får 20k/månad resten av livet.

Om vi tar den etablerade och accepterade 4% regeln att jag kan lyfta 4% av kapitalet varje år utan att det minskar så blir det nästan 22k/månad och då har jag ändå mina 6,6 mille kvar intakta och dessutom inflationsskyddade.

Kan man ta pensionsprognosen för en sanning, eller är den medvetet pessimistisk för att inte sätta folk i klistret vid t.ex en rejäl börsnedgång? Jag kör med defaultparametrarna för avkastning eftersom jag inte kan påverka hur den allmänna pensionen placeras (om den ens finns..?)
Citera
2021-05-07, 08:24
Medlem
Aristofiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SWAG99
Varför ger minpension så låga prognoser? Jag är 55 år gammal och har 6,6 mille i pensionskapital. Om jag slutar jobba nu tycker minpension att jag får 20k/månad resten av livet.

Om vi tar den etablerade och accepterade 4% regeln att jag kan lyfta 4% av kapitalet varje år utan att det minskar så blir det nästan 22k/månad och då har jag ändå mina 6,6 mille kvar intakta och dessutom inflationsskyddade.

Kan man ta pensionsprognosen för en sanning, eller är den medvetet pessimistisk för att inte sätta folk i klistret vid t.ex en rejäl börsnedgång? Jag kör med defaultparametrarna för avkastning eftersom jag inte kan påverka hur den allmänna pensionen placeras (om den ens finns..?)

Ingen absolut sanning utan en uppskattad prognos. Svårt att säga utan att ha din sida framför mig men vad menar du när du säger pensionskapital? Är det bara privat sparande? Din allmänna pension är ju låst till 62 just nu.

Defaultparametrarna för avkastningen bör du inte ändra på. Procentsatsen är utöver inflation. Klar det kan gå bättre för dig men bättre att räkna lågt. Men visst kan man leka runt lite med parametrarna.
Citera
2021-05-07, 08:54
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:

Om du är 55 år nu så kommer du att kunna ta ut allmän pension och premiepension tidigast från 64 års ålder (kan komma att höjas ytterligare).

Kan det vara så att minpension.se bara visar tjänstepension och privat pensionssparande fram till 64 år?
Citera
2021-05-09, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aristofiles
Ingen absolut sanning utan en uppskattad prognos. Svårt att säga utan att ha din sida framför mig men vad menar du när du säger pensionskapital? Är det bara privat sparande? Din allmänna pension är ju låst till 62 just nu.

Defaultparametrarna för avkastningen bör du inte ändra på. Procentsatsen är utöver inflation. Klar det kan gå bättre för dig men bättre att räkna lågt. Men visst kan man leka runt lite med parametrarna.

Det är summan av allmän pension, PPM, tjänstepension samt lite IPS.
Citera
2021-05-10, 07:18
Medlem
Kaustis avatar
Citat:

Minpension räknar väl inte med någon större avkastning alls? 4-procentsregeln gäller ju bara om du investerar pengarna i typ indexfonder, men den allmänna pensionen (AP) investeras ju inte utan den betalas av nästa generation. Dina pengar för AP finns alltså inte på ett konto nånstans, utan är beroende av att andra fortsätter jobba. Så om du skulle gå i pension vid 65 och alla i Sverige skulle bestämma sig för att sluta arbeta dagen efter du gått i pension så får du ut 0 kr av dina miljoner du har i allmän pension.
Det finns alltså inga pengar i den potten att investera, därför kan du inte räkna på 4-procentsregeln för dom pengarna.

Tjänstepensionen tenderar väl sen att inte vara jättehög för dom flesta, och medvetenheten om börsen ännu sämre, varpå nivån på uträkningarna på minpension mer är anpassade efter dom som har absolut sämst koll på sin pension än dom som tänkt sig följa FIRE-teorin.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in