Citat:
Ursprungligen postat av
SWAG99
Varför ger minpension så låga prognoser? Jag är 55 år gammal och har 6,6 mille i pensionskapital. Om jag slutar jobba nu tycker minpension att jag får 20k/månad resten av livet.
Om vi tar den etablerade och accepterade 4% regeln att jag kan lyfta 4% av kapitalet varje år utan att det minskar så blir det nästan 22k/månad och då har jag ändå mina 6,6 mille kvar intakta och dessutom inflationsskyddade.
Kan man ta pensionsprognosen för en sanning, eller är den medvetet pessimistisk för att inte sätta folk i klistret vid t.ex en rejäl börsnedgång? Jag kör med defaultparametrarna för avkastning eftersom jag inte kan påverka hur den allmänna pensionen placeras (om den ens finns..?)
Minpension räknar väl inte med någon större avkastning alls? 4-procentsregeln gäller ju bara om du investerar pengarna i typ indexfonder, men den allmänna pensionen (AP) investeras ju inte utan den betalas av nästa generation. Dina pengar för AP finns alltså inte på ett konto nånstans, utan är beroende av att andra fortsätter jobba. Så om du skulle gå i pension vid 65 och alla i Sverige skulle bestämma sig för att sluta arbeta dagen efter du gått i pension så får du ut 0 kr av dina miljoner du har i allmän pension.
Det finns alltså inga pengar i den potten att investera, därför kan du inte räkna på 4-procentsregeln för dom pengarna.
Tjänstepensionen tenderar väl sen att inte vara jättehög för dom flesta, och medvetenheten om börsen ännu sämre, varpå nivån på uträkningarna på minpension mer är anpassade efter dom som har absolut sämst koll på sin pension än dom som tänkt sig följa FIRE-teorin.