Citat:
Ursprungligen postat av
Hexen666
Hehe, det är inte så lätt min vän.
Ponera att jag hade tyst glidit ifrån. Det som hade hänt ganska snabbt är att mina föräldrar hade undrat varför jag inte går på möten eller går i tjänsten. Äldstebröder hade ringt mig och velat prata med mig. Vänner hade undrat. Så vad tycker du jag skulle svarat? Att jag känner mig förkyld? Inte har lust? Dom äldste hade frågat mig om jag vill vara ett Jehovas Vittne. Skulle jag då ha ljugit menar du?
Du hade inte behövt ljuga, du hade inte behövt säga någonting. Men för att kunna förstå vad som är problemet så får du förklara från början till slut. Varför valde du att bli döpt, vad, när, hur började du tvivla, vilka "milda saker" blev du utesluten för?
Citat:
Ursprungligen postat av
Hexen666
Förr eller senare så hade dom uteslutit mig ändå. Så utkomsten hade blivit exakt detsamma.
Utan att du hade begått någon synd? Tror du verkligen på det själv?
Citat:
Ursprungligen postat av
Hexen666
Det är ytterst få som lyckas glida bort utan att förr eller senare bli uteslutna. Jag känner inte till någon. Gör du?
Jag känner bara sådana som blivit uteslutna för synder och sådana som tagit avstånd från Jehovas vittnen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hexen666
Och att tyst glida ifrån är ju mer eller mindre samma sak som att ta avstånd från organisationen.
Nej, det är det inte, det finns många inaktiva Jehovas vittnen, och som har varit det i många år utan att ha blivit uteslutna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hexen666
Bara det att du på pappret fortfarande är med.
Om du "är med på pappret" så får du träffa nära och kära, men om du envisas med att inte vilja vara med på pappret, så är det ett val du gör.