2021-03-31, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Ja, för många är det viktigt att vara sann mot sig själv och inte leva i en lögn. Jag skulle aldrig ha klarat av att fortsätta vara ett Jehovas Vittne, för att jag hade levt i en lögn. Jag tror inte på det helt enkelt.

Du kunde ha fortsatt vara sann mot dig själv och leva i din sanning, leva ett liv utanför församlingen, utan att ta avstånd från församlingen, så länge du inte syndade.

Får jag fråga, varifrån fick du tanken om att skicka in brevet om att du inte längre vill vara ett Jehovas vittne? Var ärlig nu.
Citera
2021-03-31, 20:21
Medlem
Citat:
Om du ändå kunde höra dig själv.
Ja, för många är det viktigt att vara sann mot sig själv och inte leva i en lögn. Jag skulle aldrig ha klarat av att fortsätta vara ett Jehovas Vittne, för att jag hade levt i en lögn. Jag tror inte på det helt enkelt.

Och för det så förlorar man sina nära och kära. Trots att man inte nödvändigtvis gjort något "fel".

Det krävs enormt mycket styrka för att lämna Jehovas Vittnen, och jag är stolt över att jag gjorde det trots att jag vuxit upp som ett vittne. Det är mitt livs bästa beslut, och jag känner att jag har kvar min integritet tack vare det.

Sorgligt nog har min familj tagit avstånd för att jag gjorde det. Och det är deras val, inte mitt. Min dörr står öppen för dom, men dom har stängt dörren för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så dina nära och kära är inte lika viktiga som din integritet? Ja, det var väl det jag sade från början? Du gör ett val.

Jag har samma syn fast tvärtom. Som tur är, så tog inte mina nära och kära avstånd från mig när jag blev ett Jehovas vittne, men det finns andra som råkat ut för det.

Som sagt, det är ett val som du gör, du visste premisserna när du blev döpt, ändå valde du din integritet före dina nära och kära, så vad klagar du över?

Du talar nedsättande om dina föräldrar, så jag undrar verkligen om din "dörr står öppen för dom", ja kanske din dörr står öppen för dom om dom ändrar på sig. På samma sätt står dörren öppen för dig om du ändrar på dig.

Jesus hade rätt när han sade:

"Var och en som känns vid mig inför människorna, honom skall jag kännas vid inför min fader i himlen. Men den som förnekar mig inför människorna, honom skall jag förneka inför min fader i himlen.

Tro inte att jag har kommit med fred till jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd. Ty jag har kommit för att ställa en man mot hans far, en dotter mot hennes mor, en sonhustru mot hennes svärmor, och mannens husfolk skall bli hans fiender.

Den som älskar far eller mor mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig, och den som älskar son eller dotter mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig.
" (Matt 10:32-37 Bibel2000)
Vänta nu ttsp!

Ser du inte skillnaden här? Han tar inte avstånd från familjen, det är de som tar avstånd från honom för att han inte vill vara med i JV längre för att han ser det som en lögn.

Menar du att han ska hålla masken och låtsas för att vara accepterad av sin familj?

Har ett rånoffer inför en rånare som säger pengarna eller livet fri vilja. Det är iaf vad ditt argument liknar.
Citera
2021-03-31, 20:21
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Så dina nära och kära är inte lika viktiga som din integritet? Ja, det var väl det jag sade från början? Du gör ett val.

Jag har samma syn fast tvärtom. Som tur är, så tog inte mina nära och kära avstånd från mig när jag blev ett Jehovas vittne, men det finns andra som råkat ut för det.

Som sagt, det är ett val som du gör, du visste premisserna när du blev döpt, ändå valde du din integritet före dina nära och kära, så vad klagar du över?

Du talar nedsättande om dina föräldrar, så jag undrar verkligen om din "dörr står öppen för dom", ja kanske din dörr står öppen för dom om dom ändrar på sig. På samma sätt står dörren öppen för dig om du ändrar på dig.

Haha, det är klart att dom är viktiga för mig. Kan du inte hålla två tankar i luften samtidigt? En person väljer inte bort sin familj bara för att dom lämnar Jehovas Vittnen precis som du inte valde bort din familj när du blev ett Jehovas Vittne.

Tur för dig att dina nära och kära inte gör som vittnena gör utan accepterar ditt val utan att stöta bort dig.

Nej, dom får gärna fortsätta vara vittnen. Skulle dom vilja bli en del av mitt liv igen så är det okej för mig oavsett vad dom tror på. Jag kräver inte att dom ska ändra sig. Jag kan umgås med personer som inte tycker som jag eller tror på samma sak som jag.
Citera
2021-03-31, 20:24
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Du kunde ha fortsatt vara sann mot dig själv och leva i din sanning, leva ett liv utanför församlingen, utan att ta avstånd från församlingen, så länge du inte syndade.

Får jag fråga, varifrån fick du tanken om att skicka in brevet om att du inte längre vill vara ett Jehovas vittne? Var ärlig nu.
Jag skickade inte in ett brev. Jag blev utesluten. Och nej jag hade inte begått "otukt". Jag blev utesluten för väldigt milda saker. Jag antar att dom ville statuera ett exempel för dom andra ungdomarna i församlingen. Men mitt beslut att inte komma tillbaka har jag inte ångrat.
Citera
2021-03-31, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Vänta nu ttsp!

Ser du inte skillnaden här? Han tar inte avstånd från familjen, det är de som tar avstånd från honom för att han inte vill vara med i JV längre för att han ser det som en lögn.

Vem gjorde vad först?

Var det inte Hexen666 som först tog avstånd från att vara ett Jehovas vittne?

Citat:
Menar du att han ska hålla masken och låtsas för att vara accepterad av sin familj?

Har ett rånoffer inför en rånare som säger pengarna eller livet fri vilja. Det är iaf vad ditt argument liknar.

Han behöver inte hålla masken och låtsas, han kunde ha fortsatt leva sitt liv precist som han ville (utan synder). Han kunde ha levt som han velat, utan möten, utan att gå i tjänsten, välja att sticka och åka vattenskidor, högutbilda sig om han ville det, allt möjligt i livet. Varför var han tvungen att ta avstånd från Jehovas vittnen?

Faktum är att det är han som först tar avstånd, ser du inte det?
Citera
2021-03-31, 20:39
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Vänta nu ttsp!

Jag tror en orsak till att Jehovas Vittnen inte kan separera det där är för att dom helt och hållet identifierar sig själva med religionen. Det ÄR dom, invävt i deras personlighet. Så om jag lämnar organisationen är det i deras ögon som att jag lämnar dom. Kritiserar jag religionen så är det som att jag kritiserar dom personligen.

Inte helt sunt om du frågar mig.
Citera
2021-03-31, 20:47
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:

Han behöver inte hålla masken och låtsas, han kunde ha fortsatt leva sitt liv precist som han ville (utan synder). Han kunde ha levt som han velat, utan möten, utan att gå i tjänsten, välja att sticka och åka vattenskidor, högutbilda sig om han ville det, allt möjligt i livet. Varför var han tvungen att ta avstånd från Jehovas vittnen?

Faktum är att det är han som först tar avstånd, ser du inte det?

Hehe, det är inte så lätt min vän.

Ponera att jag hade tyst glidit ifrån. Det som hade hänt ganska snabbt är att mina föräldrar hade undrat varför jag inte går på möten eller går i tjänsten. Äldstebröder hade ringt mig och velat prata med mig. Vänner hade undrat. Så vad tycker du jag skulle svarat? Att jag känner mig förkyld? Inte har lust? Dom äldste hade frågat mig om jag vill vara ett Jehovas Vittne. Skulle jag då ha ljugit menar du?

Förr eller senare så hade dom uteslutit mig ändå. Så utkomsten hade blivit exakt detsamma. Det är ytterst få som lyckas glida bort utan att förr eller senare bli uteslutna. Jag känner inte till någon. Gör du?

Och att tyst glida ifrån är ju mer eller mindre samma sak som att ta avstånd från organisationen. Bara det att du på pappret fortfarande är med.
Citera
2021-03-31, 20:48
Medlem
Citat:
Haha, det är klart att dom är viktiga för mig. Kan du inte hålla två tankar i luften samtidigt? En person väljer inte bort sin familj bara för att dom lämnar Jehovas Vittnen precis som du inte valde bort din familj när du blev ett Jehovas Vittne.

Som sagt, du kunde ha "lämnat församlingen"/ blivit inaktiv, utan att ta avstånd från församlingen.

Citat:
Tur för dig att dina nära och kära inte gör som vittnena gör utan accepterar ditt val utan att stöta bort dig.

Fast du stötte bort dig från församlingen, dina föräldrar är en del av församlingen.

Citat:
Nej, dom får gärna fortsätta vara vittnen. Skulle dom vilja bli en del av mitt liv igen så är det okej för mig oavsett vad dom tror på. Jag kräver inte att dom ska ändra sig. Jag kan umgås med personer som inte tycker som jag eller tror på samma sak som jag.

Verkligen? Du kräver inte att dom ska ändra sig?

Ändå säger du så här om dina föräldrar:

Citat:
Dom få tillfällen som jag pratar med mina föräldrar och "sanningen" kommer på tal så känner jag inte att det är mina föräldrar som pratar längre utan organisationen. Jag vet precis vad dom kommer säga innan dom ens sagt det. Det är frustrerande. Dom rabblar upp bibelställen eller hänvisar till något vakttorn men dom har inte själva formulerat en åsikt. Dom resonerar inte med sig själva och släpper inte fram vad dom personligen faktiskt tycker. Även om dom inte skulle hålla med om något som kommer från vakttornet så accepterar dom det ändå.

Sorgligt

Jag tror inte att du accepterar dom som dom är, det låter inte så.
Senast redigerad av ttsp 2021-03-31 kl. 20:51.
Citera
2021-03-31, 20:50
Medlem
Citat:
Jag skickade inte in ett brev. Jag blev utesluten. Och nej jag hade inte begått "otukt". Jag blev utesluten för väldigt milda saker. Jag antar att dom ville statuera ett exempel för dom andra ungdomarna i församlingen. Men mitt beslut att inte komma tillbaka har jag inte ångrat.

Ok, förklara från början till slut vad som hände, även vad du gjorde, t.ex. när du började läsa vad avfällingar skrev på internet.
Citera
2021-03-31, 20:53
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ok, förklara från början till slut vad som hände, även vad du gjorde, t.ex. när du började läsa vad avfällingar skrev på internet.
Det tänker jag inte göra för jag vill inte riskera att avslöja för någon vem jag är.
Jag började läsa vad "avfällingar" skrev en tid efter att jag blivit utesluten.
Citera
2021-03-31, 21:06
Medlem
Citat:
Hehe, det är inte så lätt min vän.

Ponera att jag hade tyst glidit ifrån. Det som hade hänt ganska snabbt är att mina föräldrar hade undrat varför jag inte går på möten eller går i tjänsten. Äldstebröder hade ringt mig och velat prata med mig. Vänner hade undrat. Så vad tycker du jag skulle svarat? Att jag känner mig förkyld? Inte har lust? Dom äldste hade frågat mig om jag vill vara ett Jehovas Vittne. Skulle jag då ha ljugit menar du?

Du hade inte behövt ljuga, du hade inte behövt säga någonting. Men för att kunna förstå vad som är problemet så får du förklara från början till slut. Varför valde du att bli döpt, vad, när, hur började du tvivla, vilka "milda saker" blev du utesluten för?

Citat:
Förr eller senare så hade dom uteslutit mig ändå. Så utkomsten hade blivit exakt detsamma.

Utan att du hade begått någon synd? Tror du verkligen på det själv?

Citat:
Det är ytterst få som lyckas glida bort utan att förr eller senare bli uteslutna. Jag känner inte till någon. Gör du?

Jag känner bara sådana som blivit uteslutna för synder och sådana som tagit avstånd från Jehovas vittnen.

Citat:
Och att tyst glida ifrån är ju mer eller mindre samma sak som att ta avstånd från organisationen.

Nej, det är det inte, det finns många inaktiva Jehovas vittnen, och som har varit det i många år utan att ha blivit uteslutna.

Citat:
Bara det att du på pappret fortfarande är med.

Om du "är med på pappret" så får du träffa nära och kära, men om du envisas med att inte vilja vara med på pappret, så är det ett val du gör.
Citera
2021-03-31, 21:09
Medlem
ADHD-syndromets avatar
Det var 70-åriga kärringar från Jehovas utanför min dörr.
Covid verkar ju inte skrämma dom. Heligt blod eller?n Cp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in