2021-03-31, 20:54
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Om Tegnell är helt värdelöst varför går det då bättre för oss än övriga europa där politikerna tagit i med hårdhandskarna?

Du menar i jämförelse med Norge och Finland exempelvis? Jag vet inte hur du gör dina jämförelser, men jag jämför mig med dom bästa, du verkar jämföra dig med en risbonde på vischan i Indien. I min värld borde Sverige ha presterat bättre.
Citera
2021-03-31, 20:59
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jaja, men att du tycker det det beror ju bara på att du är en patetiskt sore loser som inte kan acceptera att killarna i ditt lag gjorde självmål. Vi andra med lite kunskap på området vet dock hur du känner - så torka tårarna och var på det klara med att vi tycker synd om dig.

Förjävla roligt att du blir SÅ ARG och tar dig själv på så stort allvar och verkligen innerligt tror att du vet allt.

Fattar du inte att det blir ren humor när du går på som satan och om någon säger emot så blir lilla takadingdong SÅÅÅ sur

Du har din åsikt och jag min och kom ihåg att vi skriver på flashback!!! Har du berättat för dina arbetskamrater att du hänger på ett svenskt nätforum och skriver om corona hela dagarna? Passar kanske riktigt va? Jag däremot brukar visa dina inlägg
Citera
2021-03-31, 21:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du menar i jämförelse med Norge och Finland exempelvis? Jag vet inte hur du gör dina jämförelser, men jag jämför mig med dom bästa, du verkar jämföra dig med en risbonde på vischan i Indien. I min värld borde Sverige ha presterat bättre.

Nej övriga europa på totalen. Varför får vi bara jämföra med Finland och Norge men inte övriga europa?

Vi har inte samma förutsättningar helt enkelt. Helt annan befolkning, fler äldre, större städer, annan kollektivtrafik och fler trångbodda. Hur många drabbade har du i din närhet?

Bor du i ett välmående område och har haft möjlighet att jobba hemma lär du inte märkt av så mkt av pandemin, mer än det du du hör från mainstream media.
Citera
2021-03-31, 21:03
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Har några andra länder än Storbritannien fått leverans från brittiska fabriker? I så fall, har dessa länder klarat sig ifrån dom problem som har drabbat Tyskland och Norge?.
Nej. Allt som tillverkas i UK har gått till UK.

Citat:
Men du skrev att blockaden även drabbar Moderna's och Pfizer's leveranser. I så fall så dessa tillverkare lida för att Astra-Zeneca inte har lyckats få ordning på fabriken i Belgien.
Ja, blockaden gäller alla vaccin och alla komponenter som ingår i vaccinet.
Citera
2021-03-31, 21:05
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Har du berättat för dina arbetskamrater att du hänger på ett svenskt nätforum och skriver om corona hela dagarna? Passar kanske riktigt va?
Ja, du är det stora garvet runt fikabordet. Den sista tiden har den stående frågan på varenda zoom-möte varit: "vad har tokstollen hittat på nu!?"
Citera
2021-03-31, 21:06
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Ja vi skiter i det, gå å dö bara, vem fan bryr sig om några offer som är för svaga för att orka leva, ba ha! Vill du nå en ansvarig försök nå Tegnell vi ställer inte upp för simpelt gnäll.

Korken på du nu! Vad jag menar är detta förbannade tunnelseende på dödstal (vilket inte är oviktigt förstås) men större tyngd och fokus borde ligga på vår nästa generation och deras hälsa samt naturligtvis hela vår folkhälsa , ekonomi osv. Miljoner livsår förlorade i onödan pga för hårda restriktioner.
Citera
2021-03-31, 21:07
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Nej övriga europa på totalen. Varför får vi bara jämföra med Finland och Norge men inte övriga europa?

Vi har inte samma förutsättningar helt enkelt. Helt annan befolkning, fler äldre, större städer, annan kollektivtrafik och fler trångbodda. Hur många drabbade har du i din närhet?

Bor du i ett välmående område och har haft möjlighet att jobba hemma lär du inte märkt av så mkt av pandemin, mer än det du du hör från mainstream media.

Vi har liknande förutsättningar som Norge, Finland och Danmark.

Ja jag bor i ett välmående område, mina grannar hade covid19 för ett tag sedan, den ena hamnade på IVA med en propp i hjärnan men överlevde. Har en utrikes släkting som avlidit. Det är väl det närmaste corona jag kommit. Jag känner även vårdpersonal som jobbat med covidpatienter.
Citera
2021-03-31, 21:07
Medlem
Citat:
Nej. Man bör hämta lärdomar från dom länder som har lyckats bäst.

Europa skulle kunna göra som Taiwan. Det handlar om viljan. Makthavarna vill inte stoppa folkförflyttningarna över Medelhavet.

Taiwan skyddas av att viruset inte kommer simmande för egen maskin över Formossa-sundet. Men viruset simmar inte heller över Medelhavet.

Europas makthavare struntar i medborgarnas liv och hälsa. Och dom struntar i ekonomin. Det enda som är viktigt för makthavarna, är att ta emot dom "flyktingar" som flyr från sig själva.
Du menar att viruset kommit in i Europa med båtflyktingar som tagit sig över medelhavet? Jag tror du har fel.

Tycker du inte att det finns fler kontaktpunkter i Europas ca 50 länder, som alla inbördes har ett antal flygplatser, tågstationer osv osv än det gör i Taiwan, en ö utanför en totalitär kommunistisk stormakt som under lång tid mer eller mindre öppet haft en plan att invadera landet? Jag tycker det.

Din jämförelse mellan Europa och Taiwan känns faktiskt lite ogenomtänkt eller som jag uttrycker det, naiv. Det haltar liksom.
Citera
2021-03-31, 21:11
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Men du skrev att blockaden även drabbar Moderna's och Pfizer's leveranser. I så fall så dessa tillverkare lida för att Astra-Zeneca inte har lyckats få ordning på fabriken i Belgien.
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, blockaden gäller alla vaccin och alla komponenter som ingår i vaccinet.

Vad vill man uppnå med detta? Jag är inte insatt i förhandlingar, kontrakt och blockader. Men min spontana tanke är att Europeiska Unionen har lite att vinna, och mycket att förlora. Vad anser du?
Citera
2021-03-31, 21:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vi har liknande förutsättningar som Norge, Finland och Danmark.

Ja jag bor i ett välmående område, mina grannar hade covid19 för ett tag sedan, den ena hamnade på IVA med en propp i hjärnan men överlevde. Har en utrikes släkting som avlidit. Det är väl det närmaste corona jag kommit. Jag känner även vårdpersonal som jobbat med covidpatienter.

Det har vi inte alls. Det är stora skillnader mellan länderna. Vi har långt många fler invandrare med sämre grundhälsa än samtliga av våra grannar. Tittar man på vilka som drabbats absolut hårdast under denna pandemi så det just denna grupp.

Tittar man på yngre och friska personer händer oftast inte ett jävla skit mer än att man är sjuk i några dagar, sedan går det över.

Jag känner också vårdpersonal men de säger att det inte är värre än vanligt just nu. Det var fruktansvärt jobbigt förra året, men nu har det lugnat ner sig rejält den senaste tiden.
Citera
2021-03-31, 21:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Det har vi inte alls. Det är stora skillnader mellan länderna. Vi har långt många fler invandrare med sämre grundhälsa än samtliga av våra grannar. Tittar man på vilka som drabbats absolut hårdast under denna pandemi så det just denna grupp.

Tittar man på yngre och friska personer händer oftast inte ett jävla skit mer än att man är sjuk i några dagar, sedan går det över.

Jag känner också vårdpersonal men de säger att det inte är värre än vanligt just nu. Det var fruktansvärt jobbigt förra året, men nu har det lugnat ner sig rejält den senaste tiden.

De som drabbats hårdast är pensionärerna.

Jag känner yngre som tappat lukt och smaksinnet, det är ingen liten sak när man är 25.

Lugnat ner sig? De senaste månaden har inlagda på IVA ökat med 50%.
Citera
2021-03-31, 21:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
De som drabbats hårdast är pensionärerna.
...med invandrarbakgrund. Men det är sant, äldre är förstås hårdast drabbade. Så ser det ut i hela världen.

Citat:
Jag känner yngre som tappat lukt och smaksinnet, det är ingen liten sak när man är 25.
Jag förstår om det upplevs obehagligt men de allra flesta får tillbaka både lukt och smak.

Citat:
Lugnat ner sig? De senaste månaden har inlagda på IVA ökat med 50%.
Jämfört med förra året är det lugnt. På IVA är det alltid körigt och trycket lär minska den kommande tiden pga bättre väder och fler kommer att vara utomhus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in