Citat:
Jag tror nog att din pappa inte gjorde något åt det, eftersom att han inte tyckte att du hade det så "hemskt" som du säger.
Citat:
Varför det inte gjorts något åt brottet mot barnkonventionen är en annan frågeställning. Flathet skulle jag vilja påstå! Det finns ju faktiskt exempel på när föräldrar dömts i domstol för grov misshandel när de slagit sina barn blodiga för att de vägrat följa med till församlingen
Jehovas vittnen? Det tror jag knappast. Självklart kan man säkert hitta enstaka exempel, men det är inte så Jehovas vittnen gör eller får lära sig att göra.
Citat:
Jaså du vill ha exempel? Jag kan ge dig ett till att börja med:
En person jag känner nära var medlem men inte äldste. Han uppmärksammade att en äldstebroder betedde sig underligt, var borta perioder och vägrade svara på var han varit. Han blev då bara mer nyfiken och fick via offentliga handlingar reda på att han upprepade gånger blivit fälld i domstol för grov stöld. När han påtalade detta för den styrande kretsen fick han ett ilsket svar att "du ska väl inte förtala en äldstebroder?" Sedan blev HAN utesluten.
En person jag känner nära var medlem men inte äldste. Han uppmärksammade att en äldstebroder betedde sig underligt, var borta perioder och vägrade svara på var han varit. Han blev då bara mer nyfiken och fick via offentliga handlingar reda på att han upprepade gånger blivit fälld i domstol för grov stöld. När han påtalade detta för den styrande kretsen fick han ett ilsket svar att "du ska väl inte förtala en äldstebroder?" Sedan blev HAN utesluten.
Alltså hörsägen.
Man blir inte utesluten så enkelt som du försöker påskina. Du har nog egentligen ingen aning om hur personen du känner agerade och hur man från församlingens sida agerade, du har bara fått en version av händelserna förklarade, från den som blev utesluten. Och även om det skulle stämma, så är det fel om personen direkt utesluts utan möjlighet att vända om.
Det skulle vara mer trovärdigt om den du känner själv berättar här på Flashback, och jag får ställa frågor.