Citat:
Ursprungligen postat av
Torsus
Nu ja. Men när jag var barn skulle jag minsann tvingas ner till församlingen. Det var överhuvudtaget inte någon fråga om vad jag ville
Ja, det var säkert hemskt för dig som barn att inte kunna få bestämma själv som du ville. Det hade varit mer rätt att lämna dig som 5-åring ensam hemma, än att ta med dig till mötet.
Det var också synd om mig när jag tvingades av mina föräldrar att hälsa på gamla släktingar som inte hade barn man kunde leka med, och tvingade mig att åka på semester till ställen som jag inte gillade, och tvingade mig att gå i skolan när jag hellre hade varit hemma. Detta fast mina föräldrar inte var Jehovas vittnen.
Ja det är säkert emot barnkonventionen att tvinga sina barn till att följa familjens traditioner och familjens gemensamma vilja, barn ska få kunna göra precist som dom vill, äta godis när dom vill, alltid göra roliga saker, stanna uppe sent och spela spel på datorn när dom vill och hur mycket dom vill o.s.v.
Detta skiljer sig också från familj till familj, det är inte äldste eller organisationen som bestämmer över vad familjer gör. Det finns mer nitiska familjer och det finns mer avslappnade familjer, det finns familjer och föräldrar som är alldeles för nitiska och inte lyssnar på sina barn. Du har säkert hört talas om liknelsen med en spänd fjäder, tanken är varken att utmatta fjädern eller släppa taget av fjädern för hastigt, det är en balansgång som alla familjer går igenom, både Jehovas vittnen och andra familjer. Och alla familjer lyckas inte till 100%, det finns alltså familjer som inte är Jehovas vittnen som också håller på fjädern för länge som till slut utmattas, och så finns det familjer som släpper fjädern för hastigt och den far okontrollerat iväg vart som helst.
Det är inte olagligt att uppfostra barn, att tukta barn, inte än så länge i alla fall. På 60-70-talet fanns det ingen uppfostran överhuvudtaget, barnen fick göra som dom ville, och resultatet blev inte så bra.
Som jag sagt, jag har ingen statistik, men det är några få undantag av dessa barn som faller bort och blir uteslutna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Torsus
Det brukar heta så ja när dom styrande gör fel. Men vanliga medlemmar blir uteslutna
Suck, alla Jehovas vittnen har samma förhållningsregler att hålla sig till, och döms efter samma principer. Alla får chans att ångra sig och vända om, jag vet flera äldste som blivit avsatta och t.o.m. uteslutna, och som oftast kommit tillbaka.
Människan är ofullkomlig och gör misstag, och så fort någon ångrar sig och vill vända om, så ska man förlåta personen "77 gånger":
"
Ta er i akt! Om din broder gör orätt, så tillrättavisa honom, och om han ångrar sig, så förlåt honom. Även om han gör orätt mot dig sju gånger om dagen och sju gånger kommer tillbaka och säger: Jag ångrar mig, så skall du förlåta honom." (Luk 17:3-4 Bibel2000)