Citat:
Ursprungligen postat av
mondemoderne
Negar Josephi, för övrigt en av de få "riktiga" journalister som verkar ha anställts tidigt i processen, skriver om sin korta tid på Bulletin:
"De fyra månader som gått sedan jag började på Bulletin känns som flera år av konflikter och maktkamp. Det har handlat om allt utom journalistik. Men riktig, konsekvensneutral och opartisk journalistik var heller aldrig på agendan. På den stod i stället de ”sanningar” som gammelmedierna och pk-journalisterna mörklagt med hjälp av sitt pressetiska nonsens. Det var den väsentliga drivkraften bakom Bulletin: hatet mot journalistiken."
https://www.dn.se/kultur/negar-josephi-drivkraften-bakom-bulletin-var-hatet-mot-journalistiken/
Mitt intryck (sedan tidigare) av Negar Josephi är inte så ljust. Dels verkar hon vara lite torftig, varför hon helt avskriver att det kan finnas ngr andra perspektiv än hennes eget perspektiv, och därtill tar hon väldigt illa upp, om ngn kritiserar henne. Josephi skriver:
Citat:
Den första artikel jag ombads skriva handlade om våldtäktsrånet på Norra begravningsplatsen i Solna, som ägt rum tidigare under hösten och nu skulle upp i rätten. Jag plöjde tidigare domar mot de båda gärningsmännen, intervjuade en socionom och fick kontakt med en kompis till en av männen, som medverkade anonymt. Det blev en ganska bra artikel, där en expert och en ”berörd” från helt olika utgångspunkter kom fram till påfallande likartade slutsatser. Men det räckte inte riktigt för mina redaktörer.
Efter att ha visat mig texten lade chefredaktören in de misstänktas etniska bakgrund i artikeln.
Josephis artikel:
https://bulletin.nu/fornedringsranet-i-solna-inlasning-den-enda-metod-som-fungerar
Negar Josephi är mycket negativ till att chefredaktören (Paulina Neuding) gjorde denna komplettering. Det verkar som Josephi anser, att det inte är i enlighet med den svenska "pressetiken", där hon tydligen anser, att svensk MSM är en självklar och obestridd auktoritet.
Josephi skriver vidare, att vid nästa artikel, som skulle publiceras när domen föll, så "meddelade chefredaktören att namnen på de dömda skulle skrivas ut i min artikel".
Citat:
Jag försökte föra en diskussion om pressetik med nyhetschefen, förklara att det här är unga människor, att de med största sannolikhet kommer att överklaga domen och att deras brott visserligen var vidrigt, men inte mord. Förgäves. Jag kunde inte stå för detta och bad dem publicera utan min byline.
I lanseringspodden för Bulletin så identifierar Paulina Neuding och Thomas Gür tre områden, där de anser att MSM brister i sin bevakning:
● brottsligheten
● invandringen
● coronapandemin
Paulina Neuding (eller om det är Thomas Gür) framför, att Sverige inte hade kunnat utvecklas, som Sverige har gjort, utan svenska MSM:s agerande (inte ngt ordagrant citat ).
Så självfallet var ambitionen, att Bulletins nyhetsjournalistik även skulle inkludera en del fakta, som MSM anser, att gemene man inte ska känna till (t.ex. en gärningsmans bakgrund).
Vad skulle det annars finnas för anledning att starta en ny tidning?
------
TILLÄGG
I lanseringspodden säger Ivar Arpi, att han ofta får kritik, att hans texter är alltför pessimistiska och svartsynta.
Paulina Neuding svarar: "Jag tror så här Ivar, om medierna hade varit bättre på att göra sitt jobb den senaste 10-20 åren, så hade vi inte hamnat i den situationen, som vi är i nu. Det gäller brottsligheten, det gäller migrationen, det gäller corona. Corona - oerhört intressant hur det uppstod en temporär åsiktskorridor i början av pandemin, som är på väg att falla först nu, när det är helt uppenbart för alla, att den svenska strategin har misslyckats.
Så det är inte frågan om.. som Thomas säger .. det är skillnad på att säga, att vi har stora problem och vi befinner oss i en kris. Och att säga: Det finns ingenting vi kan göra.
Vi som har gått in i det här projektet Bulletin, vi säger: Jo, det finns faktiskt någonting, som vi kan göra. Vi kan bidra med en bättre journalistik. Och det är vårt viktiga bidrag för att vi tror, att utvecklingen faktiskt går att vända."
Negar Josephi verkar oförmögen att ta in, att Bulletins målsättning var en bättre journalistik.
I artikeln i DN, så skriver Josephi, att hon är "fostrad på Ekot, med saklighet och opartiskhet som enda ideologiska rättesnören".
Som Negar Josephi ser det, så kan det omöjligen existera ngn bättre journalistik, än den som MSM producerar.