Citat:
Ursprungligen postat av
MarryBlunt
Du har rätt.
Men en gård kan oxå vara en innergård vid mitt i stan. Eller en gård där barnen leker i ett hyreshus område. I Dalarna använder man ordet gård för vad andra kallar tomt.
Så att ordet gård kan ha olika betydelser är ju oxå sant.
Men om man benämner det som släktgård eller sommarstuga som gått i släkten? Är det inte att greppa efter halmstrå om man vill hitta felaktigheter i detta?
För Ebba visste ju att Esbjörns hus var en sommarstuga och Esbjörn visste att hans hus är en sommarstuga.
Tänker du att något väsentligt i denna story hade förändrats om pressen skrivet sommarhus som gått i släkten istället för släktgård.
Ordet gård har ofta början eller slut med något som beskriver det mera men i dagligt tal så tas det bort då man vet vad som menas. Barn gå ned och lek på innergården blir enbart gården.
Oftast i sin helhet av annat ord inbakat. Innergård, bakgård, bondgård, gårdsplan osv
Men ordet släktgård är missvisande och fick hela den här historien att verka som om Ebba lurar av en äldre person dess i släkten nedärvda släktgård med boningshus, ekonomibyggnader, stall, ladugårdar, ängar och skog.
I släkten nedärvd är väl alla fastigheter då folk ju dör och någon ärver.
I släkten nedärvd är med mina värderingar att det har varit flera generationer och inte bara morsan och farsans hus.
När jag dör är min fastighet då i släkten nedärvd? Ja, till en viss del.
Men det jag vill säga är att pressen har gjort det här större än vad det borde vara pga definitionen av fastigheten samt att det är en partiledare.
Det hela blev olyckligt då det var andra som fikade efter fastigheten och satte Esb i ett skruvstäd och drog åt.
(Nu menar jag inte brorsonen utan pensionatsmadamen som drog igång hela cirkusen)