Citat:
Ursprungligen postat av
Tjelovek
Mitt fetade.
Nu är det så att det finns mer än 1,5 miljoner personer över 65 år i Sverige. De allra flesta av oss är friska och är dessutom fullt kompetenta å huvudets vägnar. Med lång erfarenhet av livet och av att ha träffat olika slags människor så är det inte så lätt att föra oss bakom ljuset som du tycks tro.
De flesta av oss som varit med ett tag förstår att EB är utsatt för ett mediedrev. Att det är Esb som kör med fula knep och försöker svärta ner EB med hjälp av sina "vänner" är helt enkelt inte särskilt svårt att förstå. Att det är EB som gjort rätt och Esb som gjort fel fattar dessutom alla som själva gjort fastighetsaffärer.
När man har nått hög ålder har man i många fall lärt sig att genomskåda gubbar som Esb, fejkande och manipulerande skrytmånsar som Binninge och falska kärringar som kursgårdsmadamen och fullmaktsgeneralen.
Det är nog snarare de som har kortare erfarenhet av livet och därmed tycks vara lättlurade som låter sig luras av FakeNews och skitkastning i media. Det är faktiskt inte mycket av det som har publicerats i media om denna, i grunden, fullt normala fastighetsaffär som är verklighetsbaserat och korrekt återgivet.
Och jag själv tillhör inte KDs väljare. Jag känner inte EB och bryr mig inte om henne personligen. Jag bryr mig om att det är lag och rätt som gäller i Sverige. Inte skitkastning i media.
Men så kan du ju inte säga, det är ju knappast så att du känner de flesta pensionärer i landet. Vad ger dig rätten att tala för dom.
Jag känner ett par pensionärer, 100% av dom tycker att Ebba borde backa. Detta ger mig inte rätt att påstå att alla pensionärer tycker.
Självklart har man livserfarenhet när man är gammal. Dock påverkas den ju kraftigt om den gamla individen lider av demens eller kognitiv funktionsnedsättning.
Esbjörn framstår inte som någon glasklar och blixtsnabb individ de gånger man sett honom på TV. Han framstår som den brutne gamla man han är.
Att det finns ett mediadrev riktat mot Ebba är ju bara löjligt. Ebba får den media hon förtjänar. Då ska man oxå ha i tankarna att media ofta är försiktiga i sin kritik av politiker. Om Ebba varit en offentlig person från näringslivet, eller en skådespelare hade media tonen varit betydligt tuffare.
Märkligt är oxå att minsta lilla kolumn som skrivs i media till Ebbas fördel. Lyfts upp i denna tråd som ett tecken på att nu har media vänt. Det konstiga är oxå att de då plötsligt är pålitliga.
Detta är ett tvistemål och i dessa finns ingen misstänkt. Men i gemensamma ögon så är Ebba den som åtalat Esbjörn. Att försvaret svarar media på frågor efter en dag i rätten/ förhandlingar är heller inget ovanligt. Det betyder inte att Binninge fläcken ut sig i pressen.
Ebba har alltid använt sig av press och sociala medier.
• Ebba har ett nästan alldeles vanligt och öppet Instagram konto, där hon gör allt för att ge en snygg och tillrättalagd bild av att hon är en helt vanlig karriärs kvinna med två små barn. Där hon delar både livets goda och svåra stunder.
• Ebba som bjuder på hemma hos reportage med tacos och fredagsmys med familjen.
• Ebba talar öppet och ärligt ut om sin skilsmässa i pressen. För att nästa dag medverka i Så ska det låta.
• Ebba är den i riksdagen som vetat att utnyttja media och och social media på bästa tänkbara sätt.
Att hon plötsligt väljer att inte uttala sig, tyder på att hon inte har rent mjöl o påsen. Det tyder inte på att hon plötsligt förvandlats till en människa som tycker att integritet är viktigt.
En person som hon är inte proffsig för att den inte uttalar sig. En person som använt media på det sättet hon har. Är arrogant om hon inte gör det.
Anledningen till att vi inte får läsa artikeln Ebba- the true story. Är att den har så många påtagliga misstag att den inte går att berätta utan att bli ifrågasatt.
Misstag hon har gjort är för tydliga
• Hon har använt sin Facebook på ett sådant sätt att det åskat henne att bli anklagad för förtal.
• Hon har fortsatt smutskasta människor runt Esbjörn även efter sin dunder tabbe.
• Hon har vid ett par tillfällen skarvat så bra med sanningen så hon fått gå in och ändra sina inlägg på Facebook. ( så roligt det är att kolla redigeringshistoriken på dem).
• Hon var så korkad att hon vald att betala ett lågt pris för huset.
• Hon gör även högsta avdrag på 300 000 kr. Vad hon ska utföra för dessa pengar har under resans gång förändrats. När hon nämnde det första gången. Med löfte om att matchande kostnadsberäkningar som täckte varje öre, fanns det 4 punkter på listan. När den presenteras i rätten är den nere på en eller två. Hur kan kostnadsberäkningen ändå var relevant?
• Hon har inte gjort de två värderingarna av huset som hon påstod. Som hon dessutom hävdar att Esbjörn tagit del av.
• Hon har inte krävt att Esbjörn ska ha någon med sig i denna affär, utan använt sin status som pålitlig partiledare för att styra affären helt på egen hand.
• Ebba viste och märkte att Esbjörn inte är riktigt klar i knoppen.
• Ebba har tittat in i kameran och sagt. Jag lovar att inte genomföra köpet om Esbjörn verkligen inte vill.
Det här är anledningarna att Ebba inte kan tala med pressen. Inte att hon plötsligt har integritet.
För innan alla dessa felaktigheter eller åtminstone frågetecken i affären uppdagades, var ju Ebba villig att tala om husköpet med pressen. Tidigt i höstas gav hon ju sin version vid ett flertal tillfällen.
Hon vet att hon inte kan möta pressen utan att frågor om ovanstående kommer att komma. Hon vet vidare att det kommer att vara omöjligt att förklara hur Esbjörn är en svagsint gammal man. Som nu låtit sig påverkas av en ondsint ägarinna till det pensionat han bott på de senaste 10 åren, eller av en ondsint systerson.
När Esbjörn i somras var en glasklar man som under inga omständigheter kan ha låtet sig påverkas av Ebba.
Ebba är tyst om detta för hon måste. Detta betyder inte att Binninge fläker ut sig i pressen för att han svarar på frågor.