2021-03-31, 11:34
Bannlyst
Abborre liksom Gädda är roligt att meta eller fånga på kastspö.

Det är ingen god matfisk egentligen. Enligt mig åtminstone.

I Frankrike ses gädda som en delikatess. Oklart varför.
Senast redigerad av Varsamt 2021-03-31 kl. 11:45.
Citera
2021-03-31, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varsamt

I Frankrike ses gädda som en delikatess. Oklart varför.
Kanske för att de gillar smaken?
Citera
2021-03-31, 11:56
Bannlyst
Varför inte!

Citat:
Ursprungligen postat av dallasmygel
Kanske för att de gillar smaken?
Citera
2021-03-31, 18:54
Medlem
Tribolts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ATmega
För att abborre anses vara skitfisk enligt resten av världen... Ja menar fisken kan ju leva i en skitig pöl i så fall den vill.

Jätteabborrar uppskattas utanför Europa, men det kanske inte är samma sak i smaken?
Abborre är gott.

Känner mig dum som inte äter kött men du kan inte förolämpa abborrar på detta sätt.
Citera
2021-04-01, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ATmega
För att abborre anses vara skitfisk enligt resten av världen... Ja menar fisken kan ju leva i en skitig pöl i så fall den vill.

Helt fel. Alla gillar abborrar.
Citera
2021-04-02, 14:21
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Söker man på "odla abborre" får man diverse träffar att det pågår men är knepigt, så vad är frågan ...

Det är nog ekonomin som stoppar. Odla Abborre är säkert inte svårt, däremot så får man inga hundra kronor kilot som med Lax. Torsk odlar man också, men det är inte heller billigt.

Har sett färsk abborre ibland i fiskdisken, men då ligger priset bra under femtiolappen per kilo. Mer går det nog inte att kräma ut.

Däremot så är det en av de godaste fiskarna. Färsk halstrad slår det mesta. Men det ska vara grovsalt.
Citera
2021-04-02, 15:00
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Det finns ju fan aldrig abborre att köpa fastän det är så gott. Sveriges bästa fisk utan tvekan.

Så varför börjar man inte ödla abborre som med lax? Och ger norrmännen fingret.
Hmm, det räcker ju med att slänga ut lite garn i havet vid sommarstället så har man ett gäng schyssta borrar till middag. Har faktiskt ingen koll på om de odlas någonstans men det borde väl förekomma?
Citera
2021-04-02, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Det är nog ekonomin som stoppar. Odla Abborre är säkert inte svårt, däremot så får man inga hundra kronor kilot som med Lax. Torsk odlar man också, men det är inte heller billigt.

Har sett färsk abborre ibland i fiskdisken, men då ligger priset bra under femtiolappen per kilo. Mer går det nog inte att kräma ut.

Däremot så är det en av de godaste fiskarna. Färsk halstrad slår det mesta. Men det ska vara grovsalt.

Det är sjukt tycker jag. Abborre diskrimineras gentemot andra raser och det accepteras i Sverige?? Fy fan
Citera
2021-04-02, 19:08
Medlem
Sladdarens avatar
Varför odlas inte abborre

Därför det är en fisk som är fri att fånga i många vatten utan fiskekort och även med ett fiskekort blir det billigt pr år om du har halvårskortet. Sen att man inte exporterar den och säljer utomlands får ni fråga nån annan om.

Men min gissning är att odla abbore i slutna vattensystem är dyrt och omständigt till att få samma sammansättning av näring, föda, bottenförhållanden, växtlighet, och vattenflöde med rätt ph värde, syresättning mm mm så att den gröna riddaren stortrivs och äter sig tjock och mätt istället för att äta upp sina bröder ;-) av tusenbröderna

Det kanske är en fisk som kräver en speciell miljö helt enkelt som är kostsam för att fisken ska smaka bra. Jag vet iaf vars dom stortrivs och i vilka vatten och där de växer sig stora som as och är fin i färgen och smaken
Senast redigerad av Sladdaren 2021-04-02 kl. 19:11.
Citera
2021-04-02, 19:13
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tribolt
Jätteabborrar uppskattas utanför Europa, men det kanske inte är samma sak i smaken?
Abborre är gott.

Känner mig dum som inte äter kött men du kan inte förolämpa abborrar på detta sätt.

Abbore över 1 kg smakar sämre. Tycker de smakar bäst kring halvkilot
Citera
2021-04-02, 19:15
Medlem
Sladdarens avatar
Ganska mycket pill med benen ochså i abbarn som kan vara ett förhinder i försäljningen av den. Men rökt går det ju smidigt. Nä låt abboren va fri, ska inte va nån labbråtta åt finfolket eller utlänningar som ska sko sig på svenska etniska abborren ;-D hehe
Senast redigerad av Sladdaren 2021-04-02 kl. 19:18.
Citera
2021-04-03, 17:19
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Det är sjukt tycker jag. Abborre diskrimineras gentemot andra raser och det accepteras i Sverige?? Fy fan

Ska vi dra in racificieringen i det också tycker du? Negerabborrar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in