2021-03-30, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ludvig.johansso
Tack för svar! Hur många semiautos kan man klämma in på en bädd som max?

Om du följer guiden på TS så är det 3 earlies i en bädd. Det låter lite för så mycket jord men fördelen blir att jorden håller mycket fukt så du slipper vattna, förutsatt att du oxå täckt bädden med gräs. Du planterar ut 10-15st från början, kanske till och me 20. Hälften blir hanar som du rycker och några är svaga som du rycker och några kanske dör/blir uppätna. Tillslut har du 3-4 st fina damer.
När du använder uttrycket ”semiautos” så bör du tänka på att semiauto frön i Storbritannien kanske inte anpassad till våra förhållanden. Kan kanske gå med semiautos från ex Storbritannien men då vet man va man gör och har lite erfarenhet. Finns super billiga early frön för en billig peng. Kasta inte dina pengar på en massa frön me flashiga namn.
Citera
2021-03-30, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perlite
Om du följer guiden på TS så är det 3 earlies i en bädd. Det låter lite för så mycket jord men fördelen blir att jorden håller mycket fukt så du slipper vattna, förutsatt att du oxå täckt bädden med gräs. Du planterar ut 10-15st från början, kanske till och me 20. Hälften blir hanar som du rycker och några är svaga som du rycker och några kanske dör/blir uppätna. Tillslut har du 3-4 st fina damer.
När du använder uttrycket ”semiautos” så bör du tänka på att semiauto frön i Storbritannien kanske inte anpassad till våra förhållanden. Kan kanske gå med semiautos från ex Storbritannien men då vet man va man gör och har lite erfarenhet. Finns super billiga early frön för en billig peng. Kasta inte dina pengar på en massa frön me flashiga namn.

Hur mycket jord använder du i din bädd för x antal auto och eller early? Följer du TS guide?
Citera
2021-03-30, 20:22
Medlem
Citat:
Är det djur som fått besprutat foder så kan dina växter skadas, i värsta fall dö. Är det egna djur så vet du, är det inte dina djur så fråga bonden. Dom har koll. Djur som endast äter gräs och ensilage brukar vara ok. Annars är stallgödsel the shit! Ger mull till jorden, håller fukt och ger näring.

Gräva låter bra. Tänk bara på om det är mycket lera så kommer inte rötterna få någon syre och rötterna kommer inte kunna växa ordentligt. Har själv odlat i tung lerjord en gång och plantorna blev skit små. Jag blandade iof inte ut me påsjord eller stallgödsel. Gör du det så borde det gå. Endast jorden på plats kommer dock inte gå. Den må vara näringsrik men inte tillräckligt luftig.
Jag hade i varje fall provat. Mesta talar för att det borde gå.
Du kommer inte behöva vattna om det är så som du beskriver. Hål i jorden behövs generellt inte vattnas eller i varje fall inte vattnas ofta.

Tack för svar! Tänker om och använder mull och plantjord ist. iofs. tror jag köttbönderna är sk. eko-odlare, lite osäker, kollar upp. Min aningen perversa läggning har även gett mig iden att bara "för att" i ena redan utgrävda grop i botten tömma skittunnan. tänkte även sprida ut i jordblandningen lekakulor för just syresättningen. Early skunk hann aldrig gå klart riktigt, tror du early skunk auto (ny) hinner klar? Fantastiskt roligt rus måste jag säga. Tacksam för svar av kunnig skribent!
Citera
2021-03-30, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Girgen3
Hur mycket jord använder du i din bädd för x antal auto och eller early? Följer du TS guide?

Jag gräver hellre med en manuell jordborr och blandar med påsjord, rådjursbajs, älgbajs, blåkorn och lite annat. Beror på vad jag har hemma. Tar det som finns hemma och gillar allt som är billigt och effektivt. Har kört en del i säckar också men det är det slut på. Kan på rak arm komma på 4 användare i denna tråd som kör efter TS guiden och som får bra resultat. Vi är några som återkommer varje år i denna tråd så lite koll har vi på varandra. Bara kul om vi blir fler. Den där bädden är inte svårare än en vanlig bädd för grönsaker. Inga konstigheter.

Edit: anledningen till att jag gräver är för att mina spotar ligger långt bort och jag har ingen lust att bära flera påsar jord. Bär hellre ut ett par påsar och drygar ut jorden med jord från platsen.
Senast redigerad av Perlite 2021-03-30 kl. 20:48.
Citera
2021-03-30, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Tack för svar! Tänker om och använder mull och plantjord ist. iofs. tror jag köttbönderna är sk. eko-odlare, lite osäker, kollar upp. Min aningen perversa läggning har även gett mig iden att bara "för att" i ena redan utgrävda grop i botten tömma skittunnan. tänkte även sprida ut i jordblandningen lekakulor för just syresättningen. Early skunk hann aldrig gå klart riktigt, tror du early skunk auto (ny) hinner klar? Fantastiskt roligt rus måste jag säga. Tacksam för svar av kunnig skribent!
Använder ”mull”? Mull kan man inte köpa på påse. Jag har i varje fall inte sett det. Kompost jord kan man ibland köpa på återvinningsstationer men dom säljer i kubik meter. 1 kubikmeter är 1000liter.... har själv aldrig köpt kompost jord men vet som sagt att det finns på återvinningsstationer. Mull är organiskt material som tex kompost eller när gödsel bryts ner. Om du har mycket djur kring där du odlar så kan du samla gödsel i påsar i värsta fall. Men stallgödsel är riktigt bra. Har den fått torka ordentligt så väger det inget och du kan lätta fylla 30 liter i en ryggsäck och bära ut.

Det där med skittunnan vet jag inte. Hade personligen hoppat det.

Fråga bonden om hans gödsel. Han har koll. Enligt lag måste han ha koll. Han vet dessutom om andra använt hans gödsel i odlingar och om det varit några konstigheter.

Det där med early skunk är precis det jag skrev om i ett par inlägg innan. Early i Storbritannien eller Holland betyder inte att den är early i Sverige.
Alla autos hinner gå klart i Sverige oavsett vilket flashigt namn den har. Frågan är istället om det är buds du kommer att få röka eller mögel.
Citera
2021-03-30, 21:09
Medlem
Citat:
Använder ”mull”? Mull kan man inte köpa på påse. Jag har i varje fall inte sett det. Kompost jord kan man ibland köpa på återvinningsstationer men dom säljer i kubik meter. 1 kubikmeter är 1000liter.... har själv aldrig köpt kompost jord men vet som sagt att det finns på återvinningsstationer. Mull är organiskt material som tex kompost eller när gödsel bryts ner. Om du har mycket djur kring där du odlar så kan du samla gödsel i påsar i värsta fall. Men stallgödsel är riktigt bra. Har den fått torka ordentligt så väger det inget och du kan lätta fylla 30 liter i en ryggsäck och bära ut.

Fråga bonden om hans gödsel. Han har koll. Enligt lag måste han ha koll. Han vet dessutom om andra använt hans gödsel i odlingar och om det varit några konstigheter.

Det där med early skunk är precis det jag skrev om i ett par inlägg innan. Early i Storbritannien eller Holland betyder inte att den är early i Sverige.
Alla autos hinner gå klart i Sverige oavsett vilket flashigt namn den har. Frågan är istället om det är buds du kommer att få röka eller mögel.

Vilken auto blir klar snabbast i Sverige? Vill bara köra 1 av samma strain
Citera
2021-03-30, 21:18
Medlem
Citat:

Tack! Tar till mig allt du skriver. Men min (en enda jag testat) early(skunk) var fri från mögel och ej fullt utvecklade buds. Men jävla bra tryck i dem iaf. Hade gärna laddat upp bilder på dem, men vet ej hur man gör för att ladda upp dem och ta bort taggar som ger vid handen var bilden är ifrån?
Citera
2021-03-30, 21:21
Medlem
Vilken auto är den bästa för sverige?
Citera
2021-03-30, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Tack! Tar till mig allt du skriver. Men min (en enda jag testat) early(skunk) var fri från mögel och ej fullt utvecklade buds. Men jävla bra tryck i dem iaf. Hade gärna laddat upp bilder på dem, men vet ej hur man gör för att ladda upp dem och ta bort taggar som ger vid handen var bilden är ifrån?

Du fick inget mögel för att budsen inte var fullt utvecklade. När budsen tjockat upp sig så får du se. Alla sorter möglar oavsett, speciellt autos dock finns det sorter som möglar mindre än andra.

Ladda upp med den här länken. Den raderar all meta data från bilden så det går inte att spåra eller få tillgång till information om bilden. Du laddar upp bilden, får en länk som du sen kopierar och klistrar sen in i tråden.

https://anonymousfiles.io/
Senast redigerad av Perlite 2021-03-30 kl. 21:58. Anledning: Glömde posta länken
Citera
2021-03-30, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiptoptop
Vilken auto blir klar snabbast i Sverige? Vill bara köra 1 av samma strain

Seedheaven har ett helt gäng med frön från finska odlare. Kolla sovietfinlandseeds. Jag kör mycket på mini thunder fuck. Den är klar på 10 veckor. Den blir inte så stor men det är bara att odla några extra så får du ut bra mängd på slutet.

Dieselryder blir oxå klar ganska fort. Känner en duktig odlare som odlade den och den blev oxå klar på 10 veckor. Den finns oxå på seedheaven men den är freebies. Köp ett paket från sovietfinlandseeds och välj dieselryder som freebies. Bör oxå nämnas att alla frön är regular så du kommer få hanar och honor. Gör egna frön och så har du frö stash för minst 5 år framåt. Inte svårt. Du kan röka buds som har frön, du blir stenad på det oxå förutsatt att du inte är stor rökare. Jag blir helt fucked på buds med frön. Självklart rensar jag budsen på fröna innan och sparar fröna till nästa år.

Danes olika autos är oxå populära men dom finns på nordic genetics. Jag har aldrig handlat från dom men jag känner några som gjort det och dom har bara gott att säga om dom.

Lycka till!
Citera
2021-03-30, 22:15
Medlem
Citat:
Seedheaven har ett helt gäng med frön från finska odlare. Kolla sovietfinlandseeds. Jag kör mycket på mini thunder fuck. Den är klar på 10 veckor. Den blir inte så stor men det är bara att odla några extra så får du ut bra mängd på slutet.

Dieselryder blir oxå klar ganska fort. Känner en duktig odlare som odlade den och den blev oxå klar på 10 veckor. Den finns oxå på seedheaven men den är freebies. Köp ett paket från sovietfinlandseeds och välj dieselryder som freebies. Bör oxå nämnas att alla frön är regular så du kommer få hanar och honor. Gör egna frön och så har du frö stash för minst 5 år framåt. Inte svårt. Du kan röka buds som har frön, du blir stenad på det oxå förutsatt att du inte är stor rökare. Jag blir helt fucked på buds med frön. Självklart rensar jag budsen på fröna innan och sparar fröna till nästa år.

Danes olika autos är oxå populära men dom finns på nordic genetics. Jag har aldrig handlat från dom men jag känner några som gjort det och dom har bara gott att säga om dom.

Lycka till!

Vad är skillnaden mellan dessa och Norden Seeds utbud? Norden Seeds inte värt att köra på? Vill beställa inrikes.
Citera
2021-03-30, 22:24
Medlem
Citat:

Lycka till!

Hej!

Var sugen på att beställa RK62 från Seedheaven. Men allt från Soviet Finland seeds ser ut att vara slut vad gäller autos som jag bestämt mig för att satsa på.
Vet du var och vad man ska sikta in sig på för svenskt klimat (auto)? Hade tänkt beställa en sats med indica-dominant och en sativa-dominant strain för att testa på.
Har mailat Seedheaven men de kan inte svara på när de är åter i lager. Hur länge bör man vänta med beställning innan det börjar bli för sent att stoppa ett frö i backen? (zon 3)

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in