2021-03-30, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Våren 2018 hade de haft huset i 12 år. Inköpt för drygt en miljon kronor. Första lånet på fastigheten ligger på 1 048 125 kr. En väldigt låg summa på två personer. Huset hade kunnat vara betalt för länge sedan, istället har paret D valt att ta lån ytterligare 4 ggr med sammanlagt 1 311 875 kr. Personligen tycker jag att de renoveringar som verkar ha gjorts är i nivå med vad de skulle ha kunnat ha råd med utan lån, dvs med sparade pengar. Om man slår ut resterande lån på 12 år så motsvarar det 9110 kr/månad. Känns inte som om de skulle behöva begå olagligheter för att öka hushållskassan. Sen är en del människor sådana att de alltid vill ha mer och om det vet jag inget i det här fallet.

Lån 1 1 048 125
Lån 2 250 000
Lån 3 233 750
Lån 4 648 125
Lån 5 180 000
Summa 2 360 000

Livstil kostar pengar, en är dessutom sjukskriven under flera år vilket kostar mycket. Lägg till en skilsmässa med dubbla kostnader. Sett familjer med billigare boende begå brott, lägg till SD personlighet, söka kickar.

Nu finns inga rejäla bevis mer än lite småsaker. De dyra instrumenten försvann väll efter skilsmässan.

Om ekonomin var så sund, varför skrev han en revers istället för lösa ut HD? Jag menar lån på två miljoner hade han klarat med sin lön.

Jag är väl i grunden en negativ människa och tror inte det bästa om skithögar.

My point of view, din är säkert mer rätt.
Citera
2021-03-30, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men nu vet jag inte om jag hänger med? Vad är det som är skumt med tiderna?

21:30:44 tar hon första skärmdumpen, någon bild på en tall mot natthimlen (typ), som hon strax efter (förmodligen skickar till JJ.
De har pratat loggar och att hon skickade iväg den sista på torsdagen, "har visst inte loggat på hela helgen?".
Honskrev även till SD att hon loggat ikapp.

21:32:00 ca tid- går Lena ut från bostaden. Men hur det man det? Kanske inte går så långt. Flitigt chattande där, både med JJ och Norge- chatten.

21:37:23 skickar Lena en till bild till JJ. JJ svarar: Ja! (bild tre emojiis) Tänkte visa den för dig men du hann visst före (emoji).

21:40:31 tar hon nästa screenshot. Då bild på pannkakor, som hon strax efter (förmodligen )
21:40:38 skickar till Norgegänget.

21:42:42 skriver RN: Just ... "Pannkaka med svit och grädde"?? Nähä, kanske för långt ... 0

Snackas mycket om vilket teamnamn de ska ha och lite larv runt detta (ärtsoppa som ska med) Typ Team fjärt osv.

----------------------------------------------------------------------

Även Norgegänget snackar mycket om loggar, hur många de ska ta.
21:41:38 skriver RN: Ett PET-rör i en vägskvlt?
21:47:03 skriver Lena: "Petrör typ nedtrvckt i marken" efter "det var jättestora eken, sockerdrickshål, äckligt, fullt med bös, krafsa nära marken, blä "

21:44:32 Lena in : En liten bit ifrån? 24 plus liten till vänster och en utanför N 59 37,444 E 016 32, 436 (vilket jag får till Västerås?)
21:45:51 - JH skriver: "Ligger en lång fallen tjock gren nära."

Det är svårt (jobbigt) att följa chatten då Lena snackar med flera samtidigt och Norgegänget pratar om olika saker. Lena har väl tagit allt i närområdet, jag utgår från att det är annat de pratar om.

Efter att Lena är hemma fortsätter chattandet. Snackar lite om vilka cacher de ska ta och Lena skriver ett långt mess om att hon har snabbascannat kartan och lagt in ett tjufogotal " förväntar mig inte att vi ska svänga in vid varenda en.", vilket får mig att tro att de pratar om någon annan cache.

Vi får bena ut det bäst vi kan här.

1. 21:30 LW går ut.

2. 21:40 LW tar denna skärmdump och verkar ha WIFI-täckning.

https://www.bildtagg.se/bild/glpf9fcp9kuhkkbwni75l6

3. 22:00 Polisen menar att LW kommer hem.

De borde ha betonat att hon var och ”stökade i trädgården” om de visste att hon var i anslutning till bostaden och wifi. De får det att framstå mer som att hon går ut och är ”borta” en halvtimme.

De hänvisar till ”Clouddata GoogleMaps”. Om hon står utanför dörren så skulle de ju inte ens se om hon ”lämnar hemmet”.

Det är alltså wifi som jag hängt upp mig på samtidigt som hon är ute och går nånstans och chattar och av någon anledning skärmdumpar från GC-appen en andra gång. Första gången skärmdump precis innan hon lämnar hemmet enligt polisens tidslinje där.

Så det skumma med tiderna var frågan om de är korrekta i jmfr med hennes position.

Kort sagt: var är hon 21:40 när hon verkar ha wifikoppling men ska vara ute mellan 21:30 och 22:00 enligt polisen? (Och de har inte redovisat hennes ”promenad” mellan de tiderna, varför?)
Citera
2021-03-30, 19:44
Medlem
Citat:
Men nu vet jag inte om jag hänger med? Vad är det som är skumt med tiderna?

21:30:44 tar hon första skärmdumpen, någon bild på en tall mot natthimlen (typ), som hon strax efter (förmodligen skickar till JJ.
De har pratat loggar och att hon skickade iväg den sista på torsdagen, "har visst inte loggat på hela helgen?".
Honskrev även till SD att hon loggat ikapp.

21:32:00 ca tid- går Lena ut från bostaden. Men hur det man det? Kanske inte går så långt. Flitigt chattande där, både med JJ och Norge- chatten.

21:37:23 skickar Lena en till bild till JJ. JJ svarar: Ja! (bild tre emojiis) Tänkte visa den för dig men du hann visst före (emoji).

21:40:31 tar hon nästa screenshot. Då bild på pannkakor, som hon strax efter (förmodligen )
21:40:38 skickar till Norgegänget.

21:42:42 skriver RN: Just ... "Pannkaka med svit och grädde"?? Nähä, kanske för långt ... 0

Snackas mycket om vilket teamnamn de ska ha och lite larv runt detta (ärtsoppa som ska med) Typ Team fjärt osv.

----------------------------------------------------------------------

Även Norgegänget snackar mycket om loggar, hur många de ska ta.
21:41:38 skriver RN: Ett PET-rör i en vägskvlt?
21:47:03 skriver Lena: "Petrör typ nedtrvckt i marken" efter "det var jättestora eken, sockerdrickshål, äckligt, fullt med bös, krafsa nära marken, blä "

21:44:32 Lena in : En liten bit ifrån? 24 plus liten till vänster och en utanför N 59 37,444 E 016 32, 436 (vilket jag får till Västerås?)
21:45:51 - JH skriver: "Ligger en lång fallen tjock gren nära."

Det är svårt (jobbigt) att följa chatten då Lena snackar med flera samtidigt och Norgegänget pratar om olika saker. Lena har väl tagit allt i närområdet, jag utgår från att det är annat de pratar om.

Efter att Lena är hemma fortsätter chattandet. Snackar lite om vilka cacher de ska ta och Lena skriver ett långt mess om att hon har snabbascannat kartan och lagt in ett tjufogotal " förväntar mig inte att vi ska svänga in vid varenda en.", vilket får mig att tro att de pratar om någon annan cache.

Bilderna är inte hennes foton utan verkar vara skärmdumpar på två casher från appen Geocashing som var och en är illustrerad med dessa två foton. Enligt texten verkar de inte vara publicerade så därför teorin från mig att hon är ute och kollar gps-punkterna för hennes godkända casher. https://www.bildtagg.se/bild/8n2n8sp58bx0kor3ed6mj179

Det konstiga med tidpunkten i så fall är att den första skärmdumpen är tagen någon minut innan hon går hemifrån vilket inte stämmer med om det är relaterat till gps-data. Å andra sidan så står det ca nånstans så det kanske diffar med någon minut mellan Googles info och Telias info vad gäller tiderna-
Citera
2021-03-30, 19:45
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Jo, jag tycker mig minnas att kastrullen skulle vara till Norge.

Någon mer än jag som saknar sökmotor på siten? Har blivit någon omstrukturering på min.

Den är visst flyttad till den svarta listen under Flashbackloggan såg jag nu (dator, inte mobil). De vill väl använda annonsutrymmet bättre, kan jag tänka mig?

#TeamÅsaHiding Tick, tack, tick, tack....

Tack till piastrone som samlat ihop FUP, Ljudfiler rättegången, Handlingar till HR m m för nedladdning: www.flashback.org/sp74764523
Citera
2021-03-30, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Möjligt är att hon tog en sväng till den planerade cachen bakom planket redan kl 21:32. Synd att platsdata inte verkar vara aktiverad.

På en i övrigt välstädad arbetsbänk i köket, närmare bestämt på ett plåtgaller intill spisen, ligger ett par arbetshandskar; se s 34 A 157.
A157 s 72-75: uträkningar på kuvert - något att göra med HSH?

Platsdata/Google Maps verkar aktiverat då de kan fastställa hon går ut 21:30 och ”lena kommer tillbaka till bostaden” 22:00. Stämmer också med det som syns i överkant i skärmen.
Kan ju vara så att polisen haft problem att få ordning på tidslinjen här av nån anledning. Men sen runt mordet så har de örnkoll i minsta detalj så det rimmar liksom inte att de inte redovisat 21:30 till 22:00. Om jag nu inte missat att det finns nånstans i fupen då.
Citera
2021-03-30, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel

De borde ha betonat att hon var och ”stökade i trädgården” om de visste att hon var i anslutning till bostaden och wifi. De får det att framstå mer som att hon går ut och är ”borta” en halvtimme.

De hänvisar till ”Clouddata GoogleMaps”. Om hon står utanför dörren så skulle de ju inte ens se om hon ”lämnar hemmet”.

Det är alltså wifi som jag hängt upp mig på samtidigt som hon är ute och går nånstans och chattar och av någon anledning skärmdumpar från GC-appen en andra gång. Första gången skärmdump precis innan hon lämnar hemmet enligt polisens tidslinje där.

Så det skumma med tiderna var frågan om de är korrekta i jmfr med hennes position.

Kort sagt: var är hon 21:40 när hon verkar ha wifikoppling men ska vara ute mellan 21:30 och 22:00 enligt polisen? (Och de har inte redovisat hennes ”promenad” mellan de tiderna, varför?)

Enligt förhören med Aron så lämnade inte LW bostaden på kvällen. Kan det vara så att hon har testat koordinaterna hemifrån och det har misstolkats av polisen som att hon varit ute?
Citera
2021-03-30, 19:52
Medlem
Citat:
Jag minns att Lena skrev till någon att SD och HD levde extremt budget för att kunna resa mm.

Han hade en bra inkomst, när hon jobbade bör hon haft ok inkomst.

Jag lämnar inte spåret med ansträngd ekonomi och nu ännu strängare. Kostar dessutom ha en älskarinna.
Citera
2021-03-30, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Enligt förhören med Aron så lämnade inte LW bostaden på kvällen. Kan det vara så att hon har testat koordinaterna hemifrån och det har misstolkats av polisen som att hon varit ute?

Ja du förstår varför jag rotar lite i det.

Men han kanske inte märkte att hon var ute i kvarteret/omgivningen och fixade lite. Wifi går kanske några tiotal meter. Något måste de ha baserat avgång resp hemkomst på. Det är ibland så att de inte redovisar tillräckligt för att dra nån vettig slutsats tyvärr. I detta fallet behövs ”råmaterialet” som sagt.

Här är en hyfsad lista om man vill tolka symbolerna (inkl wifi) i Samsungs display:

https://www.samsung.com/za/support/mobile-devices/what-do-the-different-indicator-icons-mean-on-my-samsung-galaxy-alpha/
Citera
2021-03-30, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
Livstil kostar pengar, en är dessutom sjukskriven under flera år vilket kostar mycket. Lägg till en skilsmässa med dubbla kostnader. Sett familjer med billigare boende begå brott, lägg till SD personlighet, söka kickar.

Nu finns inga rejäla bevis mer än lite småsaker. De dyra instrumenten försvann väll efter skilsmässan.

Om ekonomin var så sund, varför skrev han en revers istället för lösa ut HD? Jag menar lån på två miljoner hade han klarat med sin lön.

Jag är väl i grunden en negativ människa och tror inte det bästa om skithögar.

My point of view, din är säkert mer rätt.

Ett bostadslån på drygt en miljon är BILLIGT boende. Enligt LW så fick han nej av banken att belåna huset mer. Verkar rimligt. Han hade behövt låna upp till ca 3.000 000 kr. Det är inte många banker som godkänner det med endast en låntagare.

Sen om han är ärlig eller ej vet jag inte. Även om HD varit sjukskriven så måste hon ha haft sjukpenning så två hyfsade inkomster på ett lån på drygt 1 miljon. Jag är ganska övertygad om att en del av huslånen har gått till resor och konsumtion och inte renoveringar. Finns väl inte nått i det huset som pekar på nån större renovering? Lite tapeter och målarfärg. Kanske har de bytt kök? Solceller som han troligen har dragit av på den enskilda firman. Han är byggkunnig så man kan inte tro att han har blivit blåst av någon byggare heller, tvärtom har han nog kunnat förhandla sig fram till bra priser.
Citera
2021-03-30, 19:59
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Platsdata/Google Maps verkar aktiverat då de kan fastställa hon går ut 21:30 och ”lena kommer tillbaka till bostaden” 22:00. Stämmer också med det som syns i överkant i skärmen.
Kan ju vara så att polisen haft problem att få ordning på tidslinjen här av nån anledning. Men sen runt mordet så har de örnkoll i minsta detalj så det rimmar liksom inte att de inte redovisat 21:30 till 22:00. Om jag nu inte missat att det finns nånstans i fupen då.
Finns det en möjlighet att hon stänger av platsdata efter att ha lämnat bostaden? Och återaktiverar runt 22:00.
Citera
2021-03-30, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Finns det en möjlighet att hon stänger av platsdata efter att ha lämnat bostaden? Och återaktiverar runt 22:00.

Ja men precis det är ju det som måste utrönas.

Polisen kan ju inte bara konstatera att hon var ”ute” och sen 1,5 timme senare är hon död. Lite mer detaljerad kartläggning kan man begära kanske med tanke på att de nagelfarit så mycket annat. Detta är nära tiden för mordet.
Skärmdumparna är en ledtråd. Innehållet i chatt en annan och ”råmaterialet” Google Maps är ett tredje.

Och det ska förtydligas att det jag skärmdumpat/citerat är från kompletteringen akt 17 så de här två skärmdumparna har man tidigare i fup bara sett som små ”thunmnails” mellan gossen tränar och loggremsan”.
Senast redigerad av Avel 2021-03-30 kl. 20:14.
Citera
2021-03-30, 20:07
Medlem
develis avatar
Citat:

De åt kladdkaka rätt sent
A är vaken men kollar mobilen till 22.10 och somnar inte direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in