2021-03-30, 17:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det hjälper till viss del inom vården eftersom man jobbar med patienter och nära dem under längre tider. I samhället hjälper munskydd sannolikt bara under liknande betingelser, alltså där man inte kan hålla avstånd.

Som sagt är evidensen för att allmän användning av munskydd i samhället för att minska smittspridning inget alls eller mycket svagt. Det har alla instanser redan konstaterat, inklusive ECDC.

Munskydd kan och ska alltså INTE användas som ursäkt för att börja umgås som vanligt och trängas, utan bara under betingelser där det inte går att undvika trängsel. Detta skrevs för övrigt i juni förra året av FHM.

Det går inte att hamra in detta i huvudet på ett får.

Att använda munskydd inom sjukvården är en sak men i allmänheten är det en helt annan sak.

Och det syns tydligt i den verkliga världen.
Citera
2021-03-30, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Munskydd ensam räcker inte som åtgärd. Människor måste också hålla avstånd och sluta träffa människor som de inte måste träffa. I Japan bär man munskydd och håller avstånd. Japaner är bra på att lyda order och är inte kända för att vara ett folkslag som ofta kramar och pussar varandra. Sydeuropéerna är sämre på att lyda order, hålla avstånd och så vidare även om de bär munskydd. Dessutom kramas och pussas mycket i Sydeuropa jämfört med Japan.

Italien skulle ha haft betydligt fler covidsmittade och döda utan krav på munskydd. Det är säkert.

Som sagt munskydd kan hjälpa i situationer där det inte går att hålla avstånd. Om avstånd hålles, exempelvis genom att att jobba hemifrån, inte går på fester med mera, hjälper inte munskydd. Munskydd hjälper föga om folk deltar på fester och kindpussas.
Citera
2021-03-30, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Att använda munskydd inom sjukvården är en sak men i allmänheten är det en helt annan sak.

Andningsskydd ger ett bättre skydd än munskydd. Munskydd kombinerat med visir borde skydda en del också.
Citera
2021-03-30, 17:05
Medlem
Citat:
Munskydd ensam räcker inte som åtgärd. Människor måste också hålla avstånd och sluta träffa människor som de inte måste träffa. I Japan bär man munskydd och håller avstånd. Japaner är bra på att lyda order och är inte kända för att vara ett folkslag som ofta kramar och pussar varandra. Sydeuropéerna är sämre på att lyda order, hålla avstånd och så vidare även om de bär munskydd. Dessutom kramas och pussas mycket i Sydeuropa jämfört med Japan.

Italien skulle ha haft betydligt fler covidsmittade och döda utan krav på munskydd. Det är säkert.
Men nu har vi ju Kontinental och Sydeuropa som exempel för oss västerlänningar. Uppenbarligen fungerar inte munskyddskrav eftersom de får ägna sig åt lockdowns hela tiden. Falskt skydd mot omgivningen och den bärande. Skall man undvika att smittas eller smittsprida är det avstånd som gäller.
Citera
2021-03-30, 17:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Men nu har vi ju Kontinental och Sydeuropa som exempel för oss västerlänningar. Uppenbarligen fungerar inte munskyddskrav eftersom de får ägna sig åt lockdowns hela tiden. Falskt skydd mot omgivningen och den bärande. Skall man undvika att smittas eller smittsprida är det avstånd som gäller.

Eller immunitet. Men det är numera ett förbjudet begrepp
Citera
2021-03-30, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Ja det är tydligt att munskyddsförespråkarna inte förstått att fysiskt avstånd, minskad rörelse bland folk, begränsa kontakten till de egna cellerna, är det som ger de stora effekterna. Kanske det är enstaka kindpussande, festande och kramande maskbärare som lyckas stoppa en smittspridning enstaka fall, men likväl kommer dessa bidra signifikant till ökad smittspridning, trots sina masker.
Citera
2021-03-30, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Du borde förstå att de flesta är oroliga för vården (och alla anställda där), för nära och kära som kan vara i riskgruppen, för samhället i stort och för andra okända människor som kan drabbas.
Eller snarare - jag förstår att du INTE förstår detta.
Du skiter ju konstant i fakta och går på din personliga känsla av "verkligheten" istället.

Att vara emot både nedstängningar och munskydd samtidigt är ju extra hål-i-huvudet.
Tycker man det är viktigt att undvika att saker stängs borde man verkligen vara för munskydd.

Knappast! Inte på detta forat. Nä, här handlar det mer om folk med miserabla liv skulle jag tro. Plus några nervrak kryddat med några riktigt psyksjuka.
Citera
2021-03-30, 17:14
Medlem
Citat:

Enligt vilka data eller studier då?
Citera
2021-03-30, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det han menar är att Regeringen och Folkhälsomyndigheten medvetet gömmer dödsfall för att statistiken ska se bättre ut.

Någonstans finns det massa döda undangömda som kommer placeras ut pö om pö när det lugnat ner sig så de kan hittas... eller eldas de upp i fjärrvärmeverken av Avdelning 9 som har sin bas under Riksdagshuset?

Ja, vilken fantasi! Jag tror tvärtom, att vi har massor som rapporterats som döda av Covid när de egentligen dog med Covid. Ca 180 st under 70 år som i övrigt är helt friska har lämnat oss.
Citera
2021-03-30, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Bra frågor (för en gångs skull). Jättebra frågor till och med.

Jag hoppas väldigt mycket på vaccinen. Jag tror att de kommer fortsätta att utvecklas. Förhoppningsvis passerar utvecklingen av vaccinen mutationstakten på viruset. Tror även det kommer komma bredspektrum-vaccin. Vaccin som klarar av att möta alla möjliga mutationer av viruset. Till sist kommer coronan att utrotas med hjälp av vaccinen. Precis på samma sätt som TBC och Polio numera nästan försvunnit.

Vi kommer inte utrota viruset, möjligtvis sjukdom. Det enda virus vi har vaccinerat bort är smittkoppor. Vaccin ger generellt inte steriliserande immunitet vilket betyder att vaccinen förhindrar att man blir sjuk men virusen går fortfarande runt. TBC och Polio finns alltså fortfarande men folk blir inte sjuka vid infektion pga vaccin. Dessutom har ju Poliovaccin orsakat Polioutbrott i några fall, så allt är inte guld och gröna skogar.

Med covid så kommer du behöva uppdatera ditt antivirus regelbundet om du vaccinerar dig. Kanske flera ggr per år om det vill sig illa. Jag låter mitt immunförsvar sköta det istället, nu har jag haft sjukan och är inte ett dugg orolig för mutationer. Det här var det mildaste virus jag haft. Med influensa har jag varit orolig för att dö flera gånger pga hög feber, covid var ingenting i jämförelse.
Citera
2021-03-30, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Haha nej det är klart att dina föräldrar som kan isolera sig ska ha vaccin före någon som jobbar i daglig kontakt med andra människor och kan sprida smittan vidare.

Eller hur! Hur svårt är det att hålla sig undan folk om man inte behöver dra in deg om dagarna? Mina föräldrar är pensionärer och tar det med ro.
Citera
2021-03-30, 17:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ja det är tydligt att munskyddsförespråkarna inte förstått att fysiskt avstånd, minskad rörelse bland folk, begränsa kontakten till de egna cellerna, är det som ger de stora effekterna. Kanske det är enstaka kindpussande, festande och kramande maskbärare som lyckas stoppa en smittspridning enstaka fall, men likväl kommer dessa bidra signifikant till ökad smittspridning, trots sina masker.

Vad får dig att tro att de s.k. munskyddsförespråkarna festar och kramas i större utsträckning än Kurt-Sune och hans gelikar? Jag tror de flesta inte betraktar munskydd som ett alternativ till att hålla avstånd utan snarare som ett komplement.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in