2021-03-30, 16:43
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Haha, att du känner två stycken är raka motsatsen till vetenskap och beprövad erfarenhet.

Vetenskapen säger än så länge att immuniteten är minst 9 månader och troligtvis längre. Att man inte kan säga de facto mer än 9 månader beror på att man inte studerat längre. För du vet det är det vetenskapen gör, säger bara sånt som är bevisat. Ditt vetande är motsvarigheten till vetenskap, anekdotisk.
Du har helt fel, det är tvärtom. Vetenskap är att ställa upp en hypotes och sen försöka hitta bevis för att förkasta den. Så att ha två fall som visar att man kan bli smittad igen är i högsta grad relaterat till vetenskap.
Citera
2021-03-30, 16:45
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
I SvD står det "Totalt har 796 445 sjukdomsfall registrerats i Sverige sedan pandemin startade". Om så många registrerade fall finns borde väl med tanke på mörketalet typ hela befolkningen haft det nu, tycker jag. Jag förstår nästan inte hur det kan fortsätt "öka" hela tiden. Eller är det mutationer som kommer tillbaka och smittar igen.
Det har aldrig slagit dig att det s.k. "mörkertalet" skulle kunna vara betydligt mindre än vad man hoppas på? Kan det vara så enkelt att man faktiskt inte uppnått "flockimmunitet" i .t.ex. Stockholm (som man hoppats och pratat om i snart åtta månader)...?
Citera
2021-03-30, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Bra frågor (för en gångs skull). Jättebra frågor till och med.

Jag hoppas väldigt mycket på vaccinen. Jag tror att de kommer fortsätta att utvecklas. Förhoppningsvis passerar utvecklingen av vaccinen mutationstakten på viruset. Tror även det kommer komma bredspektrum-vaccin. Vaccin som klarar av att möta alla möjliga mutationer av viruset. Till sist kommer coronan att utrotas med hjälp av vaccinen. Precis på samma sätt som TBC och Polio numera nästan försvunnit.

TBC har inte försvunnit, på långa vägar. Polio var på väg men icke. Så om du ska utrota covid-19 så kommer det ta många år, och det kommer sannolikt inte gå. Den smittar djur också...
Citera
2021-03-30, 16:47
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja fast nu bor vi i ett glesbefolkat land och som folk använder munskydden har de sannolikt ingen effekt. Förklara gärna varför det går bra att ta bort munskyddskraven i usa och det går bättre för de delstater som inte haft munskyddskrav.

Kolla gärna kurvorna för nord och syd dakota och jämför deras kurvor. Munskydd vs inte munskydd. Finns inget som tyder på att masktvång har någon som helst effekt. Snarare blev kurvar mer tillplattad UTAN munskydd.

Det går helt enkelt inte att diskutera med dig. Läs mina tidigare inlägg om munskydd och andra åtgärder. Jag är så trött på dig. Eftersom jag inte är en masochist skriver jag inte längre till om munskydd.
Citera
2021-03-30, 16:48
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det har aldrig slagit dig att det s.k. "mörkertalet" skulle kunna vara betydligt mindre än vad man hoppas på? Kan det vara så enkelt att man faktiskt inte uppnått "flockimmunitet" i .t.ex. Stockholm (som man hoppats och pratat om i snart åtta månader)...?
Jo det kan vara så. Varför gör vi inte randomiserad stickprov (haha) i stället. Borde vara mycket mer intressant att veta hur stor andel av befolkningen som haft covid och/eller har antikroppar.
Citera
2021-03-30, 16:49
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Att munskydd hjälper är närmast en självklarhet och man kan undra varför denna fråga fortfarande diskuteras. Munskydd används ju inom vården och skulle man inte göra det så skulle det knappt gå att jobba med covidpatienter.
Detta vet även FHM men den svenska strategin i början gick ut på att man skulle ha snabb smittspridning utanför riskgrupperna. Det var därför man var så emot munskydd. Det är först när man insåg att strategin inte fungerade och att det blev för stort opinionstryck som man gav efter.

Så borde det vara. Det är faktiskt både jobbigt och pinsamt att försöka övertyga vissa människor om munskyddets effektivitet att minska smittspridningen.
Citera
2021-03-30, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Nej, smittspridningen måste hållas nere tills vi kan vaccinera bort smittspridningen. Det går inte att skydda riskgrupper med en hög allmän smittspridning.

Som sagt, man vaccinerar mot sjukdom, inte smittspridning. Du vet väl att tex mässling fortfarande vandrar runt trots vaccin? Vaccin hindrar sjukdom, inte smitta. I bästa fall minskar smitta pga minskat antal virus, men vi vet att även vaccinerade avger virus i detta fallet. Sluta sprid desinformation.
Citera
2021-03-30, 16:53
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
I Kontinental och Sydeuropa har de ju haft munskyddskrav i knappt ett års tid. Sedan dess har de inte hållit på med ngt annat än lockdown på - lockdown av, lockdown på - lockdown av. No good.

Munskydd ensam räcker inte som åtgärd. Människor måste också hålla avstånd och sluta träffa människor som de inte måste träffa. I Japan bär man munskydd och håller avstånd. Japaner är bra på att lyda order och är inte kända för att vara ett folkslag som ofta kramar och pussar varandra. Sydeuropéerna är sämre på att lyda order, hålla avstånd och så vidare även om de bär munskydd. Dessutom kramas och pussas mycket i Sydeuropa jämfört med Japan.

Italien skulle ha haft betydligt fler covidsmittade och döda utan krav på munskydd. Det är säkert.
Citera
2021-03-30, 16:55
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Som sagt, man vaccinerar mot sjukdom, inte smittspridning. Du vet väl att tex mässling fortfarande vandrar runt trots vaccin? Vaccin hindrar sjukdom, inte smitta. I bästa fall minskar smitta pga minskat antal virus, men vi vet att även vaccinerade avger virus i detta fallet. Sluta sprid desinformation.
F_n då blev jag lurad när vi vaccinerade mina barn när de var små.
Till vem ska jag klaga?

*edit
Självklart handlar alltid massvaccinering om båda delarna. Duh.
Senast redigerad av DikT 2021-03-30 kl. 16:59.
Citera
2021-03-30, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Att munskydd hjälper är närmast en självklarhet och man kan undra varför denna fråga fortfarande diskuteras. Munskydd används ju inom vården och skulle man inte göra det så skulle det knappt gå att jobba med covidpatienter.
Detta vet även FHM men den svenska strategin i början gick ut på att man skulle ha snabb smittspridning utanför riskgrupperna. Det var därför man var så emot munskydd. Det är först när man insåg att strategin inte fungerade och att det blev för stort opinionstryck som man gav efter.

Det hjälper till viss del inom vården eftersom man jobbar med patienter och nära dem under längre tider. I samhället hjälper munskydd sannolikt bara under liknande betingelser, alltså där man inte kan hålla avstånd.

Som sagt är evidensen för att allmän användning av munskydd i samhället för att minska smittspridning inget alls eller mycket svagt. Det har alla instanser redan konstaterat, inklusive ECDC.

Munskydd kan och ska alltså INTE användas som ursäkt för att börja umgås som vanligt och trängas, utan bara under betingelser där det inte går att undvika trängsel. Detta skrevs för övrigt i juni förra året av FHM.
Citera
2021-03-30, 16:59
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Masken skyddar bara mot stänk. Virus tar sig igenom.
Och vad händer med de virus som finns i stänken? (dvs den absoluta majoriteten av virus)
Citera
2021-03-30, 17:00
Medlem
En sak jag inte riktigt blir klok på.

Vaccin skyddar mot död. Det ser vi i Sverige, Israel och i USA.

Men.

Om folk har blivit vaccinerade - kan dom fortfarande då lika lätt få Corona?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in