Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-30, 00:40
Medlem
BigHouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Hur stora volymerna ska vara blir en förhandlingsfråga för en borgerlig regering. Det jag tyckte var intressant var att SD kan tänka sig viss fortsatt asylinvandring om den balanseras av att utvisningar av personer som inte ska vara här fungerar. Det visar att SD är pragmatiska och beredda att förhandla och inte har målat in sig i ett hörn.

Frågan är då om Liberalerna kan gå med på netto-utvandring.
Citera
2021-03-30, 00:45
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenryBendix
Det finns många borgare (bl a jag) som fortfarande är positiva till EU och NATO och som vill ha en europeisk federation. Problemet med L har varit att de varit för massinvandring och svenskfientlighet. Nu verkar detta som tur är vara på väg ut ur partiet och jag är inte längre så fientligt ställd till L.

Det tog mig med stor - positiv - förvåning att L röstade nej till tillägget att L inte skulle förhandla budget med SD. Jag skulle t o m kunna tänka mig att gå med i partiet på sikt om utrensningen av vänsterelementen blir riktigt radikal, och om L till slut sätter sig ner och förhandlar med SD.

Dock fortsätter jag rösta SD tills SD är ett fullt accepterat borgerligt parti och naturlig regeringspartner för M/KD/L.

Man kan aldrig få allt man vill ha i politiken.

Nu tror jag iofs att SD kommer att släppa sitt motstånd mot NATO redan på valnatten, så om du vill att vi ska leverera lydtrupper till USA:s neokoloniala krig kan du nog lungt fortsätta att rösta på SD.

EU-federationen är knepigare eftersom inga andra än Liberalerna vill ha den, så den lär du nog få vänta på oavsett hur du röstar.
Citera
2021-03-30, 00:50
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigHouse
Frågan är då om Liberalerna kan gå med på netto-utvandring.

Jag tror att Liberalerna kan gå med på att alla som inte ska vara i Sverige ska utvisas. Sabuni var ganska tydlig på den punkten. Sedan får man se hur långt det räcker i förhandlingarna, och vad man till slut landar på. Något som inte bara beror på SD och L utan även på M och KD.
Citera
2021-03-30, 08:30
Medlem
Citat:
Jag tror att Liberalerna kan gå med på att alla som inte ska vara i Sverige ska utvisas. Sabuni var ganska tydlig på den punkten. Sedan får man se hur långt det räcker i förhandlingarna, och vad man till slut landar på. Något som inte bara beror på SD och L utan även på M och KD.

Vilket liberalt argument finns mot en medveten och uthållig återvandringspolitik syftande till integration av människor i svenskt utanförskap till innanförskap i hemländer eller andra kultursfärer där de har lägre trösklar?

Alltså skild från och ovanpå "utvisningar". SIDA-projekt för skapandet av företag eller sponsrandet av samhällsnyttigt arbete, uppskalade till att vara en obligatorisk aspekt av varje biståndsprojekt.

Bara fantasin sätter gränser, men det skulle kunna vara så enkelt som att ur biståndsbudgeten betala löner i offentlig sektor i t ex Syrien för människor i svensk exil. Detta är sedan "frivilligt" efter en skala på samma sätt som miljöavgifter på diesel gör laddhybrider "frivilliga". Incitament och disincitament efter en skala, med ett politiskt mål.

Varför skulle det vara illiberalt att integrera eller bidragsförsörja människor utanför Sverige, där det är billigare?
Citera
2021-03-30, 09:30
Avslutad
Citat:
Man kan aldrig få allt man vill ha i politiken.

Nu tror jag iofs att SD kommer att släppa sitt motstånd mot NATO redan på valnatten, så om du vill att vi ska leverera lydtrupper till USA:s neokoloniala krig kan du nog lungt fortsätta att rösta på SD.

EU-federationen är knepigare eftersom inga andra än Liberalerna vill ha den, så den lär du nog få vänta på oavsett hur du röstar.

Jag taktikröstar, som så många andra borgare, sedan länge på SD, vilket inte betyder att vi är SDare. Det bör de som är SDare här på forumet ha i åtanke. SD är bara så stort som det är nu pga att det saknats alternativ, och för att vi vill att borgerligheten byter riktning. När ändringen av riktningen väl satt sig kommer många av oss att återvända till borgerligheten. L kommer dessutom att få många röster från folk som aldrig tidigare röstat L, om L öppnar upp för förhandling och samarbete med SD.

EU-federationen rullas ut nu, sedan Brexit gick av stapeln. Den kan du luta dig tillbaka i fåtöljen och betrakta för den kan du inte stoppa.
Citera
2021-03-30, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Jag är inte alls lika säker. De förstår att de måste komma överens med SD men lyssnar man t.ex. på vad Sabuni sade i DI här om dagen tror de fortfarande att de kan forma regering med SD utan att ge dem budgetinflytande och liknande. Totalt drömmande.

Fråga liberala kärnväljare vad de tycker om att forma en borgerlig regering med SDs invandrings och kriminalpolitik. Det är vad det i praktiken handlar om. Då får du ett annat svar.

Följande klipp är från en intervju som gjordes igår med Sabuni:
https://www.di.se/ditv/ekonomistudion/sabuni-vi-tanker-inte-forhandla-budget-med-sd/
1:50 in "Nej, jag ser inte framför mig att vi förhandlar en budget tillsammans med Sverigedemokraterna på det sätt som Liberalerna förhandlar med Socialdemokraterna idag".
"Vi kommer inte att medverka till en regering som förhandlar budget med Sverigedemokraterna"

Planen är alltså att söka stöd av SD men inte ge dem inflytande i budgetfrågorna och det är precis detta som de liberala kärnväljarna tror är möjligt.

Tja det är är intressant att det parti som röstade ned till Ulf Kristersson och med sin cirka 2.5% väljarprognos nu vill diktera vilka Kristersson får förhandla budget med.
Citera
2021-03-30, 11:00
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Vilket liberalt argument finns mot en medveten och uthållig återvandringspolitik syftande till integration av människor i svenskt utanförskap till innanförskap i hemländer eller andra kultursfärer där de har lägre trösklar?

Alltså skild från och ovanpå "utvisningar". SIDA-projekt för skapandet av företag eller sponsrandet av samhällsnyttigt arbete, uppskalade till att vara en obligatorisk aspekt av varje biståndsprojekt.

Bara fantasin sätter gränser, men det skulle kunna vara så enkelt som att ur biståndsbudgeten betala löner i offentlig sektor i t ex Syrien för människor i svensk exil. Detta är sedan "frivilligt" efter en skala på samma sätt som miljöavgifter på diesel gör laddhybrider "frivilliga". Incitament och disincitament efter en skala, med ett politiskt mål.

Varför skulle det vara illiberalt att integrera eller bidragsförsörja människor utanför Sverige, där det är billigare?

Som jag skrev i ett tidigare inlägg har jag inga problem med att hjälpa folk som verkligen vill flytta tillbaka till sina gamla hemländer och bygga upp dem igen när krigen är över.

Däremot är det uteslutet med det du kallar för disincitament, dvs. tvång och påtryckningar i form av indragna sociala förmåner i Sverige för dem med PUT eller svenskt medborgarskap. Detta har vi ju diskuterat till leda i AfS-tråden. Vi kan inte diskriminera mot människor som vi tagit emot och gett en fristad i Sverige.

Sedan är jag inte särskilt optimistisk vad gäller USA:s aggressionskrig runt om i världen. Jag tror att de kommer att eskalera allt eftersom USA tappar makt och inflytande, och att det kommer ständigt nya flyktingvågor på grund av detta. Man kunde se en liknande process när Romarriket föll samman. Detta kommer också att göra det svårare för flyktingar att återvända till sina gamla hemländer under överskådlig framtid.
Senast redigerad av Regulus 2021-03-30 kl. 11:32.
Citera
2021-03-30, 11:28
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Jag taktikröstar, som så många andra borgare, sedan länge på SD, vilket inte betyder att vi är SDare. Det bör de som är SDare här på forumet ha i åtanke. SD är bara så stort som det är nu pga att det saknats alternativ, och för att vi vill att borgerligheten byter riktning. När ändringen av riktningen väl satt sig kommer många av oss att återvända till borgerligheten. L kommer dessutom att få många röster från folk som aldrig tidigare röstat L, om L öppnar upp för förhandling och samarbete med SD.

Som liberal hoppas jag naurligtvis att du har rätt. Dock är jag orolig över att Exit Jöken kommer för sent. Borgerliga väljare kommer knappast att återvända till L innan de sett att L faktiskt menar allvar med detta. Därför var det olyckligt att man sköt upp det hela tills i höst.

Citat:
EU-federationen rullas ut nu, sedan Brexit gick av stapeln. Den kan du luta dig tillbaka i fåtöljen och betrakta för den kan du inte stoppa.

Jag är väl medveten om att detta var syftet med biljonrullningen för "coronastöd". Man ville binda upp så många länder som möjligt genom en gigantisk gemensam skuldsättning.

Man har dock glömt en liten detalj: de europeiska folken vill inte ha detta. De flesta europeiska folk är av historiska skäl (krig) mer nationalistiska än svenskarna. Det var t.ex. därför som britterna drog, och fler kommer att följa efter om eurokraterna fortsätter med detta.
Senast redigerad av Regulus 2021-03-30 kl. 11:30.
Citera
2021-03-30, 11:59
Medlem
Citat:
Som jag skrev i ett tidigare inlägg har jag inga problem med att hjälpa folk som verkligen vill flytta tillbaka till sina gamla hemländer och bygga upp dem igen när krigen är över.

Däremot är det uteslutet med det du kallar för disincitament, dvs. tvång och påtryckningar i form av indragna sociala förmåner i Sverige för dem med PUT eller svenskt medborgarskap. Detta har vi ju diskuterat till leda i AfS-tråden. Vi kan inte diskriminera mot människor som vi tagit emot och gett en fristad i Sverige.

Sedan är jag inte särskilt optimistisk vad gäller USA:s aggressionskrig runt om i världen. Jag tror att de kommer att eskalera allt eftersom USA tappar makt och inflytande, och att det kommer ständigt nya flyktingvågor på grund av detta. Man kunde se en liknande process när Romarriket föll samman. Detta kommer också att göra det svårare för flyktingar att återvända till sina gamla hemländer under överskådlig framtid.

Det är ju själva det monumentala i framtidens migrationspotential som gör "humanitär" migration kategoriskt omöjlig och återvandring av befintliga diasporor oundviklig. Afrikas befolkning kommer innan sekelskiftet explodera till 4 miljarder från dagens dryga miljard.

På samma sätt som det visade sig möjligt att förskjuta "absoluta" rättigheter 2015, kommer det vara i framtiden. Du framstår som vanvettigt hatisk mot det svenska folket som inte tar vår folkrätt till ett eget land som ett självklart värde, utan hela tiden sekundärt till andra människors "rättigheter" till skydd och t o m bekvämlighet.

Varför skulle det vara illiberalt att en levnadsstandard på bidrag samtidigt skulle sänkas i ena änden av polariteten (Sverige) och möjligheterna till försörjning ökas i den andra (Syrien/Somalia)?
Citera
2021-03-30, 12:09
Avslutad
Citat:
Som liberal hoppas jag naurligtvis att du har rätt. Dock är jag orolig över att Exit Jöken kommer för sent. Borgerliga väljare kommer knappast att återvända till L innan de sett att L faktiskt menar allvar med detta. Därför var det olyckligt att man sköt upp det hela tills i höst.

Det har du rätt i och det är också därför jag skriver att L måste med kraft visa att man menar allvar med denna högersväng. Jag tycker att avvisandet av tillägget att man inte ska samarbeta med SD om budget är ett första gott tecken på att Sabuni menar allvar, men L har som sagt mycket kvar att visa.

Citat:
Jag är väl medveten om att detta var syftet med biljonrullningen för "coronastöd". Man ville binda upp så många länder som möjligt genom en gigantisk gemensam skuldsättning.

Man har dock glömt en liten detalj: de europeiska folken vill inte ha detta. De flesta europeiska folk är av historiska skäl (krig) mer nationalistiska än svenskarna. Det var t.ex. därför som britterna drog, och fler kommer att följa efter om eurokraterna fortsätter med detta.

Här har du däremot fel. UK och Sverige är de två länder som är mest skeptiska till federalisering. UK har lämnat och Sverige gör som Sverige alltid gör. Kniper, lyder och knyter näven i byxfickan.
Citera
2021-03-30, 12:13
Medlem
Pre 1914s avatar
Såg i tidningen att i princip alla toppliberalpartister i den lilla stad jag tillhör hoppar av. Antar att det är en pk-trend som sveper över hela Sverige och inte bara här. Vad innebär detta för valrörelsen nästa år?
Citera
2021-03-30, 17:22
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Såg i tidningen att i princip alla toppliberalpartister i den lilla stad jag tillhör hoppar av. Antar att det är en pk-trend som sveper över hela Sverige och inte bara här. Vad innebär detta för valrörelsen nästa år?

Jag skulle inte oroa mig så mycket för det. Det är bättre att de som är missnöjda lämnar partiet än att de är kvar och skapar dålig stämning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in