För att klargöra en sak till att börja med så är inte datorer mitt huvudintresse i livet utan för mej är de ett verktyg i jobbet som så många andra. Så, var lite snälla i era kommentarer är ni bussiga för att jag behöver nog lite goda handfasta råd här. Inga idiotförklaringar tack då det inte för saken direkt framåt.
Upplägget är:
-Egenföretagare, ensam.
-Loopia är mitt webhotell där jag har hemsidan och mina mailadresser.
-Hemsidan attackeras oupphörligt men ingen har hackat den än på tre år och jag har försökt skydda den så gott jag kan.
-Jag försöker ha så knöliga lösenord som möjligt.
-Jag har kryssat i allt jag ser om krypterade mail i Outlook.
Anledningen till min oro är att för ett par veckor sen köpte jag en laptop och skrivare till min far på mitt kundnummer hos Elgiganten, allt helt vitt utan att försöka lyfta bort moms eller nåt. En vecka senare ringer det och en person vid namn "Fredrik" påstod sej ringa från Elgiganten och ville betala tillbaka pengar till mej som jag betalt för mycket. Sätt tillbaka på kortet tyckte jag men han kunde inte det utan skulle skicka en avi till mej istället. I det läget ville han ha lösenord till min mail! Jag bad honom ta sej där bak varpå han la på. Som företagare håller det på så här för jämnan med folk som ska blåsa en men den här gången var det annorlunda. Han satt och läste ur mitt kvitto....
Med andra ord, någonstans läcker det. Det kan vara hos Elgiganten, Loopia eller min bredbandsleverantör på jobbet. De två första blånekar och den tredje bedömer det som osannolikt men har dragit igång en större undersökning.
Personligen är jag mest misstänksam mot Loopia då det varit en del skriverier om hur deras databaser hackats osv. Tittar man på Elgigantens hemsida så är det mycket snack om bedrägerier och det är ju inte nåt man skriver för att man inte hade nåt annat för sej. Vad är er känsla? Är Loopia en säker leverantör? Läcker Elgiganten som ett såll?
Upplägget är:
-Egenföretagare, ensam.
-Loopia är mitt webhotell där jag har hemsidan och mina mailadresser.
-Hemsidan attackeras oupphörligt men ingen har hackat den än på tre år och jag har försökt skydda den så gott jag kan.
-Jag försöker ha så knöliga lösenord som möjligt.
-Jag har kryssat i allt jag ser om krypterade mail i Outlook.
Anledningen till min oro är att för ett par veckor sen köpte jag en laptop och skrivare till min far på mitt kundnummer hos Elgiganten, allt helt vitt utan att försöka lyfta bort moms eller nåt. En vecka senare ringer det och en person vid namn "Fredrik" påstod sej ringa från Elgiganten och ville betala tillbaka pengar till mej som jag betalt för mycket. Sätt tillbaka på kortet tyckte jag men han kunde inte det utan skulle skicka en avi till mej istället. I det läget ville han ha lösenord till min mail! Jag bad honom ta sej där bak varpå han la på. Som företagare håller det på så här för jämnan med folk som ska blåsa en men den här gången var det annorlunda. Han satt och läste ur mitt kvitto....
Med andra ord, någonstans läcker det. Det kan vara hos Elgiganten, Loopia eller min bredbandsleverantör på jobbet. De två första blånekar och den tredje bedömer det som osannolikt men har dragit igång en större undersökning.
Personligen är jag mest misstänksam mot Loopia då det varit en del skriverier om hur deras databaser hackats osv. Tittar man på Elgigantens hemsida så är det mycket snack om bedrägerier och det är ju inte nåt man skriver för att man inte hade nåt annat för sej. Vad är er känsla? Är Loopia en säker leverantör? Läcker Elgiganten som ett såll?