2021-03-30, 11:35
  #1
Medlem
Rigor Mortiss avatar
För att klargöra en sak till att börja med så är inte datorer mitt huvudintresse i livet utan för mej är de ett verktyg i jobbet som så många andra. Så, var lite snälla i era kommentarer är ni bussiga för att jag behöver nog lite goda handfasta råd här. Inga idiotförklaringar tack då det inte för saken direkt framåt.

Upplägget är:

-Egenföretagare, ensam.
-Loopia är mitt webhotell där jag har hemsidan och mina mailadresser.
-Hemsidan attackeras oupphörligt men ingen har hackat den än på tre år och jag har försökt skydda den så gott jag kan.
-Jag försöker ha så knöliga lösenord som möjligt.
-Jag har kryssat i allt jag ser om krypterade mail i Outlook.

Anledningen till min oro är att för ett par veckor sen köpte jag en laptop och skrivare till min far på mitt kundnummer hos Elgiganten, allt helt vitt utan att försöka lyfta bort moms eller nåt. En vecka senare ringer det och en person vid namn "Fredrik" påstod sej ringa från Elgiganten och ville betala tillbaka pengar till mej som jag betalt för mycket. Sätt tillbaka på kortet tyckte jag men han kunde inte det utan skulle skicka en avi till mej istället. I det läget ville han ha lösenord till min mail! Jag bad honom ta sej där bak varpå han la på. Som företagare håller det på så här för jämnan med folk som ska blåsa en men den här gången var det annorlunda. Han satt och läste ur mitt kvitto....

Med andra ord, någonstans läcker det. Det kan vara hos Elgiganten, Loopia eller min bredbandsleverantör på jobbet. De två första blånekar och den tredje bedömer det som osannolikt men har dragit igång en större undersökning.

Personligen är jag mest misstänksam mot Loopia då det varit en del skriverier om hur deras databaser hackats osv. Tittar man på Elgigantens hemsida så är det mycket snack om bedrägerier och det är ju inte nåt man skriver för att man inte hade nåt annat för sej. Vad är er känsla? Är Loopia en säker leverantör? Läcker Elgiganten som ett såll?
Citera
2021-03-30, 11:38
  #2
Medlem
salxars avatar
Helt omöjligt för oss att veta. Hade ju inte förvånat mig om det var Loopia.
Citera
2021-03-30, 11:41
  #3
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Helt omöjligt för oss att veta. Hade ju inte förvånat mig om det var Loopia.
Precis. Hur får man klarhet då ingen av aktörerna har nåt intresse av att medge att man har ett problem? Det enda jag kan göra är att försöka vara så vaksam det går.
Citera
2021-03-30, 11:50
  #4
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rigor Mortis
För att klargöra en sak till att börja med så är inte datorer mitt huvudintresse i livet utan för mej är de ett verktyg i jobbet som så många andra. Så, var lite snälla i era kommentarer är ni bussiga för att jag behöver nog lite goda handfasta råd här. Inga idiotförklaringar tack då det inte för saken direkt framåt.

Upplägget är:

-Egenföretagare, ensam.
-Loopia är mitt webhotell där jag har hemsidan och mina mailadresser.
-Hemsidan attackeras oupphörligt men ingen har hackat den än på tre år och jag har försökt skydda den så gott jag kan.
-Jag försöker ha så knöliga lösenord som möjligt.
-Jag har kryssat i allt jag ser om krypterade mail i Outlook.

Anledningen till min oro är att för ett par veckor sen köpte jag en laptop och skrivare till min far på mitt kundnummer hos Elgiganten, allt helt vitt utan att försöka lyfta bort moms eller nåt. En vecka senare ringer det och en person vid namn "Fredrik" påstod sej ringa från Elgiganten och ville betala tillbaka pengar till mej som jag betalt för mycket. Sätt tillbaka på kortet tyckte jag men han kunde inte det utan skulle skicka en avi till mej istället. I det läget ville han ha lösenord till min mail! Jag bad honom ta sej där bak varpå han la på. Som företagare håller det på så här för jämnan med folk som ska blåsa en men den här gången var det annorlunda. Han satt och läste ur mitt kvitto....

Med andra ord, någonstans läcker det. Det kan vara hos Elgiganten, Loopia eller min bredbandsleverantör på jobbet. De två första blånekar och den tredje bedömer det som osannolikt men har dragit igång en större undersökning.

Personligen är jag mest misstänksam mot Loopia då det varit en del skriverier om hur deras databaser hackats osv. Tittar man på Elgigantens hemsida så är det mycket snack om bedrägerier och det är ju inte nåt man skriver för att man inte hade nåt annat för sej. Vad är er känsla? Är Loopia en säker leverantör? Läcker Elgiganten som ett såll?
Var kvittot från Elgiganten skickat till din mail?
Citera
2021-03-30, 11:53
  #5
Medlem
Först tänkte jag Elgiganten, men kanske lite väl vågat att säga att man ringer därifrån? Men samtidigt har fräckheten av idag inga som helst begränsningar och jag tänker på kvittot, det kommer ju först därifrån?
Jag har också blivit mycket misstänksam överlag när det kommer till anställda oavsett var dessa har sina anställningar någonstans.
Varje person som hanterar något ur mitt privatliv har jag, med fog, börjat misstänka är beredda till olika slags bedrägerier. Det är det samhälle vi har fått och man måste vara beredd på att precis vad som helst kan hända.

Så egentligen är väl alla tre lika troliga?
Folk är som gamar numera och alla tar vad de vill ha.
Det gäller att skydda sig så gott det går, och det gör du ju, och bara hoppas på att man klarar sig.
Uppdatera gärna när du vet mer och bra att du försöker gräva i saken även om alla tänkbara ansvariga slår ifrån sig.
Citera
2021-03-30, 11:54
  #6
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Var kvittot från Elgiganten skickat till din mail?
Japp. Det triggar min misstänksamhet för Loopia.
Citera
2021-03-30, 12:01
  #7
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rigor Mortis
Japp. Det triggar min misstänksamhet för Loopia.
Jag antar att Fredde från Elgiganten ringde från dolt nummer?
Använder du lösenordet till mejlen till fler saker? Enkelt förklarat kan man säga att skicka ett mail okrypterat (standard) innebär att man skickar ett vykort som landar mellan olika postcentraler, varav Fredde kan ha tjuvläst vykortet på en av postcentralerna. Att hitta boven i dramat kan bli ett helvete tyvärr.
Citera
2021-03-30, 12:03
  #8
Medlem
Vad menar du med att hemsidan attackeras och har blivit hackad?

För mail använder man tvåstegsverifiering, både din privata och företagsmail bör ha det altiverat.

Inget av de tre företagen är inblandade i bedrägerierna men jag skulle ändå byta ut loopia mot något seriöst som microsoft.
Citera
2021-03-30, 12:05
  #9
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Vad menar du med att hemsidan attackeras och har blivit hackad?

För mail använder man tvåstegsverifiering, både din privata och företagsmail bör ha det altiverat.

Inget av de tre företagen är inblandade i bedrägerierna men jag skulle ändå byta ut loopia mot något seriöst som microsoft.
Antar att han menar en hederlig DDOS-attack. Tyvärr vanligt att man utnyttjar småföretagare på det viset.
Citera
2021-03-30, 12:11
  #10
Medlem
En vecka efter köpet ringer alltså någon?

Jag tänker också på vem av dessa aktörer som snabbast, framför ansiktet, har mail, telefonnummer och kvitto framför sig? Vem av dessa ser enklast och snabbast allt det?
Vem av dessa aktörer har också störst omsättning på personal? Och där personalstyrkan har unga anställda?

Bara några funderingar, men första spontana känslan var Elgiganten.
Men jag vet inte, jag kanske tänker för enkelt.
Citera
2021-03-30, 12:15
  #11
Medlem
Att ingen har sagt slumpen än.
Scammarna ringer väl massvis med folk, säger att de är från Elgiganten, några av deras potentiella offer har säkert handlat på Elgiganten. Kanske att scammet vanligtvis går ut på att någon köpte något hos Elgiganten de senaste två åren (förlänga garanti-scam eller något), men i det här fallet var det så turligt för "Fredrik" att du nyss hade handlat där.
Citera
2021-03-30, 12:16
  #12
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Jag antar att Fredde från Elgiganten ringde från dolt nummer?
Använder du lösenordet till mejlen till fler saker? Enkelt förklarat kan man säga att skicka ett mail okrypterat (standard) innebär att man skickar ett vykort som landar mellan olika postcentraler, varav Fredde kan ha tjuvläst vykortet på en av postcentralerna. Att hitta boven i dramat kan bli ett helvete tyvärr.
Kryptering är på. Lösenordet används inte till nåt annat. Jag tror inte jag kommer att kunna gå till botten med det här...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in